مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: در جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در هفته معلم که تأکید کرده بودند آموزش زبان از تک‌زبانی خارج شود و چند زبان تدریس شود، گزارشی را ارائه داد.

وی ادامه داد: این گزارش را بنده ارائه دادم و اشاره کردم که بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 72 و در سال 81، این اجازه را به سیستم آموزش و پرورش داده شد که 5 زبان را آموزش دهد.

نوید ادهم تصریح کرد: در نظام آموزشی ایران 3 زبان تدریس می‌شود که شامل آموزش فارسی بوده که زبان رسمی کشور است؛ زبان دوم، عربی است که زبان قرآن و دین است و زبان سوم نیز می‌تواند انگلیسی، روسی، ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی باشد.

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کتاب‌های درسی در زمینه آموزش زبان‌های خارجی را تدوین کرده است و تعداد محدودی معلم نیز تربیت کرده‌ایم، گفت: آن چیزی که در حال حاضر مشکل داریم، تقاضای اجتماعی است؛ اکثریت دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها مایلند که فرزندانشان زبان انگلیسی بخوانند و در نتیجه اگر ما هم آمادگی داشته باشیم، تقاضا وجود ندارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: این گزارش در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و در نتیجه اعلام شد که آموزش و پرورش مشکل حقوقی، قانونی، برنامه‌ای و مصوبه ندارد و باید اهتمام کند تا این مصوبات به اجرا درآید و راهکارهایی را انتخاب کند که بتواند عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: از جمله مشکلات باید این مورد اشاره کرد که ممکن است در هر مدرسه‌ای، یک یا دو نفر مایل باشند که زبان آلمانی یا فرانسه را بخوانند که باید تجمیعی را به وجود آوریم و طراحی‌هایی را داشته باشیم و دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم.

نوید ادهم با بیان اینکه «آیا این طرح به مهر امسال می‌رسد؟»، گفت: بعید می‌دانم که در سال تحصیلی آینده اجرا شود.