آیا برخی پزشکان ایرانی سوگند خود را فراموش کرده اند؟!

گروه اجتماعی- به طور قاطع می توان گفت اگر قصور پزشکی در طول روند درمان کیارستمی به اثبات برسد این نه اولین باری خواهد بود که اشتباهات رایج پزشکان باعث مرگ یک انسان شده است و نه قطعا آخرین آن ها . شاید طبیعی ترین جمله ای که در چنین مواقعی ما را به شنیدن آن عادت داده اند این است که اشتباهات پزشکی جزئی از روند درمان انسان هاست اما کیست که نداند در بسیاری از مواقع این اشتباهات نه از روی غفلت بلکه به دلایل دیگری رخ می دهد و متاسفانه در سال های اخیر تا جایی پیش رفته است که هیچ کدام از پزشکان حاضر به قبول اشتباهات خود و عذرخواهی از مردم نیستند .

به گزارش افکارنیوز،  روند سیاستگذاری های نامطلوب عرصه سلامت در کشور ما کار و شغل پزشکی را از حوزه قابل اطمینان طبیب و حکیم در فرهنگ باور عمومی به سمت بورس بازی روی سلامت مردم سوق داده است تا جایی که برخی پزشکان به بهانه های واهی با بالابردن نرخ هزینه های درمانی و بعضا عدم قبول بیمه های رایج در سطح جامعه عرصه درمان مردم را به روند پول ساز عجیب و غریب برای خود تبدیل کرده اند و از رهاورد این پول های عجیب و غریب چنان فخر اجتماعی برای خود تعریف کرده اند که نه تنها خود را در برابر کسی پاسخگو نمی دانند بلکه در مقابل کوچکترین انتقاد ها فریاد وا اسلاما سر می دهند و از توهین به خود سخن می گویند .

همین سال گذشته بود که یک سریال تلویزیونی طنز موضوع اشتباهات پزشکی را دستمایه سناریوی خود قرار داد اما با اعتراضات گسترده پزشکان و بیانیه های صنفی و تهدید به شکایت در محاکم قضایی صدا و سیما را مجبور به جلوگیری از روند پخش سریال کرد اما غافل از اینکه در عصر رسانه های آنلاین و فراگیری شبکه های اجتماعی دیگر نمی توان بر روی موضوعی سرپوش گذاشت و مردم را فریب داد . خیلی زود همین شبکه های اجتماعی موارد مختلفی از جمله اشتباهات پزشکی در به دنیا آمدن نوزادان و عدم پاسخگویی آنها، موضوع بسیار مهم رشوه و دریافت زیر میزی توسط پزشکان، بالا بودن نرخ های پزشکی در نبود رعایت تعرفه های قانونی، عدم پذیرش بیماران اورژانسی مختلف به دلیل عدم توانایی مالی و بالاخره اخیرا موضوع فیش های نجومی جامعه پزشکی و اشتباه در ماجرای درمان عباس کیارستمی را به معرض دید افکار عمومی گذاشت و آستانه تحمل جامعه را در برابر این قشر به حد اعلای خود رساند .

اما نکته جالب در همه این موضوعات نه تنها سکوت جامعه پزشکی که متهم کردن مردم و رسانه ها و منتقدین نسبت به بیان این حقایق بود به نحوی که انگار پزشکان از هرگونه خطا بری هستند . اما کار به همین جا هم ختم نشد و اخیرا برخی از این پزشکان در پاسخی وقیحانه به اعتراض اصحاب فرهنگ و هنر برای روشن شدن تکلیف مرگ کارگردان در نامه ای با فرافکنی آشکار نوشته اند که 2000 نفر اول کنکور سراسری متمایز از سایرین هستند . حال سوال اینجاست که اگر این دو هزار نفر در کنکور سراسری خوب تست زده اند و یا حتی شاگرد زرنگ دبیرستان بوده اند چه ربطی به فراگیری مناسب دروس پزشکی و چه ارتباطی به رحم و مروت و وجدان آنها دارد؟ آیا به راستی این افراد قسم ابتدای کار خود را فراموش کرده اند که باید با همه وجود در خدمت مردم باشند و خود رادر راه آنان وقف کنند؟ آیاآن چیزی که امروز در سطح جامعه و در برخورد با پزشکان دیده می شود بویی از این قسم پزشکان دارد؟ اگر آن روزی که مهران مدیری با نقد طنز گونه اشتباهات این قشر را یادآوری کرد به جای هوچی گری و هیاهو صادقانه و مسئولانه اشتباه بخشی از جامعه خود را قبول کرده و در صدد رفع آن بر می آمدند و یا از سوی دیگر برخی مسئولان رسانه ای مقابل خواست های به ناحق این پزشکان خطاکار کوتاه نمی آمدند کار به آنجا می رسید که در کمال وقاحت پزشکی تابلو نوشتی خطاب به آقای مهرجویی در انظار عمومی بگیرد و ایشان را توصیه به عدم مصرف مواد مخدر کند ؟

واقعا باید به حال صنفی که این روزها به مرحله از خود متشکر بودن رسیده است تاسف خورد چرا که این قشر روزی جایگاه ویژه ای در میان مردم داشته اند و اکنون با این رفتار اتماعی خود را به یکی از منفور ترین اقشار جامعه نزد افکار عمومی مردم تبدیل می کنند .