جدیدترین آمار پرداخت یارانه طرح اشتراک نشریات کشور در دو ماه ابتدایی سال بهانه‌ای شد برای مرور این طرح که به روایت اهالی مطبوعات، حالا وارد سومین سال حیات خود شده و گفته می شود به بسیاری از نشریات «حیات دوباره» داده است؛ طرحی که هم نشریات نوپا و غیر تهرانی را حمایت می‌کند و هم برای نشریات شناخته‌شده، مسیر تازه‌ای جهت افزایش مخاطبان و مشترکان است.

 

زهرا قاسم، صاحب‌امتیاز ماهنامه «صبح بانوان» درباره این طرح می‌گوید: طرح اشتراک نشریات، در این برهه ویژه اقتصادی و مطبوعاتی، یکی از ویژه‌ترین طرح‌هایی است که موجب دلگرمی مدیران مطبوعات برای ادامه فعالیت‌های فرهنگی‌شان شده است. همچنین این طرح علاوه‌بر جذب مخاطب و هدفگذاری برای افزایش مشترک، تحول در توزیع و مطالعه مطبوعات را نیز به دنبال دارد.

 

 محسن نامور صدیق، مدیرمسئول «صبح جوان» و ماهنامه «نسل جوان» نیز طرح اشتراک نیم‌بهای نشریات را ایده‌ای نوین و کارشناسی شده برای احیای جایگاه مطبوعات می‌داند و می‌گوید: وزارت ارشاد با این طرح، توانسته است جان تازه‌ای به نشریات بی‌جان بدهد. هنگامی که به علت مشکلات اقتصادی شمار زیادی از مخاطبان نشریات ریزش کرده‌اند و از طرفی ظلم مضاعف برخی شرکت‌های توزیع موجب افول و مرگ تدریجی نشریات شده بود، طرح اشتراک توانست در بزنگاه تاریخی مطبوعات بسیاری از نشریات را از بحران جدی نجات دهد و باعث شود مدیران رسانه علی‌رغم وجود سایر مشکلات تولید و انتشار نشریه، برای آینده‌ای روشن‌تر امیدوار شوند.

 

 محسن ملکوتی‌خواه، مدیرمسوول هفته‌نامه‌های «همراهان» و «گل‌های اقتصاد» نیز طرح اشتراک نشریات را تنها راه منطقی، اصولی و اجرایی برای نجات مطبوعات کشور می‌داند و در این باره می‌گوید: اینکه هر هفته مخاطبان نشریه را دریافت کنند، باعث خواهد شد که بالاخره قهر مردم با مطبوعات بشکند.

 

همچنین سید مرتضی فخری قاضیانی، مدیرمسوول ماهنامه «لب جوی» در همین زمینه معتقد است که «در این اوضاع قهر مردم از رسانه‌های نوشتاری، بهترین راه‌کاری که می‌شد به آن اندیشید، همین طرح اشتراک نیم بهاست که در مسیر اجرا، با رفع برخی کاستی‌ها روز به روز بهتر می‌شود.»

 

 امیرهوشنگ مهدیان، مدیرمسوول ماهنامه تخصصی «محقق آزما» نیز به شرایط بد امروز مطبوعات اشاره می‌کند و می‌گوید: شرایط نامناسب توزیع مطبوعات و محدودیت عرضه بر روی کیوسک‌ها، خصوصاً برای نشریات تخصصی، ضربه بسیار بزرگی به حساب می آید؛ به همین خاطر طرح اشتراک نشریات راهی مناسب برای جلب مخاطبان این دسته از مطبوعات است.

 

 حسین جواهری‌نیا، مدیر مسوول نشریه«جدول» درباره طرح طرح اشتراک نشریات اظهار می‌کند: با تقویت طرح اشتراک می‌توانیم آینده نسبتاً روشنی برای مطبوعات متصور شویم؛ اینکه ناشران بدانند تعداد مشخصی از تیراژشان به صورت تضمین شده به دست مخاطب می‌رسد، پشتوانه بسیار خوبی برایشان خواهد بود.

 

 محمد انصاری‌منش، مدیرعامل «موسسه دانش فرهنگ مینو» درباره طرح اشتراک نیم‌بهای نشریات می‌گوید: پس از چند دهه اجرای طرح یارانه مطبوعات در اشکال گوناگون، از جمله یارانه کاغذ، فیلم، زینک و بالاخره یارانه نقدی، ثابت شد که این طرح‌ها نه تنها نمی‌تواند کمک چندانی به رونق مطبوعات ارائه کند، بلکه به گونه‌ای نشریات را وابسته به جناح‌های حاکم در قدرت تبدیل می‌کرد.  اما اجرای طرح خلاقانه و جسورانه اشتراک نشریات و طرح‌های چون طرح خرید نشریات برگشتی و یارانه بیمه کارکنان، طی مدت زمان بسیار کوتاهی، ثابت کرد که می‌شود به گسترش مطبوعات با روشی به جز یارانه مستقیم، کمک کرد.

 

همچنین شادی محمدیان‌خرسانی، مدیرمسوول ماهنامه «افق مدیریت آموزشی» طرح اشتراک نشریات را بهترین گزینه در جهت تقویت بنیه مطبوعات، خصوصاً نشریات تخصصی توصیف می‌کند و امیدوار است با گسترش بیشتر این طرح، رشد مطبوعات را شاهد باشیم.

 

الهام تقی‌زاده، مدیرمسوول ماهنامه «بردیا» نیز درباه طرح اشتراک نشریات معتقد است که «این طرح در تاریخ مطبوعات کشور به عنوان بهترین گزینه برای احیا نشریات کاغذی ثبت خواهد شد.