بلاتکلیفی شهرک زیتون، جنجالی ترین پرونده زیست محیطی ایران

گروه اجتماعی- در 30 سال گذشته با وجود شاکیان و ذی نفعان متعدد و برگزاری دادگاه ها و ... هنوز این پرونده به نتیجه نرسیده و مالکان در بلاتکلیفی به سر می برند .

 

به گزارش افکارنیوز، بوستان سرخه حصار در سال 1359 به عنوان یک بوستان ملی در فهرست سازمان محیط زیست کشور جای گرفت و در سال های ابتدایی دهه 60 بخشی از زمین های بوستان ملی سرخه حصار از سوی وزارت جهاد کشاورزی آن زمان به کارمندان این وزارتخانه واگذار شد.

 

به دنبال این واگذاری غیرقانونی، شرکت تعاونی شهرک زیتون که نزدیک به 4 هزار عضو داشت، اقدام به ساخت و ساز در این زمین ها کرد اما پس از ساخت نزدیک به 100 واحد، سازمان محیط زیست کشور با این ساخت و ساز مخالفت کرده و جلوی آن را گرفت.

 

به اعتقاد ساکنان و با توجه به احکام صادره قوه قضاییه دال بر حقانیت مالکان و صحت واگذاری و با پیگیری مجلس شورای اسلامی و مالکان؛ اواخر سال گذشته پرونده شهرک زیتون از اختیار محیط زیست خارج و تحویل وزارت راه و شهرسازی شده است اما شواهد فعلی حکایت از اقدامات فراقانونی این سازمان علیه مالکان و ساکنان شهرک زیتون دارد.

 

(ماجراهای تمام نشدنی شهرک زیتون ؛ اینجا)

 

ساکنان شهرک زیتون در شرق تهران 31 سال با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و به دلیل واقع شدن در محدوده حریم شهر از امکانات و زیر ساخت های مناسب محروم بوده و دائم در اضطراب از دست دادن خانه و کاشانه خود بسر می برند.

به گزارش افکارخبر، در 3 دهه گذشته مالکان این شهرک بارها داستان پرغصه خود را با مسوولان در میان گذاشته و خواستار ارائه راهکارها برای حل مشکلات شده اند اما در این مدت هیچ اتفاقی نیافتاده و هر از چندی مسوولان از تخریب و قلع و قمع خانه ها سخن گفته و بر وحشت ساکنان افزوده اند.

به گفته ساکنان؛ شهرک زیتون و ساکنان آن بیش از ۳۰ سال است که بلاتکلیفند و از سوی مسوولان بارها مورد بی مهری قرار گرفته اند؛ ۳۰ سال بلاتکلیفی، ۳۰ سال تخریب، ۳۰ سال تلف شدن عمر برای موضوعی که با سه پیشنهاد ساده قابل حل است؛ اجازه ساخت ، پرداخت پول به ارزش زمین یا اعطای زمین بلاعوض داخل شهر تهران به ارزش برابر با شهرک زیتون اما مردم ۳۰ سال عمرشون را منتظر مانده اند اما نه پول بلاعوض به آنها داده شده نه زمین بلاعوض و نه اجازه ساخت. (ساکنان زیتون چه می گویند؟؛ اینجا)

 

مدیر دفتر پیگیری های مردمی شهرک زیتون نیز گفت: در سال 64 یک قطعه زمین از سوی وزارت جهاد کشاورزی وقت به تعاونی مسکن این وزارتخانه واگذار و به متقاضیان در قبال وجوه قانونی و به منظور ساخت شهرک مسکونی فروخته شده است.

محمد تصدیق مقدم با بیان این مطلب افزود: این زمین تفکیک شده و اکنون هر یک از مالکان دارای سند ششدانگ هستند پس چگونه آن زمان که زمین ها به ما فروخته شد و پول دادیم کسی نمی دانست جزو حریم شهر قرار دارد و ساخت و ساز و ... در آن غیر قانونی است.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست شاکی این پرونده است و تاکنون بیش از 360 شکواییه علیه ساکنان طرح کرده که همه آنها رد شده است اما این سازمان با اقدامات فرا قانونی به دنبال تخریب و قلع و قمع خانه های این شهرک است.( زندگی ساکنان زیتون در سایه ترس و هراس؛ اینجا)

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره مشکلات شهرک زیتون گفت: ساکنان و مالکان شهرک زیتون انسان های شریف و زحمت کشی هستند و هیچ گونه تخلفی مرتکب نشده اند بلکه دولت و به ویژه وزارت کشاورزی مقصر در واگذاری این زمین هاست.

محمد سالاری با بیان این مطلب اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی وقت اقدام به واگذاری اراضی خود در حریم تهران و لواسانات و ... کرده که با توجه به قوانین این زمین ها در حریم شهر واقع شده بنابراین باید تاکید کنم ساکنان و مالکان هیچ گونه تقصیری در این ماجرا ندارند.

وی افزود: دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اصل زمین هایی را منتقل کرده و سند زده اند که در حریم واقع شده بود و اگر در آن زمان مالکان این زمین ها را نمی خریدند با پول آن می توانستند در تهران خانه بخرند. (دولت، مقصر اصلی وضعیت شهرک زیتون؛ اینجا)

 

همان طور که ذکر شد پرونده شهرک زیتون اکنون وارد سی و یکمین سال خود شده و متاسفانه در این سه دهه کسی نتوانسته این پرونده را به سرانجام برساند. در این مدت  مشکلات مالکان این شهرک بر قوت خود باقی مانده و حل نشده است و در این مدت مسوولان مختلف دولتی و ... راهکارهای مختلفی برای به سرانجام رساندن این ماجرا پیشنهاد داده اند. (30سال بلاتکلیفی مالکان شهرک زیتون، اینجا)