«سه‌شنبه بازار» و «تره‌بار» در حیاط مدارس!

در پی انتشار گزارشی با عنوان «اجاره حیاط مدرسه ابتدایی در تهران»، وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای تأمل برانگیز ارسال کرده است.

در این جوابیه که توسط اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران تهیه شده، آمده است: «بر اساس ماده 43 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بند(ب) به وزارتخانه و مؤسسات دولتی اجازه داده شده است به منظور استفاده بهینه از ساختمان‌ها و امکانات موجود خود، این فضاها را به اشخاص حقیقی و حقوقی اجاره داده شوند.

شایان ذکر است با عنایت به مشکلات ترافیکی محله و هماهنگی با شهرداری و در نظر گرفته شدن مسائل ایمنی و ملاحظات فرهنگی متناسب با اقتضائات مدرسه، این مزایده به منظور اجاره موقت برای استفاده از حیاط این مدرسه در ساعت 18 لغایت 22، خارج از ساعات فعالیت مدرسه پیش‌بینی شده است.

لازم به ذکر است بر اساس تفاهم‌نامه این اداره کل با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، استفاده از فضای مدارس در ساعات غیرفعال آنها جهت فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی محله نیز پیش‌بینی شده است که در دستورکار این اداره کل قرار دارد».

پاسخ :

1- گزارشی مبنی بر اجاره حیاط مدرسه ابتدایی تهران بود که جوابیه آموزش و پرورش نیز این موضوع را تأیید کرده است.

2- زمانی که با اداره تعاون منطقه در خصوص اجاره حیاط مدرسه تماس گرفته، عنوان شده است که حیاط مدرسه برای پارکینگ اجاره داده می‌شود. آنچه مسلم است اجاره حیاط مدرسه برای پارکینگ با آسیب‌های فرهنگی خود همراه است.

جدا از تردد افراد متعدد و با پوشش‌های مختلف به مدرسه آن هم در ساعات شب، فقط اگر به عنوان مثال صبح یکی از همین روزها یک دانش‌آموز دبستانی در حیاط مدرسه، یک ته سیگار یا سیگار نیمه‌کشیده پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

3- آیا مسئولان آموزش و پرورش تهران واقعاً به تبعات اجاره حیاط مدرسه فکر کرده‌اند؟ و اگر اینگونه است و تدابیری نیز اندیشیده شده است پس چرا زمانی که مدارس با مشکلات متعدد قبوض خدماتی و هزینه‌های مدرسه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و خانواده‌ها مجبور به کمک‌های مردمی هستند، برای اجاره بخشی از فضای مدرسه در ساعات غیر آموزشی، اقدامی‌ نمی‌شود؟

4- در پاسخ آموزش و پرورش تهران عنوان شده است که به منظور استفاده بهینه از ساختمان‌ها و امکانات موجود، اجازه اجاره به اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد و از سوی دیگر با عنایت به مشکلات ترافیکی محله، موضوع اجاره حیاط مدرسه مطرح شده است، به نظر می‌آید از این پس باید منتظر بود که با توجه به مشکلات «تره بار» و «بازارهای روزانه» که در مناطق پرجمعیت تهران موجب ترافیک مسیرها می‌شود، از فضای مدرسه در ساعات غیر فعال آموزشی برای این فعالیت‌ها استفاده شود.