امکان ترانزیت بیش از 20 برند خارجی ممنوع شد
قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز  با اشاره به کاهش 200 درصدی قاچاق در 2 ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا کنون در مورد قاچاق سیگار از طریق فرودگاه ها گزارشی واصل نشده است.

 

وی با بیان اینکه ممکن است در حالت مسافر این قبیل کالاها وارد کشور شده و شامل عوارض گمرکی نشوند، گفت: این قبیل کالاهایی که از طریق مسافر وارد کشور می شوند در نهایت قاچاق محسوب نمی شوند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قچاق کالا و ارز با تأکید بر اینکه قاچاق حجیم سیگار ازطریق فرودگاه انجام نمی شود، تصریح کرد: به طور عمده در بسیاری از موارد قاچاق از طریق ترانزیت و یا معابر کوله باری به شهرهای غرب و شمال غربی ایران انجام می شود.

وی با بیان اینکه کمتر از 15 درصد حجم مصرف سیگار کشور از طریق قاچاق تأمین می شود، گفت: حجم قاچاق سیگار کمتر از تولیدات و واردات داخلی است.

خورشیدی گفت: در این راستا ستاد مرکزی با همکاری گمرک و به منظور مقابله با این پدیده، سال گذشته امکان ترانزیت بیش از 20 برند (نشان تجاری) خارجی که زمینه مصرف داخلی داشتند را ممنوع اعلام کردند.

وی در پایان بیان  کرد: در حال حاضر قاچاق سیگار وجود ندارد. اما نمی توانیم، بگوییم درکشور سیگار نیست بلکه واردات و فروش سیگار به شکل قانونی انجام می شود کما اینکه 30 میلیارد نخ تولید داخل و 17 میلیارد نخ جزء واردات قانونی است.