با اصلاح اساسنامه، شهربان حرفه ای می شود

گروه اجتماعی- پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به اصلاح اساسنامه شرکت شهربان و حریم بان اظهار کرد: با اصلاح این اساسنامه قرار است دست شهرداری را در مناطق بازتر کرده و در مقابل شهربان ها را در ارتباط با رفتار حرفه ای خود پاسخگو تر کنیم.

وی با اشاره به فعالیت متکدیان حرفه ای در سطح شهر، عنوان کرد: برخی از افراد نیز بر سر چهار راه ها به فروش گل و فال مشغولند.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:  این نوع فعالیت ها در ظاهر اقدام ساده برای امرار معاش است اما در واقع فعالیت های اقتصادی خرد را با چالش مواجه می کند این در حالیست که برخی از این فعالیت ها شبکه های پیچیده ای هستند که زمینه های تضعیف اقتصاد شهر و بر هم زدن چهره پایتخت را منجر می شوند.

سروری با اشاره به فعالیت برخی از وانت بارها در نقاط مختلف شهر در ساعات غیر معمول شب اظهار کرد: نفس ساماندهی و جمع آوری دستفروشان خود به خود سایر آسیب های نهفته در این موضوع را مرتفع می کند.لذا دستفروشان یا باید جمع آوری شوند یا باید در بازارچه هایی مختص این امر تجمیع شوند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که برخی از کسبه به دلیل فعالیت دستفروشان بارها شکایت خود را به شورای شهر ارایه کرده اند، گفت: از دید ما شکایت آنها کاملا درست است. کسبه با پرداخت انواع هزینه ها می توانند چراغ مغازه خود را برای فروش روشن نگه دارند و محصولی را عرضه کنند حال آن که دستفروشان هیچ یک از این هزینه ها را نداشته و به دلیل قیمت پایین تر مشتری های بیشتر دارند.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به ابهام در ماده 55 قانون شهرداری ها که به برخورد با سد معبر اشاره دارد، عنوان کرد: این ابهام باید با پیگیری های حقوقی برطرف شود زیرا ابهام ذکر شده از یک سود دست شهرداری را در برخورد با دستفروشان بسته و از سوی دیگر دست سوء استفاده کنندگان را باز گذاشته است.

سروری با تاکید بر این که شهرداری باید همانند ضابطان قضایی در برخورد با دست فروشان دارای برخی از اختیارات باشد، اظهار کرد: متناسب با تکثری که در برخورد با دست فروشان و سد معبر وجود دارد، امکان هماهنگی  دائم با سیستم قضایی وجود ندارد.

این عضو شورای شهر با تاکید بر لزوم حضور نماینده ای از سیستم قضایی در شهرداری به منظور صدور حکم میدانی برای اجرای ماده 55 قانون شهرداری ها خاطرنشان کرد: طبیعتا این نماینده نباید درگیر سیستم دیوانسالاری شود زیرا اجرای ماموریت های شهرداری با مشکل مواجه می شود.

وی با اشاره به این که می توان در این مورد به شهرداری نیز تفویض اختیار کرد، گفت: در این صورت باید آموزش های لازم به نیروهای شهربان داده شود تا بر اساس این آموزش ها نیروهای شهربان اقدام به اجرای درست ماده 55 کنند.