دارایی تهران 2 و نیم برابر شد

محمدباقر قالیباف در صحن علنی شورای شهر تهران اظهار داشت: چقدر خوب بود گزارش دیون و سرمایه گذاری ها در جلسه علنی روز سه شنبه باشد تا مردم بدانند چه خبر است، در حال حاضر در سایت شهرداری درآمدها و هزینه شهرداری مشخص است و عموم مردم می توانند مراجعه کنند.

وی افزود: گزارشی که امروز در صحن داده شد، منتهی به خرداد 95 بود، برخی ها گله مند هستند و می گویند در نمایشگاه بین المللی شورا تصویب کرد 200 میلیارد تومان به شهرداری اختصاص یابد، اما اینکه چرا گزارش نمی دهد، باید در پاسخ بگویم که  این کار در حال انجام شدن است.

قالیباف ادامه داد: بحث هایی که امروز در گزارش ما مطرح شد، آخرین اسنادی است که مورد تایید قرار گرفته است، اعدادی که گودرزی اشاره کرد در سر جمع عددها 109 هزار 876 میلیارد تومان، شامل 62 هزار و 26 میلیارد تومان نقدی و 47 هزار و 850 میلیارد تومان غیر نقد عملکرد ما است که از سال 84 تا 94 در اسناد موجود هستند.

وی ادامه داد: ما در دارایی شهرداری در سرجمع ها که نگاه می کنیم، می گوییم املاک های زیادی به شهرداری اضافه شده است و در واقع دارایی شهرداری را اضافه کرده ایم، البته این دارایی ثابت نیست یک سری املاک مانند اتوبان امام علی باید تملک شود یا نه؟ ما پول ساختمان ها در محدود اتوبان امام علی را پرداخت و با رضایت مردم این کار را انجام دادیم.

وی افزود: مثلا در منطقه 1 قریب به 9 هکتار باغ وجود دارد که ما ملک مردم را خریده و فضای سبز ایجاد  کردیم، بیش از 200 هکتار  قلعه مرغی، زندان قصر و شهر آفتاب را تملک کردیم، از این قطعات بزرگ تر؟؛ یا مثالی دیگر اینکه1500 هکتار در پارک یاس را گرفتیم که بخشی برای سازمان ها بود و ما پول دادیم و تملک کردیم.

شهردار تهران اضافه کرد: از چمران می خواهم روزهای سه شنبه 30 دقیقه زمان برای ارائه گزارش شهرداری اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در زمینه حمل و نقل، شهرداری 50 درصد وام را بازپرداخت کرد، اما دولت وامی که گرفته بود برنگرداند و دولت بدهکار است و هنگامی که می خواستیم ال سی باز کنیم گفتند بدهکار هستید و ما گفتیم دولت بدهکار است نه ما. ناگفته نماند از سال 84  به بعد بخشی از دیون دولت به مترو را شهرداری پرداخت کرده است.

وی با اعلام اینکه زیر 8 درصد، مجموعه دیون شهرداری تهران است، اظهار کرد: اما در افکار عمومی اینگونه است که می گویند شهرداری این کار را انجام داد اما الا ماشالله بدهکار است و این گونه طرز تفکر ظلم است.

قالیباف افزود: مردم بدانند شهرداری دیون غیر منطقی ندارد و سرمایه ها را نفروختیم و 2 و نیم برابر افزایش دادیم، ما شهر را ساختیم و حدود 45 درصد زیر ساخت های شهر در سه دوره شورا ساخته شده است. این ساخت ها شامل تونل، بزرگراه، و شریان ها و پل و زیر ساخت های بزرگ فرهنگی وواجتماعی بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: امروز براساس اسنادی که داریم 14 هزار میلیارد تومان طلب شهرداری است و ما حدود 1600 میلیارد از مردم طلبکار هستیم و اگر طلب ما از مردم در حوزه تثبیت عوارض باشد بالای 45 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر با کاربری مسکونی، کار تجاری می کنند و باید پولش را بدهند در حالی که من گفته ام به مردم فشار نیاورید، در 1800 نقطه در بافت فرسوده فیش ساختمانی صفر است و مردم پولی ندارند و حتی من گفته ام که عوارض متفرقه حذف شود.

قالیباف ادامه داد: مجلس مصوبه ای دارد که 2 میلیارد دلار دولت را مکلف کرده که برای حمل و نقل عمومی از صندوق ذخیره ارزی به شهرداری بدهد. از  این میزان 1 میلیارد دلار متعلق به شهر تهران و 300 میلیون دلار مال بقیه شهرهاست و باقی متعلق به کلان شهرهاست. دولت به این مصوبه اعتراص کرد و مجلس دوباره تصحیح کرد و به تشخیص مصلحت رفت و انجا تایید کرد و دولت در سال 91 در متن بودجه این مصوبه را اورد و قانون دائمی شد.  بدهی قطعی دولت به شهرداری یک و دو دهم میلیارد تومان است و باید از صنددق دخیره ارزی بدهد و صندوق هم پول دارد.

وی افزود: مردم بدانند ما بدهکاری غیر منطقی نداریم و براساس قانون عمل می کنیم و ستادی به طور ویژه برای دیون شهرداری گذاشتم و جلسه را خودم اداره می کنم.