پیرهادی: سه برابر آمریکا حقوق بشر را رعایت می‌کنیم

 مراسم رونمایی از کتاب «توسعه اقدامات غیربازداشتی در اسناد بین المللی حقوق بشر و مقررات ایران» نوشته محسن پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران و سیدصابر شیخ الاسلامی عصر دیروز سه شنبه 22تیر 1395 با حضور پرویز سروری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.

پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انتشار این کتاب با نگاه بر نظام بین الملل گفت: در هر جایی که قرار بر تفهیم اتهامی باشد و بحث بازداشت مطرح شود همیشه ما بحث بازداشت را داشته‌ایم و موضوع غیر بازداشت مسئله بوده است. چیزی که امروز مطرح است استانداردهای است که در حقوق بشر مطرح می‌شود و کشورها ملزم به اجرای آن می شوند تا آن را انجام دهند. ما زمان هخامنشیان و ساسانیان بحث قرار بازداشتی داشتیم اما بعد از اسلام خصوصاً در زمان امامت علی(علیه السلام) فضا خیلی متفاوت می‌شود. اولین زندان استاندارد به دستور ایشان در کوفه ساخته می‌شود و حضرت هر هفته خودشان به زندان سرکشی می‌کردند و به نوعی در مدت زمان یک هفته درباره متهم تعیین تکلیف می‌کردند.

وی ادامه داد: علت توسعه اقدامات غیر بازداشتی این است که ما هر چقدر بازداشت را افزایش دهیم به ضرر جامعه، فرد متهم و دستگاه قضایی است. حق تساوی در موارد بازداشت گرفته می‌شود و معیشت خانواده بازداشتی دچار مشکل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: استانداردهای حقوق بشر برای ما خوب است اما آمریکایی‌ها ما را متهم به آن می‌کند. در کشور ما از هر 363 نفر یک نفر بازداشت است اما این آمار در آمریکا از هر 100 نفر یک نفر بازداشت است. یعنی ما سه برابر نیم نسبت به قواعد غیر بازداشتی عمل می‌کنیم اما آمریکایی‌ها این طور نیستند. امروز دستگاه قضایی ما به دنبال کمتر کردن بازداشتی‌هاست تا آن‌ها را از فضای اجتماعی محروم نکند.

پیرهادی گفت: بهترین اتفاقی که در توسعه اقدامات غیر بازداشتی صورت گرفته و آن را نظام‌مند کرده است در سال 1392 و اصلاحیه و الحاقات آن در سال 1394 در دستگاه قضاییه اتفاق افتاده است. بزرگترین کار در زمینه اسناد حقوقی در این 2 سال رخ داده است که مساول تجمیع شده است. هدف ما در این کتاب گردآوری اسناد موجود بوده است تا دیگران هم به بحث ورود پیدا کنند. ما با توجه به اسناد فقهی می‌توانیم برای کشورهای دیگر در زمینه اقدامات غیربازداشتی الگو باشیم.

وی اضافه کرد: مدیریت هوشمند در حوزه خدمات اجتماعی پیش نیاز اقدامات غیر بازداشتی در جامعه است. حقوق بشر برای ما تیغ دو لب است، هم از قوانین آن استفاده می‌کنیم و هم اینکه بعضی جاها با قوانین تصویب شده آن محکوم می‌کنند. کشورهای آمریکایی عموماً در حوزه حقوق بشر از ما عقب‌تر هستند در حالی که هر روز ما را به نوعی به وسیله حقوق بشر محکوم می‌کنند.

شیخ الاسلام در ادامه با اشاره به اینکه این کتاب در دو بخش نگاشته شده است گفت: بخش اول مفهوم، ضرورت‌ها و اهداف توسعه اقدامات غیر بازداشتی است و بخش دوم مربوط به انواع قرارها و آیین دادرسی مورد بحث قرار گرفته است که بخش اول در واقع ماهیت و بخش دوم شیوه‌ها را در بر گرفته است.

وی ادامه داد: در بحث جامعه شناختی یکی از ضررهای که فرد از مسئله بازداشت متوجه او می‌شود بحث معیشت خانواده او خواهد بود. اگر فرد بیرون باشد می‌تواند برای خانواده تلاش کند و در تربیت اعضای خانواده تاثیر گذار باشد. بزهکاری‌هایی که ممکن است متوجه همسران و فرزندان شود مسئله‌ای است که ما را به سمت اقدامات غیر بازداشتی هدایت می‌کند.

شیخ الاسلام عنوان کرد: با تصویب قانون سال 1392 و اصلاحات سال 1394 بازداشت‌ها به شدت کاهش پیدا کرد. علی‌رغم اینکه جامعه به دلیل پیچیدگی‌های اجتماعی که پیدا کرده است و طبیعتاً می‌بایست شاهد افزایش آمار بازداشتی‌ها می‌شدیم چون مشکلات جرم بیشتر شده ولی آمار بازداشت در سال‌های اخیر کاهش داشته است.

وی با اشاره به ماده 217 و 255 قانون کیفری جدید گفت: بر خلاف اداهای که معتقدند ما بیشتر از دستگاه‌های بین المللی آمار بازداشتی داریم امیدواریم در جلسه پرسش و پاسخ حقوقی بتوانیم پاسخ آنها را بدهیم. آماده هستیم در خصوص مسائل بازداشت مناظره کنیم با کسانی که ادا دارند ما در قوانین بازداشتی دچار نقض هستیم. ما به قوانین قضایی افتخار می‌کنیم.

محسن پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: ما این کتاب را به مدافعان حریم اهل بیت(علیهم السلام) تقدیم کردیم؛ مدافعان حریم اهل بیت، مدافع حریمی هستند که ما سال‌ها ما هیئت برای آن گریه کرده‌ایم.