گرد و خاک عراق در راه است، حداقل تا یکشنبه

احد وظیفه درباره وضعیت آب‌و هوای کشور در سه روز آینده، گفت: بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز در غالب مناطق کشور آسمان صاف و آفتابی بوده و هوایی گرم تداوم خواهد داشت. این درحالیست که در روز شنبه و طی روز یکشنبه با شمالی شدن جریان‌ها از دمای هوا در نوار شمالی کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز در ارتفاعات زاگرس مرکزی افزایش ابر و در بعدازظهر بارش پراکنده دور از انتظار نیست، ادامه داد: از روز شنبه و طی روز یکشنبه در سواحل دریای خزر ابرناکی و در برخی مناطق بارش باران پیش‌بینی می‌شود که در بعضی ساعات با رعد و برق و وزش باد همراه خواهد بود. همچنین امشب و طی روز شنبه در برخی مناطق شرق کشور بویژه در زابل وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که گاهی با گرد وخاک همراه خواهد بود.

وظیفه همچنین اظهار کرد: در سه روز آینده افزایش سرعت وزش باد شرقی سبب کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب تهران و شمال اصفهان می‌شود. از طرفی داده‌های هواشناسی بیانگر تشکیل توده گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به مناطق غرب و جنوب غرب کشور از اواخر وقت امروز و طی روزهای شنبه و یکشنبه هستند که سبب کاهش دیدی افقی و کیفیت هوا در استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان و به تدریج بوشهر خواهد شد. بعد از ظهر روز یکشنبه نیز در جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان و شرق فارس افزایش ابر و رگبار پراکنده باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. همچنین سه روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

به گفته وظیفه امروز هوای پایتخت صاف و گاهی همراه با وزش باد است و کمینه و بیشینه هوا به ترتیب 28 و 41 درجه سانتی‌گراد است. همچنین هوای تهران در روز شنبه دوم مرداد ماه صاف و همراه با وزش باد است که حداکثر و حداقل دما نیز 40 و 27 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است. در عین حال هوای پایتخت در روز یکشنبه کمی ابری همراه با وزش باد و همراه با افزایش ابر در اوایل شب همراه است و بیشینه و کمینه دما نیز 39 و 28 درجه سانتی‌گراد است.

امکان وقوع سیلاب در استان گیلان

وی همچنین گفت: طبق اطلاعیه شماره 47 سازمان هواشناسی و براساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، روز شنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی بر روی دریای‌خزر و همراهی آن با شرایط ناپایدار جوی در سواحل دریای خزر ابرناکی، کاهش نسبی دما و بارش باران، گاهی رعد وبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و دریای خزر نیز مواج خواهد شد. در عین حال بارش باران در استان گیلان شدت بیشتری خواهد داشت و وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی معابر عمومی در این استان دور از انتظار نیست. از این رو توصیه می‌شود جهت جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، اقدامات لازم صورت گیرد.