معلمی با طعم تبعیض!

ماجرای استخدام در آموزش و پرورش، موضوع جدیدی نیست؛ اصولاً وزارت آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود، برنامه جذب نیروی انسانی را از طریق دانشگاه فرهنگیان یا آزمون استخدامی پیگیری می‌کند؛ البته در کنار این روش‌ها، جذب نیروهای موردی با اختصاص ردیف‌های استخدامی را باید اضافه کرد.

همواره برگزاری آزمون استخدامی در وزارت آموزش و پرورش با استقبال بسیاری مواجه بوده است؛ به طوری در آزمون استخدامی سال 89 که برای جذب 40 هزار نفر در آموزش و پرورش برگزار شد، حدود 750 هزار نفر شرکت کردند و پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت، پس از طی مراحل تخصصی، مصاحبه و گزینش به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

داوطلبان آزمون استخدامی سال گذشته آموزش و پرورش نیز فکر می‌کردند که باز هم این دوره آزمون مانند سال‌های گذشته است و در این آزمون که 27 شهریور ماه برگزار شد، 178 هزار نفر شرکت کردند اما آزمون سال 94 با تمام آزمون‌هایی که تاکنون در وزارت آموزش و پرورش برگزار شده بود، تفاوت داشت و البته از همان جزئیات فراخوان، این تفاوت مشخص بود.

در بخشی از جزئیات فراخوان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که مرداد ماه سال 94 از طریق سایت سازمان سنجش اعلام شد، آمده است: «کلیه پذیرفته‌شدگان ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت‌های تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان بدون دریافت حقوق و مزایا می‌باشند و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور  می‌باشد. ضمناً تأمین بخشی از هزینه دوره مذکور با اعلام قبلی دانشگاه فرهنگیان به عهده پذیرفته‌شدگان خواهد بود».

هر چند که به صراحت در فراخوان اعلام شده است که پذیرفته‌شدگان باید دوره یک‌ساله‌ای را با پرداخت هزینه و بدون حقوق و مزایا طی کنند اما شاید هیچکدام از شرکت کنندگان فکر نمی‌کردند که واقعاً باید یکسال در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و در نهایت نیز آزمون نهایی دهند.

یکی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی سال 94 آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: بنده 32 ساله‌ هستم و همسر و فرزند دارم؛ تحصیلاتم فوق لیسانس است و در یک شرکت به عنوان کارمند به صورت قراردادی کار می‌کردم.

وی ادامه داد: زمانی که فراخوان استخدام در آموزش و پرورش اعلام شد، تصمیم گرفتم در آزمون شرکت کنم و در زمان کمی که وقت داشتم، مطالعه زیادی کردم.

این پذیرفته شده آزمون استخدامی آموزش و پرورش اضافه کرد: واقعیتش، جزئیات برگزاری آزمون را مطالعه کرده بودم اما اصلاً فکرش را هم نمی‌کردم که بعد از قبولی، یک مرحله سخت را در پیش داریم؛ ما باید در کلاس‌های فشرده شرکت می‌کردیم و مسلماً دیگر به کار قبلی نمی‌رسیدیم و از طرفی فاصله محل برگزار کلاس‌ها با محل زندگی‌ام زیاد بود.

وی افزود: احساس‌ ما در این دوره که اکنون به روزهای پایانی نزدیک می‌شود، این بود که آموزش و پرورش سخت‌گیری بسیار زیادی را برای ما در نظر گرفته است و هیچکدام ما آماده این همه فشار نبودیم.

*** پذیرفته‌شدگان آزمون آموزش و پرورش و ماده 28

شاید دلیل اصلی نحوه تغییر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش را باید در ماجرای ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جستجو کرد.

در ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است: «تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه» بلامانع می‌باشد».

بر این اساس، در سال 94 و به استناد این ماده، جذب نیرو در آموزش و پرورش آغاز شد؛ دوره‌ای که به دلیل برگزاری در سال اول با مشکلاتی هم مواجه بود؛ عدم در نظر گرفتن بودجه برای این دوره و عدم در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای پدیرفته‌شدگان آزمون استخدامی، موجب شد که این دوره به پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سخت بگذرد.

این سختی به حدی رسید که پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی خرداد ماه امسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند و در آن خواستار «لغو دریافت هرگونه شهریه و هزینه از پذیرفته‌شدگان این دوره، بازگرداندن شهریه‌هایی که از پذیرفته‌شدگان اخذ شده است، لغو برگزاری ترم دوم این دوره به صورت تمام وقت و تبدیل آن به دوره ضمن خدمت و احتساب مدت زمان خدمت و بیمه پذیرفته‌شدگان ماده 28 از آغاز دوره» شدند.

محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز توسعه نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ۸ تیرماه به پانا گفت: 5 هزار پذیرفته شده آزمون استخدامی باید دوره یکساله خود را بگذرانند و سپس گواهی صلاحیت حرفه ای برای آنها صادر شود و اگر نتوانند در زمان مقرر گواهی صلاحیت حرفه‌ای را دریافت کنند یکسال به آنها فرصت داده می‌شود تا بتوانند این گواهی را دریافت کنند.

وی افزود: افرادی که یکسال به آنها فرصت داده می‌شود در پایان این زمان، آزمون از آنها گرفته می‌شود و در صورتی که نتوانند در آزمون صلاحیت حرفه‌ای موفقیت لازم را کسب کنند، حذف خواهند شد؛ طرحی را دانشگاه فرهنگیان به تصویب رسانده که اخذ گواهی صلاحیت حرفه‌ای جزیی از شرایط فارغ و تحصیلان است.

سلیمی جهرمی یادآور شد: همه کسانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند، قرار است به نحوی ارزیابی شوند و گواهی صلاحیت حرفه‌ای به عنوان شرط فارغ‌التحصیلی برای آنها صادر می‌شود.

وی ادامه داد: به طور قطع نیمی از هزینه پذیرفته شدگان آزمون استخدامی توسط یکی از بانک‌ها به عنوان وام به آنها پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس،‌ این روزها که موضوع برگزاری آزمون جامع مطرح شده است، پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی نگرانی دیگری دارند و معتقدند بیش از آنچه توقع می‌رفت، آموزش و پرورش سخت‌گیری را آغاز کرده است و این در حالیست که چنین سخت‌گیری را برای هیچ دوره از آزمون حتی پذیرفته‌شدگان کنکور، نداشته است.

آنها یک دوره یک‌ساله فشرده و با استرسی را طی کردند و هنوز نمی‌دانند که آیا مهر امسال مجوز ورود به مدارس را دریافت می‌کنند یا خیر.