2 آتش‌سوزی در پتروشیمی در ماهشهر/ از فداکاری در پتروشیمی مارون تا بی‌تفاوتی در بوعلی سینا

گروه اجتماعی- در روز نهم تیر سال گذشته پتروشیمی مارون بندرماهشهر دچار آتش سوزی شد.

به گزارش افکارنیوز، ماجرا از این قرار بود که تعدادی از کارگران در واحد «اچ دی» این شرکت در حال تعمیرات بودند که متوجه نشتی در خط لوله گاز هگزان شدند.

آنها سعی کردند جلوی این نشتی را پیش از وقوع حادثه ای تلخ بگیرند، اما تلاش آنها بی نتیجه بود. به همین دلیل تعدادی از آنها محل را ترک کرده و موضوع را به آتش نشانی اطلاع دادند.

با نخستین انفجار،آتش در حال سرایت به بخش های مختلف و شیر اصلی گاز بود.

مرحوم شهرام محمدی با دیدن این صحنه خود را به شیر فلکه رساند و آنرا بست و گارگران را از محل دور کرد اما بعد از مدتی انفجار دیگری رخ داد و وی دچار سوختگی شد که بعد از 10 روز بستری در بیمارستان فوت کرد.

آتش سوزی دیگر روز چهارشنبه 16 تیر امسال اما در پتروشیمی بوعلی سینای این بند رخ داد.

در این آتش سوزی کسی فداکاری نکرد و حتی حضور بیژن زنگنه وزیر، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، استاندار خوزستان و دیگر مسئولین در محل هم هیچ فایده ای نداشت و آتش بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.

زنگنه در خصوص خاموش کردن آتش سوزی گفت: باید همه محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و آتش به پایان برسد.

آتش سوزی پتروشیمی مارون با فداکاری یک جوان 34 ساله مهار و خاموش شد اما در آتش سوزی پتروشیمی بوعلی همه دست و دست هم گذاشتند تا این آتش حداقل 60 میلیون یورو خسارت به بار آورد.

خبرنگار افکار نیوز در همین راستا پیگیر ماجرای این 2 آتش سوزی از نماینده ماهشهر و یکی از بستگان مرحوم محمدی شد و از آنها این سوال را پرسید که چرا در یک اتش سوزی یک جوان با داشتن همسر و چهار فرزند فداکاری می کند و جان خود را ازدست می دهد ولی در آتش سوزی دیگر همه تماشاگر می شوند تا آتش خود خاموش شود.

«می خواسته فداکاری نکنه»

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه پتروشیمی مارون هنوز حق و حقوق کارمند فداکار خود را پرداخت نکرده است،  گفت: خانواده شهرام محمدی کارمند فداکار پتروشیمی ماون که سال گذشته جان خود را برای جلوگیری از انفجار به خطر انداخته و سرانجام به دلیل سوختگی فوت کرده، هنوز حق و حقوق قانونی خود را دریافت نکردند.

هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با بیان اینکه دقیقا در سالروز آتش سوزی پتروشیمی مارون بندر ماهشهر شاهد آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینای این بندر بودیم، گفت: شهرام محمدی کارگر شرکت پتروشیمی مارون بود که سال گذشته در یک فداکاری از آتش سوزی گسترده در بندرماهشهر و بخصوص پتروشیمی مارون جلوگیری کرد.

وی افزود: مرحوم محمدی وقتی دید که گاز هگزان نشت پیدا کرده و در حال پخش شدن است، ابتدا همکاران خود را از محل دور کرد و بعد برای بستن شیر اصلی لوله گاز اقدام کرد و حتی شیر را بست اما با وقوع انفجار دچار سوختگی شد که در نهایت چند روز بعد فوت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اظهار تعجب از سخنان برخی از مسئولین در خصوص فداکاری این کارگر گفت: ما حتی شنیدیم که وقتی خانواده اش پیگیر حق و حقوق قانونی این مرحوم بودند، مسئولین به خوانواده اش گفتند که «می خواسته فدکاری نکنه».

خادمی گفت: وقتی مسئولین بجای تقددیر و تشکر از این خانواده و قدردانی از فداکاری این مرحوم، اینگونه رفتار می کنند، نباید از آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر و دست و روی دست گذاشتن مسئولین جهت سوختن آتش تا آخر، اظهار تعجب کرد.

کارمند فداکار پتروشیمی در فراموشی/ مسئولین تماشاگر بوعلی مورد تقدیر

همچنین یکی از اقوام مرحوم شهرام محمدی به خبرنگار افکار نیوز گفت: در حالی که یک کارمند پتروشیمی مارون ماهشهر با به خطر انداختن جان خود، از آتش سوزی گسترده جلوی گیری کرده بود، هنوز خانواده اش حق قانونی اش را دریافت نکرده و ماهانه 812 هزار تومن حقوق می گیرند اما مسئولینی که در آتش سوزی بوعلی دست رو دست گذاشته و آتش تا آخر سوخت و سوزاند، مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.

وی افزود: هنوز این خانواده دیه قانونی خود را نگرفتند و مسئولین پتروشیمی مارون به هیچ یک از وعده های داده شده عمل نکردند.

وی گفت: 2 آتش سوزی ظرف یک سال در یک شهر رخ داد. در یکی جوانی با داشتن چهار فرزند خود را فدای منافع ملی و همکاران خود می کند و از وی هیچ تقدیر و تشکری نمی شود و خانواده اش هم به حق قانونی خود نرسیدند اما در حادثه دیگر همه از محل آتش فرار کرده و هیچ اقدامی برای خاموش کردن آتش انجام نشد اما مرتب از آقایان تقدیر و تشکر می شود.