هر چند این واژه مزاحمت تلفنی برای شماره های سه رقمی در کشور به خصوص آذربایجان غربی از جمله شماره ۱۱۵ اورژانس واژه تکراری و نام آشنایی به شمار می رود اما افزایش تعداد تماس های کاذب که رو به افزایش بوده موجب نگرانی شده است.

افرادی که از سر بیکاری یا عادت زشت و ناپسند با تماس های کاذب یادشان می رود که گاهی این ثانیه ها هستند که فرشته نجات جان انسان ها می شوند و این مزاحمت تلفنی آن ها ممکن است به قیمت از دست رفتن جان انسان یا انسان هایی تمام شود، همان شماره هایی که هر ثانیه اشغال شدن و مزاحمت برای آن ها، ثانیه ها را پشت سر هم می سوزاند.

مدتی است که مسئولان اورژانس آذربایجان غربی به خصوص ارومیه از مزاحمت‌های تلفنی مکرر برخی افراد گلایه می‌کنند، چرا که این امر موجب می شود انجام مطلوب وظایف این مجموعه در خدمات‌رسانی به مصدومان را تحت شعاع قرار دهد.

موضوعی که به جد نیازمند آسیب شناسی و نیز فرهنگ سازی در جامعه است چراکه آسیب اصلی و جدی این اقدامات زشت و ناپسند متوجه مردم و افراد بیماری می شود که قربانی این سرگرمی، شوخی با تفریح غیرانسانی می شوند.

بیش از ۴۰ درصد تماس ها با اورژانس مزاحمت تلفنی است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد تماس ها با مراکز اورژانس مزاحمت های تلفنی است که منجر به حجم بالای عملیات کاذب می شود.

باقر بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: اشغال کردن خط تلفن ۱۱۵ اورژانس بر اثر مزاحمت های تلفنی موجب می شود که بیماران و حادثه دیدگان واقعی در دقایق و لحظاتی که مزاحمان تلفنی خط را اشغال کرده اند به کمک های اورژانس نیاز پیدا کنند که در این صورت حتی ثانیه ها برای نجات جان افراد ارزش پیدا می کنند بنابراین حتی یک لحظه نیز جایز نیست که به هر دلیلی تماس مزاحمت آمیزی با اورژانس انجام پذیرد.

وی ادامه داد: پایمال شدن حقوق شهروندان حادثه دیده و نیازمند به همراه خستگی های کارکنان اورژانس را از ابتدایی ترین تاثیرات مزاحمت های تلفنی عنوان کرد و افزود: مجموعه اورژانس استان به همراه آماده سازی روحی و روانی کارکنان این مرکز میزان امکان برقراری ارتباط با خط ۱۱۵ را نیز توسعه داده است اما باز این ضرورت وجود دارد که شهروندان مسئولانه از اقدام به ایجاد مزاحمت تلفنی به اورژانس جلوگیری کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی یکی از راهکارهای کاهش مزاحمت های تلفنی را فرهنگ سازی و آگاه سازی از اثرات منفی این اقدام و نیز اطلاع رسانی در مدارس به کودکان و نوجوانان دانست و گفت: این اقدام نیازمند فرهنگ سازی وآسیب شناسی جدی است.

بهرامی تعداد کل تماس های استان در سه ماهه اول امسال را بالای ۳۰۰ هزار تماس اعلام کرد و گفت: کل ماموریت های استان بالای ۱۳ هزار ماموریت بوده که از این تعداد  ۴۰ درصد مربوط به مزاحمین تلفنی، ۳۰ ماموریت و پیگیری های ماموریت و ۳۰ درصد مشاوره با پزشک بوده است.

وی مدت زمان رسیدن اورژانس به صحنه حوادث در شهرهای استان را هشت دقیقه و در جاده های روستایی ۱۰ دقیقه عنوان کرد و گفت: استاندارد کشوری در جاده های شهری هشت دقیقه و در جاده های روستایی ۱۴ دقیقه است.

نوسازی ناوگان اورژانس در دستور کار قرار دارد

وی در خصوص متوسط عمر ناوگان اورژانس استان گفت: سال گذشته ۴۰ دستگاه اورژانس جدید خریداری و به ناوگان تزریق شد امسال نیز تاپایان سالجاری ۵۰ دستگاه آمبولانس جدید خریداری و وارد ناوگان می شود.

بهرامی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان اورژانس در دستور کار قرار دارد اظهارداشت: با تزریق این آمبولانس های جدید متوسط عمرناوگان اورژانس در استان جوان تر شده و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی در خصوص روند امداد رسانی به حادثه دیدگان روستای شوریک گفت: این حادثه همانطور که می دانید در روستا اتفاق افتاد و طی آن ۲۴ نفر دچار مصدومیت شدید سوختگی ۶۰ تا ۸۰ درصد شدند.

وی اضافه کرد: به تبع شهرستان خوی ۲۴ آمبولانس به صورت یکجا نمی توانست به روستا اعزام کند ولی تا جای امکان تلاش شد در مراحل اولیه خدمات پزشکی و اورژانسی مناسبی به آسیب دیدگان ارائه شود که جای تقدیر دارد.

بهرامی تعداد کل آمبولانس های مرکز فوریت های پزشکی استان را ۱۱۰ خودرو برشمرد و عنوان کرد: تلاش می شود به تناسب نیاز شهرها تعداد آمبولانس ها افزایش یابد.

وی اعتبار خریداری ۵۰ آمبولانس جدید را ۱۵۰ میلیارد ریال برشمردو گفت: تمامی شهرهای استان دارای مراکز اورژانس بوده تاپایان سالجاری این خودروها بر اساس نیاز به ناوگان اورژانس استان افزوده می شود.