موارد ابتلا به ویروس HIV  و بیماری ایدز در 74 کشور جهان طی یک دهه گذشته افزایش یافته است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، با توجه به یک مطالعه تحقیقاتی که در کنفرانس بین‌المللی ایدز در دوربان آفریقای جنوبی ارائه شد در حالی که تعداد کل بیماری‌های عفونی در سطح جهان در حد فاصل سال‌های 2005-2015 کاهش یافته است اما در برخی کشورها افراد آلوده به عفونت ناشی از ابتلا به بیماری ایدز رو به افزایش گذاشته است.

این در حالی است که طی این کنفرانس کشورهای عضو بر لزوم هدف قرار دادن برنامه‌های پیشگیرانه به منظور پایان دادن به به این بیماری تا سال 2030 تاکید کرده بودند.

بیشترین آمار افزایش ایدز در پاکستان دیده می‌شود و کشورهای پاناما، قطر و افغانستان به تریب در رتبه‌های بعدی قرار دارند اما در مقایسه بین کشورهای 4 قاره دو کشور مکزیک و روسیه از این نظر بیشتر جلب توجه می‌کنند.

«هایدون‌ وانگ» استادیار موسسه بررسی معیارهای سلامت و ارزیابی در دانشگاه واشنگتن  و یکی از دانشمندان حاضر در این تحقیقات، در این رابطه گفت:"ما باید سرعت ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم".

سرعت ابتلا به عفونت در جهان کاهش یافته است و به طور متوسط به 0.7 درصد در فاصله بین سال‌های 2005-2015 کاهش یافته است.

این در حالی است که این میزان در مقایسه با سال‌های 1997-2005 که این میزان 2.7 درصد در سال بود کاهش قابل‌توجهی نشان می‌دهد.

این مطالعه بر اساس تعداد مبتلایان به ایدز، تعداد مبتلایان جدید، عوامل ایجاد خطر ابتلا، صدمات و میزان دسترسی مردم به درمان در 195 کشور در سطح جهان در حد فاصل 2005-2015 انجام شده است.

بیش از 75 درصد از موارد جدید ثبت شده در سال 2015 از میان 195 کشور مورد مطالعه، در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مشاهده می‌شودکشورهای جنوب آسایا با 8.5 درصد عفونت ایدز در رتبه بعدی قرار دارد.

«وانگ» در یک کنفرانس مطبوعاتی بر لزوم افزایش میزان در دسترس بودن دارو و اهمیت این دسترسی در درمان این بیماری تاکید کرد.

با توجه به داده‌های این مطالعه تحقیقاتی، کمتر از 6 درصد افراد آلوده به ویروس آچ‌آی‌وی در حال دریافت در پاکستان، کمتر از 6٪ از افراد آلوده به اچ آی وی در حال دریافت درمان ضدویروس(ART) هستند.

بر اساس گزارشی که از مقالات مرتبط با ایدز در کنفرانس بین‌المللی دوربان منتشر شد، رفتارشناسی این ویروس در بدن انسان نشان می‌دهد که به منظور کاهش خطر انتقال، باید روند درمان و استفاده از داروها به طور منظم انجام شود چرا که این امر می‌تواند تا 96 درصد میزان انتقال ویروس ایدز را از افراد ناقل به افراد سالم کاهش دهد.