جام جم آنلاين، دكتر زهرا چايچيان ، متخصص زنان و زايمان در بخش صبحگاهي راديو سلامت از روشهاي موثر در كاهش علائم اين دوره سخن گفته است. آنچه ميخوانيد حاصل اين گفتوگوست.

یائسگی معمولا در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ سال اتفاق می‌افتد و مرحله‌ای است که طی آن چرخه عملکرد تخمدان‌ها به پایان می‌رسد و هورمون‌های استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان ترشح می‌شوند، بشدت کاهش می‌یابد. دوره یائسگی با اتمام دوره‌های ماهیانه به مدت ۱۲ ماه مشخص می‌شود. اما با این وجود علائم جسمانی و روانی یائسگی ممکن است باعثاختلال در خواب و کاهش انرژی و احساس غم و ناراحتی شود. اگرچه یائسگی بیماری نیست، اما خانم‌ها بهتر است برای کاهش علائم، تحت درمان قرار گیرند.

علائم و نشانه‌های یائسگی در زنان متفاوت است اما گرگرفتگی، قاعدگی نامنظم، اختلالات خواب و تعرق شبانه و خشکی مخاط واژن از علائم اصلی آن به شمار می رود. احساس گرگرفتگی ناگهانی و شدید است و سبب بروز اختلالات خواب در خانم‌ها می‌شود. گاهی اوقات گرگرفتگی همراه با تپش قلب می‌شود و اختلال خواب را شدت می‌بخشد.

یائسگی عوارضی را ایجاد می‌کند که شامل پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی است. پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی افزایش می‌یابد و باعثنازک و ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. علت آن کاهش شدید هورمون استروژن تخمدان است و باعثمی‌شود در سال‌های اول پس از یائسگی، تراکم استخوان بشدت کاهش یابد.

گاهی اوقات پوکی استخوان سبب بروز شکستگی‌های شدید در زنان بخصوص در ناحیه لگن، مچ دست و مهره‌ها می‌شود و همچنین با کاهش ترشح استروژن از تخمدان‌ها بیماری قلبی عروقی در زنان افزایش می‌یابد و کلسترول بد خون و فشار خون را در آنها بالا می برد. بی‌اختیاری ادرار نیز یکی از عوارض این دوران است. انجام دادن ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات مربوط و گاهی اوقات مصرف داروهای موضعی با تجویز پزشک در درمان این عارضه کمک‌کننده است.

همچنین احتمال افزایش وزن در این دوران وجود دارد، به همین علت توصیه می‌شود خانم‌ها ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری در روز کمتر غذا مصرف کنند و میزان ورزش و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند تا از بروز این عارضه جلوگیری کنند. ورزش کردن نیز در کاهش گرگرفتگی موثر است.