تجویز عینک‌‌هایی که چشم را نابود می‌کند

ابراهیم جعفرزاده در نشست خبری نوزدهمین کنگره اپتومتری ایران که 20 تا 22 مرداد در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود، اظهار داشت: اپتومتری ایران یکی از پیشروترین‌ها در سطح جهان است و فارغ‌التحصیلان این رشته سهم بسیاری در تولید علم ایران در دنیا دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: قدمت علم اپتومتری در دنیا به صورت آکادمیک به سال 1902 برمی‌گردد و در ایران نیز از سال 1357 این رشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد ایجاد شد و هم‌اکنون نیز در رشته اپتومتری آسیا رتبه اول را داریم.

جعفرزاده تصریح کرد: در کنگره امسال نیز از کشورهای خاورمیانه حضور می‌یابند و مذاکرات و عقد تفاهم‌نامه‌ای برای پذیرش دانشجوی خارجی جهت آموزش اپتومتری در ایران داریم زیرا خدمات و علم اپتومتری در ایران حتی قدمت آن از کشورهای هلند، سوئیس، آلمان و یونان نیز بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌های علم اپتومتری در ایران بالا است ولی باید خروجی آن به سود مردم تمام شود، گفت: مثلا در کشور انگلستان برنامه ملی عوارض کنترل قند در چشم با محوریت اپتومتریست‌ها به مدت 5 سال اجرا شد و مشکل بینایی در این کشور کاهش یافت.

نایب رئیس انجمن اپتومتری ایران در توضیح بیشتر عنوان کرد: در ایران نیز طرح‌های کشوری تنبلی چشم برای سنین 3 تا 6 سال جهت معاینات چشمی اجرا می‌شود که اگر کودک دچار اختلال چشمی بود به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود ولی متاسفانه در مرحله آخر که مقوله عینک است ما با مشکل مواجه هستیم.

دبیر هیئت ارزشیابی اپتومتری وزارت بهداشت تصریح کرد: بچه‌هایی داشتیم که پس از این غربالگری برای آنان عینک تجویز شده بود و اگر عینک مناسب استفاده می‌کردند آن اختلال چشمی برطرف می‌شد ولی متاسفانه به دلیل استفاده از عینک‌هایی که در فروشگاه‌های غیرمجاز خریداری شده بود نه تنها اختلال چشمی برطرف نشده بود بلکه پس از 3 بار جراحی هنوز نیز اختلال چشمی پابرجا بود. بنابراین واقعا چرا با صرف بودجه هنگفت برای چنین طرحی مشاهده می‌کنیم زنجیره آخر که عینک است با این نابسامانی تمام زحمات از بین می‌رود.

* واردات آسان لنز و عدسی، چشمی بدون مجوز

نایب رئیس انجمن اپتومتری ایران با انتقاد از واردات بی‌رویه لنز، عدسی و فرم‌های چشمی بدون مجوز وزارت بهداشت به کشور گفت: این در شرایطی است که حتی یمن قبل از جنگ که جزء فقیرترین کشورها بود برای واردات لنز و عدسی چشمی مجوز می‌خواست کاری که امارات، کویت و دیگر کشورها انجام می‌دهند ولی متاسفانه در ایران به هیچ عنوان این مسئله مهم رعایت نمی‌شود.

جعفرزاده درباره تشخیص و چگونگی خرید صحیح عینک آفتابی نیز توضیح داد: عینک آفتابی فقط استاندارد UV نیست بلکه باید شاخص‌های دیگری از جمله میزان تیرگی عدسی عینک نیز رعایت شود. مثلا کسانی که در روز عینک آفتابی بزنند باید این شاخص بین 1.5 تا 2.3 باشد. کسانی که برای ارتفاع، کوهنوردی و طبیعت استفاده می‌کنند باید این شاخص 2.5 تا 3 باشد و ورزشکاران ورزش‌های خاص مانند ورزش‌های آبی و اسکی باید این شاخص 3 تا 4 باشد که این شاخص بر روی دسته عینک از شماره یک تا چهار وجود دارد و از همه مهم‌تر تمام این شاخص‌ها در یک دفترچه مشخص به همراه عینک باید به خریدار ارائه شود که این مقوله به هیچ عنوان هم‌اکنون رعایت نمی‌شود زیرا بازار عینک آفتابی در ایران کاملا نابسامان است ولی مردم می‌توانند با مراجعه به دفاتر اپتومتریست‌ها مناسب‌ترین خدمات عینک طبی و آفتابی را دریافت کند.

وی در تشریح قیمت و هزینه‌های مردم برای مراجعه اپتومتریست‌ها به جای عینک‌فروشی‌ها جهت ساخت عینک توضیح داد، مراجعه به یک اپتومتریست برای یک عینک به مانند دوخت کت و شلوار دست‌دوز است یعنی یک اپتومتریست عینک را از نظر تولید کاملا ضمانت  می‌کند.