مرگ 17 هزار نفر در سال 94 به دلیل حوادث ترافیکی / «ضربه به سر » شایع ترین دلیل مرگ

گروه اجتماعی- امین صابری نیا  رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی افکارنیوز با تاکید بر این که مرجع اصلی اعلام آمار حوادث ترافیکی پزشکی قانونی است، عنوان کرد:بر اساس آمار موجود نزد اورژانس کشور  55درصد فوت افراد بر اثر حوادث ترافیکی در سر صحنه تصادف و 45درصد نیز درهنگام انتقال  به مراکز درمانی اتفاق می افتد.

 

وی با اشاره به این که تعداد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در کشور ما بالا است، خاطرنشان کرد: 17 هزار نفر در تصادفات سال گذشته در اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده اند که عدد بزرگی است.

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور با اشاره به این که معنای مرگ قطعی در تصادفات رانندگی شامل کنده شدن سر، له شدگی، از هم پاشیدگی بدن، کبودی محل‌های خاص و نهایت پوسیدگی و جمود ناشی که از حادثه است، گفت: در صورتی که فرد حادثه دیده این موارد را نداشته باشد، توصیه می‌شود فرد حادثه دیده به بیمارستان انتقال یابد تا پزشک در آنجا مرگ قطعی را اعلام کند. لذا بسیاری از مواردی که نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل می‌کنند، شاید افرادی باشند که در سر صحنه فوت کرده‌اند، اما ما آنها را به عنوان مرگ قطعی در نظر نگرفته‌ایم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور شایع ترین دلیل مرگ در حوادث ترافیکی کشور را وارد شدن ضربه به سر عنوان و اظهار کرد:  ضربه به سر اگر در حادثه اولیه ایجاد شده باشد نمی توان کمکی در زمینه پزشکی به فرد آسیب دیده کرد حتی اگر سر صحنه در همان لحظه حضور داشته باشیم، اما در آسیب‌های ثانویه می‌توان اقدامات امدادی را انجام داد.

صابری نیا با اعلام این خبر که در حال انجام تحقیقات برای کمک بیشتر به افرادی هستیم که در حوادث ترافیکی دچار پارگی آئورت شده اند، خاطرنشان کرد: در خون‌ریزی‌هایی از این دست زمان کوتاهی داریم، زیرا ممکن است در فاصله کوتاهی این مشکل موجب پارگی شریان‌های داخلی شکمی شود. در این موارد هم به واقع کمک اورژانس برای نجات فرد بسیار محدود است.

رییس اورژانس کشور به لزوم توسعه زیرساخت‌ها به منظور خدمات رسانی بهینه به حادثه دیدگان حوادث رانندگی اشاره و اظهار کرد: متاسفانه هنوز تعداد پایگاه‌های اورژانس به حد استاندارد نرسیده‌ به گونه ای که از برنامه در نظر گرفته شده برای توسعه پایگاه های اورژانس حدود 800 پایگاه عقب هستیم. نزدیک به دو هزار و 175 پایگاه در کشور داریم که باید 2 هزار و 900 تا 3 هزار  پایگاه اضافه شود.

وی تاکید کرد: وقتی پایگاهی در منطقه‌ای ایجاد نشده باشد، پایگاه دورتر امداد رسانی را برعهده دارد.

وی به مدیریت صحنه حادثه به عنوان یکی دیگر از موارد مهم در خدمات رسانی بهینه به حادثه دیدگان ترافیکی عنوان و اذعان کرد: در تمام کشورها این مسئولیت را پلیس بر عهده دارد. حال در مواردی که اورژانس سریع‌تر به سر صحنه می‎رسد این مدیریت سخت تر می‌شود، زیرا مردم و افراد حادثه دیده نگران هستند و منتظرند تا پلیس زودتر خود را به محل حادثه رسانده و امنیت را برقرار کند. این یکی از چالش‌هایی است که البته با حضور فعال پلیس کمتر شده است.

چالش رهاسازی مصدوم از صحنه و انتقال به بیمارستان

صابری نیا با بیان این که در حال حاضر رهاسازی مصدوم از وضعیت تصادف و انتقال آن به بیمارستان در دست دو نهاد جداگانه است، گفت: در بسیاری از کشورها مانند ترکیه این دو مورد برعهده اورژانس است اما درایران رهاسازی بر عهده هلال احمر و انتقال صحیح و علمی بر عهده اوژانس است.

این مقام مسئول ادامه داد: گاهی آمبولانس به سر صحنه می‌رسد، اما چون در اورژانس تعریف جداگانه‌ای برای رهاسازی نشده نمی تواند عملیات رهاسازی را انجام دهد. در نتیجه باید صبر کند تا ارگان مربوطه برسد و این اقدام را نجام دهد. این امر موجب می شود تا در مواقعی ما با نبود هماهنگی و مشکلاتی از این قبیل مواجه شویم.

کمبود نیروی اورژانس و خستگی نیروها

رییس اورژانس کشور به کمبود نیروی اورژانس در کشور و خستگی ناشی از این امر برای نیروهای موجود اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد نیروی اورژانس جاده‌ای به صورت استاندارد در پایگاه جاده‌ای هشت نفر و پایگاه‌های شهری 13نفر است.  اما اکنون ما به طور متوسط در هر پایگاه 6 نفر نیرو داریم که باعث خستگی مفرط پرسنل می شود. البته مجوزهای استخدامی جدیدی به اورژانس ارائه شده است که تا حدودی کمبود نیرو را جبران کرده است.

 

فرهنگ برخورد با صحنه تصادف باید تغییر یابد

صابری نیا در پایان با تاکید بر لزوم ارتقاء فرهنگ برخورد افراد در صحنه تصادف ، گفت: مردم باید اجازه دهند تا خودروهای اورژانس به راحتی تردد کرده و با ازدحام برای تماشای ماجرا ترافیک ایجاد نکنند. از سوی دیگر افراد باید از کمک کردن برای بیرون آوردن مصدوم از خودروی آسیب دیده خودداری کنند زیرا ممکن است آسیب جدی به فرد وارد شود البته این اقدام در صورت احتمال انفجار خودرو استثناء است و باید از سوی مردم انجام شود.

لیلا موسوی نسب