رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو ؛ گفت: قطعی سامانه گمرک مسئله بحرانی نیست و تاخیر ترخیص داروها و تجهیزات در حد یک یا دو هفته است. 

 

وی با اشاره به اینکه برخی داروها بدون مجوز وارد گمرک شدند، بیان کرد: سازمان غذا و دارو به این دست داروها مجوز ترخیص نمی‌دهد و این موضوع ربطی به ماندگاری در گمرک ندارد بلکه مشکل افرادی هستند که بدون مجوز فرآورده‌هایی را وارد می کنند چرا که واردات کالاها منوط به اجازه قبلی است. 

 

دیناروند عنوان کرد: ذخیره داروی کشور به طور میانگین برای 8 ماه است و اینکه دارو یک یا دو هفته با تاخیر ترخیص شود جای نگرانی ندارد چرا که داروها تاریخ انقضای حداقل دو ساله دارند. 

 

وی افزود: برای ترخیص داروها از گمرک باید تاریخ آن اعتبار داشته باشد، بدین صورت که چنانچه تاریخ انقضای دارویی 2 سال باشد بایستی دو سوم از آن تاریخ باقی مانده باشد.

 

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سازمان غذا و دارو سامانه جدید نرم افزاری را راه اندازی کردیم که به صورت مستقیم با گمرک ارتباط دارد و امیدواریم در مقابل گمرک مشکلات سامانه خود را برطرف کند. همچنین از نظر تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز مردم تا کنون مشکلی نداشتیم. 

 

 

وی یادآور شد: ‌این تاخیر برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی مشکل مالی ایجاد می کند. چرا که قرار گرفتن داروهای ترخیصی در شبکه توزیع و بازگشت هزینه پرداختی آنها با تاخیر روبرو شده است.