توصیه های مهم تغذیه ای به کنکوری ها

 ناصر رضایی پور درباره تدابیر دروران کنکور اظهار داشت: با رسیدن به فصل آزمون‌ها، یکی از دغدغه‌های فراگیران و خانواده‌های آنها، تقویت حافظه و افزایش تمرکز و قدرت یادگیری برای موفقیت بیشتر است.

به گفته وی خواب خوب باید حدود ساعت 9 شب تا 4 صبح باشد تا موجب رفع خستگی‌های جسمی و روحی و افزایش قدرت حافظه و تمرکز شود. با انتقال مطالعه شبانه به مطالعه سحرگاهی، تأثیر شگرف آن را در میزان یادگیری و تمرکز و همچنین شادابی و توان جسمی و روحی خواهند دید.

این متخصص طب سنتی افزود: باید بین وعده شام و خواب افراد، دست‌کم 2 تا 3 ساعت فاصله باشد تا موجب نفخ و ورم معده، ایجاد رؤیاهای ترسناک، کاهش تمرکز و ایجاد کسالت و خستگی در روز بعد نشود.

رضایی پور ادامه داد: بی‌خوابی‌های درازمدت باعث خشکی مزاج مغز، اختلال خواب، رؤیاهای ترسناک، کاهش حافظه و حتی مشکلات روحی و روانی جدی، اختلال گوارش، ضعف و بی‌حالی، کاهش انرژی و تمرکز، تیرگی رنگ پوست و... می‌شود.

توصیه‌های مهم برای کاهش اضطراب, افزایش تمرکز در زمان مطالعه و بهبود کیفیت خواب

وی بیان داشت: پرهیز از خوردنی‌های سودازا و غلیظ‌کننده‌های خون مانند گوشت گاو و گوساله، سوسیس و کالباس، عدس، بادنجان، قارچ، کنسروها و کمپوت‌ها، غذاهای خمیری و لزج مانند ماکارونی و لازانیا و پنیر پیتزا، غذاهای مانده و نان‌های بیات، خوردنی‌های خیلی‌ترش یا خیلی‌شور و همچنین پرهیز از خوردنی‌های محرک چون ادویه تند، انواع سس‌های قرمز و سفید و... باید کرد.

این متخصص طب سنتی افزود: پرهیز از حبوبات و غذاهای حاوی آنها، به خاطر ایجاد نفخ گوارشی و اختلال در تمرکز, مصرف دو عدد خرما همراه هر وعده صبحانه, خوردن یک برش متوسط خربزه 20 دقیقه پس از وعده‌های ناهار و شام, خوردن یک خوشه متوسط انگور شیرین، 45 دقیقه پس از وعده‌های صبحانه، ناهار و شام, گنجاندن شیر باکیفیت همراه کمی عسل در رژیم غذایی روزانه برای کاهش اضطراب, افزایش تمرکز در زمان مطالعه و بهبود کیفیت خواب مفید است.