انتقال رشته های بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، درخواست اخیر وزیر بهداشت از رییس جمهور بود که از طرف مقابل تایید شد، اما این نظرات با نظر ضلع سوم مثلث واگذاری رشته ها ، همخوانی ندارد.

 

در راستای این دستورالعمل وزارت علوم مخالفت خود را اعلام کرده و یادآور شد که زمینه های اجرایی برای این رشته ها در وزارت بهداشت موجود نیست و در پی آن دانشگاه هایی همچون آزاد و پیام نور بر این موضوع اعتراض داشته اند.

 

محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اعتقاد دارد رشته روانشناسی بالینی از گرایش های رشته روانشناسی بوده و از جمله رشته‌های علوم انسانی و غیر پزشکی است و حتی برنامه های آن اکنون در شورای تحول و ارتقاء علوم  انسانی مورد بررسی قرار می گیرد تا با شاخص های طرح تحول هماهنگ شود.

 

شریعتی نیاسر در این خصوص بیان کرد: نفس صحبت رییس جمهور ایرادی ندارد که رشته های مبتنی بر سلامت در وزارت بهداشت متمرکز شود، اما همه این موارد به محتوای درسی مرتبط است. اگر یک رشته ای صرفا یک پسوند سلامت پزشکی و دارویی دارد لزوما به این معنی نیست که پس به وزارت بهداشت مرتبط است.

 

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: مهمترین نکته ای که باید مد نظر قرار داده شود این است ما باید یک ملاک درستی برای اینکه متولی یک رشته ای را مشخص کنیم داشته باشیم، همین طوری نمی شود با یک بخشنامه و نامه تمام رشته هایی که فرض کنید، پسوند پزشکی و سلامت دارد را به وزارت بهداشت منتقل کرد، این پسوندها تعیین کننده نبوده بلکه محتوا تعیین کننده است.

 

این در حالی است که در کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، حوزه درمان مد نظر است. یعنی دوستانی که در حال تحصیل مقطع ارشد روانشناسی بالینی هستند، علاوه بر امار و روش تحقیق که لازمه هر رشته ایست، دروس مرتبط با ریشه یابی علل و درمان بیماری ها را می گذرانند؛ آسیب پیشرفته، ارزیابی و تشخیص و مداخله و درمان بیماری ها.

 

در کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، تمامی شاخه ها و نظریه ها به صورت بنیادی مورد بررسی قرار می گیرد. روانشناسی عمومی پیشرفته، رشد پیشرفته، آسیب پیشرفته، فیزیولوژی پیشرفته و آمار و روش تحقیق پیشرفته از جمله درس هایی است که در کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی به آن پرداخته می شود. یعنی گلچین بنیادی از مباحث و دروس دوره کارشناسی.

 

این ضد و نقیض ها باید راه چاره ای داشته باشد. از طرفی آموزش این رشته ها در وزارت علوم جا افتاده و تقریبا تمام خلا های امکانات آموزشی در این وزارت خانه پر شده است، از طرفی دیگر در حوزه بالین، دانشجویان باید در محیط، یعنی بیمارستان آموزش ببینند، پس نیاز به همکاری وزارت بهداشت حس می شود.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز معتقد است: دانشجویان رشته روانشناسی بالینی باید در مسیر آموزشی مشخصی قرار گیرند تا بتوانند وارد کلینیک ها و مراکز درمانی شده و با بیمار برخورد داشته باشند. از همین رو ما با همکاران در وزارت علوم به طور مشترک بحثی را مبنی بر یکسان سازی کریکولوم رشته های روانشناسی داشتیم.

 

لاریجانی تصریح کرد: به طور کلی برخی گرایش های روانشناسی به حوزه های فرهنگی، اجتماعی و معرفتی مربوط می شود اما گرایش هایی که با حوزه سلامت در رابطه هستند، نیاز به نظارت وزارت بهداشت دارند.

 

وی عنوان کرد: در کل سیاست گذاری در 24 رشته باید توسط حوزه سلامت صورت گیرد چراکه سروکار دانش آموختگان این رشته ها، با بیماران است و باید با حوزه سلامت هماهنگ باشند.
به گفته رییس سازمان نظام روانشناسی بسیاری از این رشته‌ها در وزارت علوم رشد کرده‌اند و امکانات آموزش آن در وزارت بهداشت فراهم نیست خوشبختانه وزارت علوم با این انتزاع مخالفت کرد. 

 

طبق ماده 99 قانون برنامه توسعه تغییر عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به علت تدریس این رشته‌ها بوده است از طرفی تغییر و انتقال نیاز به مبانی قانونی دقیقی دارد که اکنون این زمینه فراهم نیست و باید منتظر نتیجه بحث‌های کارشناسی در کمیسیون‌ها باشیم.

 

با وجود اینکه این انتقالات انجام نمی‌‌شود اما باید فکری برای تقویت بالینی دانشجویانی که در وزارت علوم درس می‌خوانند بشود. به عقیده برخی صاحب نظران برای حل موقت این مشکل تشکیل شورای گسترش مشترک بین وزارت علوم و وزارت بهداشت می تواند موثر باشد.