سرانجام چالش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برطرف شد

به تازگی محققان موفق به کشف روشی شده‌اند که با آن می‌توان در کم‌تر از یک ساعت و آزمایش تها یک قطره از خون بیمار، نیاز بیمار به داروهای آنتی‌بیوتیک را تشخیص داد.

 

این روش کمک شایانی به پزشکان در تشخیص بیماری می‌کند. برای مثال پزشک با استفاده از این روش مبتکرانه می‌تواند نوع بیماری را از لحاظ ویروسی یا باکتریایی بودن آن تشخیص داده و موثرترین داروها را به بیمار تجویز کند.

 

در حال حاضر، مهمترین چالشی که محققان در پی رفع آن بوده‌اند، شیوع و فراگیری باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک بوده که هر سال قربانیان زیادی می‌گیرد. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که اقدامات لازم صورت نپذیرد، تا سال 2015 تبعات عفونت‌های مقاوم در برابر دارو شدت بیشتری خواهد یافت.

 

محققان بر این باورند، همه عفونت‌ها علائم از پیش تعریف شده‌ای در خون بر جای می‌گذارند. آنان 11 ژن از میان 24 هزار ژن موجود در بدن شناسایی کردند که می‌توانند در صورت بروز عفونت علائم و الگوهای مشخصی را در بدن ظاهر سازند.

 

علاوه بر آن، دانشمندان موفق شدند 11 ژن مفید را شناسایی کنند که با آن می‌توان ویروسی یا باکتریایی بودن عامل بیگانه را مورد بررسی قرار داد.

 

مورد اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار است، چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای مقابله با باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عفونت‌های ویروسی و باکتریایی در اکثر مواقع علائم ظاهری یکسانی در بدن به وجود می‌آورند. به همین علت پزشکان ممکن است به طور اشتباه داروهای آنتی‌بیوتیک را برای درمان عفونت‌های ویروسی مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها تجویز کنند.

 

در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی کشف شده می‌توان در عرض 6 ساعت عامل ویروسی یا باکتریایی عفونت و نیاز به استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک را در بیمار به طور دقیق تشخیص داد.
انتظار می‌رود این زمان در آینده نزدیک به زیر یک ساعت برسد.