سومین محموله ایرانی در راه فضا چیست؟

برزو كه چند سال پيش با انتقال مجموعهاي از كارت پستالهاي منقش به مينياتورهاي استاد فرشچيان توسط يك فضانورد روسيه، مبتكر برپايي نخستين نمايشگاه هنري در ايستگاه فضايي بينالمللي نيز بوده به خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: چند سال پيش نخستين محموله ايراني را که شامل کارت پستال هايي از کارهاي استاد فرشچيان و کتاب تاليفيام بود از طريق پاول وينوگرادوف، کيهاننورد سايوزتي.ام.آ-۸ به فضا فرستادم.

چند سال بعد با توجه به نگاه الکساندر کالری، کیهان‌نورد نامدار روسیه به ایران و مردم ما و همچنین احترامی که وی به عقاید دینی‌مان دارد، پس از آن که مشخص شد، او فرماندهی ناو کیهانی سایوز تی. ام. آ - ۰۱ ام را بر عهده گرفته است، تصمیم گرفتم بار دیگر محموله‌ای ایرانی را توسط او راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کنم.

وی گفت: در پاسخ به اهانتی که در امریکا به قرآن مجید صورت گرفت به این نتیجه رسیدم که فرستادن قرآن مجید، می‌تواند عکس‌العمل مناسب و پاسخ شایسته‌ای به این حرکت زشت باشد. به همین دلیل پیشنهاد خود را با الکساندر کالری مطرح کردم. وی نیز که بارها با ارسال نامه‌های تبریک به مناسبت موفقیت‌های علمی ایران، احترام خود را به ایران و ایرانیان نشان داده با کمال میل پذیرفت و قرار بر این شد که قرآن مجید را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده و در پایان ماموریت به زمین بازگرداند.

برزو خاطرنشان کرد: این قرآن به همت الکساندر کالری فرمانده ناو سایوز تی. ام. آ - ۰۱ ام به ایستگاه فضایی منتقل و پس از سفری ۱۵۹ روزه در ۱۶ مارس ۲۰۱۱ به زمین بازگردانده شد.

وی گفت: پاول وینوگرادوف که در سال ۲۰۰۶ به درخواست من مجموعه ای از مینیاتورهای استاد فرشچیان را به ایستگاه فضایی بین المللی برد، در حال حاضر برای انجام سومین ماموریت فضایی خود در سال ۲۰۱۳ آماده می‌شود. وی موافقت کرده که در سفر آتی خود نیز یک محموله ایرانی دیگر را به فضا ببرد.

برزو خاطرنشان کرد: مینیاتورهای استاد فرشچیان در ۲۰۰۶ و قرآن مجید در سال ۲۰۱۰ را خودم انتخاب کردم اما می خواهم محموله بعدی را هموطنانم انتخاب کنند که مدتی است این مطلب را در وبلاگ شخصی خود به نشانی www. cborzu. mihanblog. com به نظرخواهی گذاشته‌ام تا این‌بار مردم ایران تصمیم بگیرند که چه چیزی به فضا برود.

گفتني است، شاهنامه فردوسي، ديوان حافظ و رباعيات خيام از بيشترين پيشنهادهاي مطرح شده در پاسخ به اين فراخوان تا كنون بوده است.