ناصر رضایی پور ، در مورد رفع مشکل یبوست اظهارداشت:برخی از انواع یبوست، اساساً نیاز به مداخلات درمانی آن چنانی ندارند و افراد می‌توانند با اصلاح روش زندگی، مشکل خود را به حداقل برسانند و یا از ایجاد آن جلوگیری کنند.

وی افزود: به طور مثال در افراد سردمزاج برای رفع یبوست روغن‌مالی شکم یا بادکش دور ناف پس از روغن‌مالی با روغن گرمی چون روغن بادام شیرین یا زیتون یا کرچک، که موجب افزایش حرارت و حرکت روده‌ها می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

متخصص طب سنتی ادامه داد: کاهش مصرف فست‌فودها و تنقلات خشک، روزی چند دقیقه فعالیت ورزشی ساده‌ای چون پیاده‌روی و همچنین استحمام مرتب با آب گرم در درمان یبوست موثر است.

دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران در دانشگاه شاهد در مورد مشکل یبوست در دوران بارداری عنوان کرد: معمولاً در دوره بارداری، به علت تغییر میزان هورمون‌ها و فشار رحم روی روده‌ها، یبوست ایجاد می‌شود اما پیشگیری از یبوست برای مادران باردار بسیار مهم است.

 رضایی پور بیان داشت: نخستین گام برای رفع یبوست در زنان باردار، خوردن آش‌ها و سوپ‌های رقیق با گوشت مرغ جوان و کمی هویج رنده شده نرم و سبزیجات و ادویه معتدل بدون طعم تند و تیز که روغن بیشتری در پخت آنها به کار رفته باشد،‌است.

وی اضافه کرد:البته اگر مادر مبتلا به ریفلاکس باشد، باید این غذاها را در وعده‌های کم‌حجم‌تر میل کند. ولی اگر یبوست برطرف نشد، می‌توان با رعایت شرایطی و زیرنظر پزشک متخصص، از تمرهندی، گلقند، فلوس خیارشنبر، روغن بادام یا برگ گل سرخ تازه سائیده نیز بهره جست.

 وی در اراتباط با مشکل یبوست در دوران سالخوردگی اظهارداشت:فرآیند پیری نیز روی حرکات روده‌ اثر می‌گذارد و به دلیل کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن در پیری، فعالیت روده و عضلات هم کم می‌شود.

رضایی پور ادامه داد: از دیدگاه پزشکی پارسی نیز باید گفت بیشتر سالخوردگان، دچار یبوست‌های ناشی از ضعف یا سوءمزاج‌ خشک می‌شوند در این افراد استفاده مداوم از ملین‌های تحریکی قابل توصیه نیست.

به گفته وی در این موارد، بهترین انتخاب،‌ استفاده از ملین‌های ساده بی‌ضرر و مغذی است که علاوه بر تلیین‌ آرام و بی‌زحمت روده، مغذی‌های بسیار خوبی برای تأمین نیازهای بدن است.

متخصص طب سنتی گفت: هویج آب‌پز یا خام نرم رنده شده، میوه‌های کاملاً شیرین و آبدار فصل به ویژه میوه‌هایی مانند آلو، هلو و شفتالو و شلیل، توت تازه یا خشک، انگور رسیده (به ویژه انگور عسکری یا یاقوتی دانه‌درشت)، جوانه غلات و حبوباتی چون گندم و ماش، ترکیبی از سبزیجات تازه معطر مانند ریحان و گشنیز و شوید همراه با ساقه آنها و مویز و انجیر و شکر سرخ مرغوب نیز بسیار سودمند است و مغذی و خونساز خوبی محسوب می‌شود که می‌توان از آن مثلاً در پخت شیربرنج یا شله‌زرد بهره جست.