تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری هر چه زودتر در دولت

مهدی چمران در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداری‌ها که در برج میلاد برگزار شد، گفت: من تاکید می‌کنم که اگر درآمدهای پایدار شهرداری وجود نداشته باشد، شهرداری‌ها به سوی سایر مسائل سوق پیدا می‌کنند، هر چند برای آنها درآمدزایی دارد ولی به ضرر مردم تمام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شرایطی که به دلیل رکود ساختمانی درآمد شهرداری‌ها به یک سوم رسیده است، گفت: هر چه زودتر باید لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها به مجلس فرستاده شود.

وی با بیان اینکه از رییس‌جمهور، وزیر کشور و وزیر اقتصاد خواهش می‌کنم که لایحه مالیات بر ارزش افزوده را در دولت اصلاح کند، گفت: ما به دنبال اجرای اصل 44 قانون اساسی هستیم تا شوراها و شهرداری‌ها بتوانند خودکفا شوند.

چمران افزود: اما متاسفانه لایحه مالیات بر ارزش افزوده تبدیل به مالیات دولتی شده و به خزانه می‌رود و مساله این است که آیا از راه دیگری به شهرداری می‌رسد یا نه؟ ما از دولت می‌خواهیم این لایحه را اصلاح کند.

به اعتقاد چمران، فعلا شوراها هنوز شوراهای شهرداری هستند و نه شوراهای شهر.

رییس شورای شهر تهران افزود: مدیریت شهری بار سنگینی را از دوش دولت کاسته است هر چند پیچیدگی کار شوراها شاید مشکلاتی برای وزارت کشور ایجاد کرده است ولی ما در ابتدای کار هستیم و باید مشکلات را تحمل کرده و تجربه بیندوزیم تا شوراها به جایگاه واقعی خود برسند.