تأثیرات ریزگرد ها بر سلامت انسان

علی اکبری متخصص چشم گفت:ذرات معلق موجود در هوا و ریزگرد ها مخاط چشم را تحت تاثیر قرار داده و منجر به سوزش،ریزش اشک ،تورم و قرمزی می شود.

 

اکبری ادامه داد :مهم ترین تأثیرات ذرات معلق و ریزگرد ها بر سلامت انسان ؛آسیب های قلبی و تنفسی،بروز یا تشدید آسم ،تأثیر بر مکانیسم‌های دفاعی و تأثیرات سرطانی است،اما منجر به نابینایی یا کاهش قدرت دید نمی شود. 

 

وی اظهار کرد:چشم مانند دیگر اعضای بدن برای داشتن عملکردی مطلوب به محیطی سالم و پاکیزه نیاز دارد، اما متاسفانه آلودگی هوا باعث تحریک مخاط چشم ،سوزش آن و  در نتیجه ریزش اشک می‌شود.

 

اکبری افزود:افراد مبتلا به خشکی چشم که مجبور به استفاده از داروهایی خاص هستند، در مواقع آلودگی هوا شرایط بدتری را تجربه می کنند.

 

وی تاکید کرد:افرادی که عمل جراحی انجام داده‌ یا دارو مصرف می‌کنند،این روزها باید بیشتر مراقب خودشان باشند، چراکه به دلیل اشک، تاثیر داروها کاهش یافته و نتیجه دلخواه حاصل نمی شود.

 

اکبری یادآور شد:ذرات ورودی به شش ها با سرعت بسیار پایین حذف می شود و  رسوب ذرات در سیستم تنفسی، به قطر ذره ، سرعت تنفس و حجم تنفس وابسته است.از طرفی ذرات بسیار ریز می توانند به اعماق ریه راه یابند و برای زمان طولانی در سیستم تنفسی باقی بمانند، این نوع آلاینده‌ها موجب بروز زخم بافت ها یا حتی سرطان می‌شوند.