کودتا، تقاضای ایرانیان برای سفر به ترکیه را چند برابر کرد!

گروه اجتماعی- مدیر یک آژانس بزرگ مسافرتی در تهران به‌تازگی عنوان کرده که «از زمان کودتا در ترکیه تاکنون، تقاضای مردم برای رفتن به تور استانبول و آنتالیا چند برابر شده، زیرا تصور این است که قیمت تورهای ترکیه به شدت کاهش داشته است.»

به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی در بیانیه‌ای از دفاتر خدمات مسافرتی خواسته تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت، از ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری ترکیه خودداری کنند.

نکته‌ای که در مقابل افزایش چند برابری تقاضای گردشگران ایرانی برای سفر به ترکیه وجود دارد که چندی پیش و در پی ناآرامی‌هایی که در ترکیه وجود داشت، آمار وزارت گردشگری ترکیه نشان داد که در ماه آوریل سال‌جاری میلادی در مقایسه با آوریل سال 2015 نزدیک به 30 درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه در ماه آوریل سال جاری میلادی 1.75 میلیون توریست خارجی  وارد این کشور شده‌اند که این رقم 28.5 درصد کمتر از آوریل سال 2015 میلادی است. کاهش رغبت به سفر به ترکیه به شدت در میان توریست‌های اروپایی و آمریکایی دیده می‌شد.

کاهش آمار ورود توریست‌های خارجی به ترکیه در حالی بنا به این گزارش که دو ماه پیش منتشر شد که آمارها حاکی از افزایش نسبی ورود توریست‌های خاورمیانه‌ای در طی دوره مورد بحث به ترکیه حکایت داشت. در این راستا ورود گردشگران ایرانی به ترکیه شاهد افزایش به ترتیب 1.5 درصدی بوده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که 465 هزار ایرانی در سه ماهه اول سال 2016 به ترکیه سفر کردند و در مقابل فقط یک هزار نفر از گردشگران تُرک به ایران آمده‌اند.

در واقع توریست‌های دنیا به دلیل ناامنی‌های ترکیه تغییر رویکرد نسبت به سفر به این کشور داشته‌اند، اما در ایران در حالی که بمب‌گذاری‌ها اکثرا در مناطق گردشگری ترکیه بوده، اما به دلیل احتمالی که برای کاهش قیمت ترکیه می‌دهند، مردم ارزانی را به جان می‌خرند، اما حاضر به سفر به یک کشور ناامن هستند.

مدیر یک آژانس مسافرتی در این خصوص می‌گوید: «مشتاقان سفرهای خارجی ارزان‌قیمت حاضرند دردسرهای خاص برخی سفرها را به جان بخرند، اما با قیمت پایین به برخی از کشورها سفر کنند.»

بر این اساساس، پایین بودن قیمت تورهای مسافرتی ترکیه در شرایط ناامنی با وجود افت خدمات و از سوی دیگر گران بودن بعضی مقصدهای گردشگری در داخل کشور و کمبود زیرساخت‌های تفریحی در برخی شهرها و مناطق موجب شده تا تب سفر به این کشور همچنان داغ بماند و به اذعان مدیران و کارشناسان، فروش آژانس‌های گردشگری، تورهای استانبول و آنتالیا پرفروش‌ترین تورهای خارجی باشند.