توضیحات حکیمی‌پور درباره طرح کاهش اختیارات مالی شهردار تهران

احمد حکیمی‌پور در در جلسه دویست و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوعات سیاسی و تخصصی هر یک دارای تعریف خاص خود هستند، گفت: بنده طرحی را ارائه کردم که براساس آن اختیارات حقوقی و قانونی شهردار سلب می‌شد در واقع قصد داشتم این موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما کجای آن سیاسی است؟

وی افزود: اصلاح طلبان و اصولگرایان شورا این طرح را امضا کردند و بین هردو طیف نیز موافقان و مخالفانی وجود داشت. کجای این مسئله سیاسی است؟

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره‌های گذشته شورای شهر اختیاراتی به شهردار داده شده و سعی داشتیم در این شورا نسبت به سلب این اختیارات تجدید نظر کنیم. طی بررسی‌هایی که انجام شده شهرداری براساس اختیارات مالی خود به جای 5 میلیارد تومان هزینه در یک موضوع 15 میلیارد تومان هزینه کرده که به گفته یکی از اعضای شورا احتمالاً از 30 میلیارد تومان هم بالاتر است. 

وی با بیان اینکه امپراتوری رسانه‌ای نمی‌گذارد برخی موضوعات مطرح شود، گفت: متأسفانه روزنامه همشهری حرف‌های موافقان این طرح را سانسور کرده است. به عقیده بنده نباید خود ما شورای شهر را به دست خودمان له کنیم.

حکیمی پور افزود: طبق قانون شهرداران شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت نمی‌توانند اختیاراتی بیش از یک وزیر داشته باشند و این درحالی است که اختیار وزرا در معاملات مالی زیر یک میلیارد تومان است. ما نیز در نظر داشتیم با این طرح اختیارات شهردار را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه اعضای شورا نباید با شانتاژ یکدیگر را بایکوت کنند، گفت: این موضوع تنها یک فوریتش رد شد و قرار است طرح در کمیسیون‌ برنامه و بودجه بررسی شود که از ریاست آن می‌خواهم نسبت به انجام این کار سرعت دهد.

الهه راستگو در ادامه سخنان حکیمی پور در حالی که کتاب آیین نامه شورای شهر را در دست داشت اعلام کرد که قصد بیان تذکر آیین نامه‌ای دارد. بعد از روشن شدن بلندگوی وی توسط هیئت رئیسه راستگو سعی در پاسخ به انتقادات حکیمی پور درباره امضا کنندگان طرح را داشت که با مخالفت هیئت رئیسه مواجه شد.

مرتضی طلایی که در غیاب مهدی چمران ریاست جلسه امروز را داشت خطاب به راستگو گفت: شما قصد دارید جواب حکیمی پور را بدهید و من این اجازه را نمی‌دهم. قرار نیست در جلسه یکه به دو کنیم.

راستگو سعی داشت به سخنان خود ادامه دهد و گفت: رفتار حکیمی‌پور غیراخلاقی بوده و با رسانه‌ها درباره پس گرفتن رأی من مصاحبه کرده است این درحالی است که بنده چنین کاری نکرده‌ام.

به گزارش تسنیم اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز با بیان اینکه نباید بگذاریم طرح‌هایی که در شورا مطرح می شود حیثیتی شود وشورای شهر را دوقطبی کند، اظهار داشت: در جریان فعالیت شورا طرح‌های مختلفی مانند ایجاد دیوان محاسبات شهری وجود داشته که بررسی شده اما با آن موافقت نشده است. اما نکته حائز اهمیت این است که باید یک پارچگی شورای شهر را مدنظر قرار دهیم و از پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای بپرهیزیم.

وی با اشاره به اینکه اعضا می‌توانند از اختیاراتی چون تذکر و استیضاح استفاده کنند، گفت: لازم نیست برای هر موضوعی نسبت به جمع آوری امضا اقدام کنند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین بابت متنفی شدن طرح تغییرات ترافیکی منطقه 12 از شهرداری تشکر کرد.