دستور قالیباف برای « رصد مُغارهای پایتخت»/ متولیان ساخت و ساز زیر پای تهران را خالی کردند

گروه اجتماعی- محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به گزارش شهردار تهران مبنی بر وجود 400 نقطه خطرپذیر همانند شهران، اظهار کرد: بخش عمده ای از این نقاط خطرپذیر به وجود مغارها و غارهایی بر می گردد که در زیر سطح تهران وجود دارد.

وی با اشاره به این که تهران به شدت در حوزه استاندارد ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل خطرپذیر است، خاطرنشان کرد: مُغارها تنها بخشی از موضوع ایمنی تهران است. نه تنها تهران بلکه جهان در سال های گذشته به دلایل مختلف از جمله مداخله های انسانی و کمبود بارندگی با نشست سالانه مواجه شده است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که نشست زمین در شهر هایی همانند تهران به مراتب بیشتر است، عنوان کرد: زیرا در مجموعه شهری پایتخت مدام استحصال آب از فضاهای زیرسطحی در حال انجام است.

سالاری ادامه داد: بخش قابل توجهی از آب شرب تهران یا آبیاری فضای گسترده پایتخت از طریق چاه های زیرزمینی در حال تامین است. از سوی دیگر به دلیل نبود شبکه فاضلاب در سال های گذشته زیر سطح تهران چاه های جذبی فراوانی ایجاد شده است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تکیه بر این توضیحات نسبت به این موضوع که متولیان ساخت و ساز در پایتخت عملا زیرپای این شهر را خالی کرده اند، خاطرنشان کرد:این عوامل همراه با دلایل کلی که وضعیت آب و هوایی را در سطح جهان تحت تاثیر قرار داده است منجر به کاهش فشردگی خاک شده و بر اساس مطالعات امکان سنجی شاهد نشست خاک به ویژه در فضاهای زیرسطحی هستیم.

دغدغه مدیریت شهری در مورد فروریختن پیاده روها

سالاری با بیان این که با توسعه مترو  و بزرگراه ها متوجه بسیاری از مغارها و غارها در زیرسطح تهران شده ایم، گفت: با توجه به این که شهرداری ادعایی ثابت نشده مبنی بر این که دلیل نشت گاز در شهران نشست خاک است، دارد؛ لذا برای شورا و شهرداری تهران این یک معضل شده است که نکند بسیاری از معابری که روزانه شهروندان در حال تردد در آن هستند فروبریزد و زیرپای مردم خالی شود.

وی با اشاره به دستور شهردار تهران برای ایجاد کمیته پیگیری مغارهای پایتخت خاطرنشان کرد: در این کمیته با استفاده از تکنولوژی های نوین از طریق پرتو نگاری و اسکن کردن حداقل عرصه های عمومی که محل تردد مردم است را بررسی می کنند تا در صورت وجود مغار آن را برطرف کنند.

این عضو شورای شهر با تاکید بر این که حفاری های مختلفی که برای ایجاد شبکه های گاز، آب و غیره ایجاد  می شود نیز یکی دیگر از معضلات این شهر است، عنوان کرد: این سبک حفاری، لوله گذاری و پر کردن حفره در دنیا منسوخ شده است. در کشورهای دیگر همزمان با ایجاد شهر این کانال ها ایجاد می شود اما حتی منطقه 22 تهران هم که در دهه اخیر ایجاد شده این موضوع رعایت نشد.

وی ادامه داد: این موضوع فرونشست زمین را تشدید می کند این در حالی است که محل دقیق عبور لوله ها نیز مشخص نیست.

در صورت زلزله تنها خدا باید به داد تهران برسد

سالاری با اشاره به این که حادثه شهران نشان داد تهران آبستن اتفاقات وحشتناک است، گفت: تهران با گسل های فراوانش این آمادگی را دارد که تنها با یک زلزله کوچک خسارت و کشتار وحشتناکی را بر اثر خسارت های ثانویه زلزله در آن شاهد باشیم.کافیست تصور کنید حادثه شهران در صد نقطه از شهر رخ دهد به هیچ وجه امکان کنترل و مدیریت چنین بحرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این صورت با مجموعه بافت های فرسوده و نیز شبکه هایی که بدون ایجاد کانال های تاسیسات شهری ایجاد شده است تنها خدا باید به داد این شهر برسد.

این عضو شورا شهر با اشاره به این که حادثه شهران در صورت وقوع در ساعات پرتردد فاجعه انسانی را رقم می زد، عنوان کرد: در حال حاضر بازتاب چنین فاجعه ای مشخص نیست اما تنها کمک خدا بود که در ساعت خلوتی از شب باین حادثه رخ دهد تا هم تلفات کاهش یابد و هم نیروهای امداد با سرعت بیشتری برسند.

مدیریت یکپارچه شهری و امکان ایمن سازی پایتخت

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد مجموعه دستگاه های کشوری و نیز مدیریت شهری و شورا با گرد هم آمدن برای پیش بینی بحران های تهران و مدیریت آن مدیریت یکپارچه شهری را محقق کنند، خاطرنشان کرد: تهران امکان ایمن سازی دارد لذا امیدواری این موضوع محقق شود.