عربستان حتی از تیم مذاکره ایرانی در فرودگاه انگشت نگاری کرد!

سعید اوحدی روز جمعه در گفت و گو تلویزیونی که به مناسبت هفته حج انجام شد، اظهار داشت: حج را به عنوان فریضه واجب الهی می‌دانیم و اعتقاد داشتیم که باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا حج به عنوان یکی از شعائر دینی اقامه شود نگاه سازمان حج و بعثه از ابتدای مذاکرات همین بود.

وی افزود:‌دولت عربستان از همان ابتدا رفتارهای غیرمتعارفی را نسبت به سال‌های گذشته از خود نشان دادند. بعد از قطع روابط سیاسی مکاتبات مختلفی را با وزیر حج عربستان انجام دادیم تا حج برگزار شود از ما خواستند مذاکرات دو ماه به تاخیر بیفتد و آن را پذیرفتیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت:‌ اسفند سال گذشته برای دریافت ویزای تیم مذاکره کننده پیگیری کردیم اما ویزا را صادر نکردند و مذاکرات باز هم به تأخیر افتاد و ویزا را برای 26 فروردین صادر کردند و چون اراده‌ای برای استقبال از تیم ایرانی نداشتند، مانع تراشی کردند و چون باید پاسخگوی جهان اسلام بود دعوت‌نامه‌ای را برای ما فرستادند اما کارشکنی‌ها بسیار بود.

اوحدی ادامه داد:‌دور اول مذاکرات را سه ماه به تأخیر انداختند و ما بارها پیگیری کردیم چون اعتقاد داشتیم حج حق واجب شرعی مسلمانان است و نمی‌توان مانع آن شد و هیچ دولتی نمی‌تواند این حق را سلب کند چون بیت الله الحرام خانه خداوند است. مگر فردی می‌تواند حق مسلمانان را برای حضور در این اماکن سلب کند.

وی افزود:‌ اعتقاد داشتیم در شرایط فعلی که قطع رابطه سیاسی بود حج باید از روابط سیاسی خارج شود و با این نگرش تلاش خود را کردیم. دور اول مذاکرات بعد از سه ماه تاخیر با عبارات قابل تأملی به نتیجه نرسید و حداقل ادب و اخلاق سیاسی را با هیئت ایرانی رعایت نکردند. باوجود دعوت رسمی ویزا را صادر نکردند از هشت نفر هیئت برای پنج نفر ویزا صادر کردند و بر خلاف عرف بین‌الملل در فرودگاه انگشت نگاری کردند و در مذاکرات رفتار خصمانه و نگرش سیاسی حاکم بود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت:‌درخصوص چگونگی صدور ویزاری 64 هزار زائر ایرانی سوال کردیم. 17 نفر تیم سعودی در مقابل پنج نفر تیم ایرانی بودند و گفتند برنامه‌ای برای صدور ویزا نداریم و گفتند ویزای زائران ایرانی را در یکی از کشورها می‌دهیم و ما گفتیم این برخلاف عزت و کرامت زائران ایرانی است.

اوحدی افزود:‌ سال گذشته به دلیل قصور و بی‌لیاقتی دولت عربستان 475 ایرانی جان خود را از دست دادند و از وزیر حج عربستان درخصوص تامین امنیت زائران ایرانی سوال کردیم و تمهیدات را جویا شدیم که اعلام کردند امنیت در عربستان بار سیاسی دارد و یک کلمه در این خصوص نمیتوانیم در قرارداد منعکس کنیم و جنگ رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه ایران آغاز کردند و مبلغان دینی آنها توهین به ایرانی‌ها را آغاز کرده بودند.

وی گفت:‌ حاضر نبودند حتی هواپیماهای ایران را به عربستان راه بدهند. دور دوم مذاکرات نیز با 45 روز تاخیر آغاز شد، در این دور اعلام کردیم خدمات کنسولی حق‌بین المللی زائران ایرانی است و چگونه ارائه خواهد شد که برای آن هم راه حلی نداشتند و تا به امروز پروتکل سوئیس را امضا نکرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص دو پلیس خاطی عربستان بیان کرد: این موضوع را به وزیر حج عربستان گفتیم و اعلام کردیم قاضی شما این پلیس‌ها را محکوم کرده‌اند و این جرم در رابطه با دو زائری که مهمان خدا بودند،‌اتفاق افتاده است و وزیر حج عربستان تعجب می‌کرد و می‌گفت من فکر می‌کردم حکم صادر شده است.

اوحدی بیان کرد: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم و امیدواریم عربستان رفتار خود را تغییر دهد. سازمان همکاری کشورهای اسلامی نیز تلاش بسیار کرد و تلاش می‌کنیم تا رفتار عربستان در میزبانی تغییر کند. سایه مسائل سیاسی در مذاکرات حاکم بود و الان هم این سایه سنگین را حس می‌کنیم.

اوحدی با اشاره به ثبت‌نام عتبات برای ایام اربعین گفت:‌ سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری رویکرد ما افزایش اعزام زائران به کشور عراق است و این توانمندی به خوبی وجود دارد و در ایام نوروز افزایش 60 درصدی را شاهد بودیم.

وی افزود:‌ سرمایه گذاری خوبی را در کشور عراق آغاز کرده‌ایم و هفت پروژه را در حال اجرا داریم که بزرگترین پروژه هتل نجف است  و بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ساعت 16 امروز آخرین فرصت برای ثبت‌نام عتبات در ایام محرم است، بیان کرد:‌ از 16 شهریور اعزام آغاز و تا 18 آبان ادامه دارد. استقبال زیادی از عتبات صورت گرفته است اما چون خدمات اقامتی محدود است ناچار به قرعه کشی هستیم و بعد از آن به دنبال افزایش ظرفیت هستیم.

اوحدی ادامه داد: برای افزایش ظرفیت احساس کردیم افرادی که برای حج عمره ودیعه گذاری کرده‌اند با بانک ملت و ملی تفاهم‌نامه امضا کردیم تا فیش آنها پایدار باشد و بانک‌ها تا سقف 1.5 میلیون تومان تسهیلات ارائه دهند و نوبت این افراد نیز محفوظ است. امیدواریم این تفاهم نامه طی هفته آینده به امضا برسد. همچنین با بانک انصار برای اعطای تسهیلات به کارکنان نیروهای مسلح تفاهم نامه داریم.