علی رستمیان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پذیرش پناهندگان افغانی و عراقی هیچ گونه کار آمدی برای ارتقاء کشور ندارد، اظهارداشت: نخبگان و یا متقاضیان پناهندگی با هدف خاص و برنامه ریزی مشخص شده از سوی کشورهای پیشرفته پذیرش می شوند، اما متاسفانه جامعه ما با پذیرش اتباع افغانی و عراقی نه تنها فرصت های شغلی را از جوانان سلب کرده بلکه این افراد هیچ گونه کارآمدی برای ارتقاء جامعه ندارند.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود ناکارآمدی اتباع افغان و عراقی اما همچنان پناهندگی آن ها پذیرش می شود، افزود: به دلیل اینکه دین اسلام تاکید بر رفعت و حمایت از نیازمندان و افراد بحران زده دارد و کشور ما نیز با این رویکرد به دنبال یاری دادن به افغان های طرد شده از پناهگاه و عراقی های بی جا و مکان است.

رستمیان ادامه داد: اما بهتر است در این میان، مسئولان امر، علاوه بر رفعت و روح حمایت گرانه اسلامی، به دنبال برنامه ریزی و اهداف خاص برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بوده تا با پذیرش این افراد مشکلات جدیدتری را دامن نزنند بنابراین وزارت کشور و دولت می توانند با کار تخصصی تر، اتباع سابقه دار را شناسایی و مانع از ورودشان به کشور شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضرکشور دچار بحران اشتغال است، تصریح کرد: متاسفانه کارفرمایان از به کارگیری اتباع بیگانه به دلیل ارزان تر بودنشان، بیش از جوانانمان استقبال می کنند که ادامه این روند یکی از دلایل تشدید چالش های اجتماعی و بحران اشتغال بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت هنوز برنامه و راهکار ساماندهی اتباع را به مجلس ارائه نداده است، گفت: بهتر است برای ساماندهی و شناسایی دقیق تر اتباع افغانی و عراقی، این افراد را از مرزهای مشخص وارد کرده و با اطلاع صحیح از وضعیتشان، منافع و امنیت کشورمان را حفظ کنیم .