محسن سرخو با اشاره به بازنگری طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر تهران اظهار داشت: یک سند بالادستی در مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک به عنوان طرح جامع حمل و نقل داریم که تا سال ۱۴۰۴ تکلیف حمل و نقل تهران را روشن کرده و مصوبه شورای عالی ترافیک است. از آنجا که در تدوین برنامه دوم پنجساله شهرداری تهران(۹۷-۹۳) بندی در این برنامه نوشته شده که طبق آن طرح جامع حمل و نقل مجددا مورد بازنگری قرار می گیرد و پس از تصویب در شورای شهر به شورای عالی ترافیک ارسال خواهد شد.

حتما بخوانید : نقشه ۱۰ خط ایستگاه های اتوبوس BRT تهران (دانلود PDF نقشه ۹۸)

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران افزود:کار بازنگری طرح جامع حمل و نقل صورت گرفته شهرداری تهران پیشنهادات خود را به شورا ارائه داده در کمیته و کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و بررسی اجمالی این طرح هفته آینده انجام می شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چند روش حمل و نقل در تهران در قالب برنامه پنج ساله دیده شده است خاطرنشان کرد: یکی از این روشها مربوط به مترو است که روش انبوه تر تلقی شده و آلایندگی آن صفر است.که بهترین روش حمل و نقل برای شهر تهران استفاده از خطوط مترو است.

سرخو با اشاره به هزینه ساخت هر کیلومتر مترو گفت: اگر برای هر کیلومتر در خط مترو یک ایستگاه در نظر گرفته شود و برای هر کیلومتر یک رامپ قطار اختصاص دهیم ضمن اینکه هزینه های حفر تونل ، ریل گذاری و ساخت ایستگاه را محاسبه کنیم هر کیلومتر مترو ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد .اما آنچه امروز شاهد آن در تهران هستیم این است که با حداقل تعداد قطار خطوط مترو به بهره برداری می رسد .

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: آنچه در برنامه پیش بینی شده باید در سال گذشته خط ۷ مترو به بهره برداری می رسید و خط ۶ مترو نیز در سال جاری افتتاح میشد اما کمبود اعتبارات موجب شد که از برنامه عقب باشیم در حال حاضر تلاش شده تا با همکاری بانک شهر این دو خط مترو را به موازات پیش ببریم به طوری که خط ۷ تا پایان امسال و خط ۶ مترو در اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: به شهرداری اجازه دادیم تا با پیمانکارانی که آمادگی سرمایه گذاری دارند از طریق روش BOT خطوط مترو را تکمیل کند.

سرخو یادآور شد: طبق برنامه پنج ساله شهرداری تهران در سال ۹۳ یکصدو پنجاه کلیومتر مترو در تهران داشتیم که این میزان طبق برنامه در سال ۹۷ باید به ۳۰۰ کیلومتر برسد از طرفی در سال ۹۳ شش هزار و پانصد دستگاه اتوبوس داشتیم که ۲ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده بودند که در سال ۹۷ باید ۹ هزار اتوبوس که فرسوده نباشند در سطح شهر تهران تردد کند. این در حالی است که در حوزه اتوبوسرانی نیز مقداری از برنامه عقب هستیم.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: راهکاری که برای جبران عقب افتادگی در حوزه مترو و اتوبوسرانی در نظر گرفتیم روش BOT است که پیش بینی کردیم معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از شرکت های فعال در این زمینه استفاده کند.

وی تصریح کرد: در مرکز شهر تهران انبوهی از خطوط مترو ، اتوبوس و تاکسی وجود دارد در حالیکه در غرب تهران این امکانات محدود می شود متاسفانه در غرب تهران ساخت و سازهایی صورت گرفته که برخی از این ساخت و سازها پیوست حمل و نقل ندارد و همین مساله باعث شده تا بزرگراه های شرقی و غربی مانند حکیم، همت و خرازی همواره با ترافیک شدید رو به رو شوند و آلودگی هوا بیشتر شود.

وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا نیز گفت: در روزهایی که آلایندگی هوا به ویژه در تابستان شدت می گیرد مناطقی که دارای آلودگی بالایی هستند محدود طرح ترافیک است این موضوع نشان میدهد که موتور سیکلت ها و تاکسی هایی که در این مناطق تردد می کنند آلوده هستند . موتورسیکلتهای آلاینده معادل ۸ خودرو در روز آلودگی ایجاد می کنند از طرفی آلایندگی خودروهای دیزلی به مراتب برای انسان از خودرو های بنزینی بدتر است .

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران درباره سرنوشت موتورهای برقی نیز گفت: مصوبه ای در رابطه با استفاده از موتور سیکلتهای برقی¬ داشتیم که طبق برنامه شهرداری می بایست جایگزین موتورسیکلتهای معمولی شوند در ابتدا پیش بینی شده بود که موتور سیکلت برقی با باطری خشک استفاده شود که مورد استقبال مردم قرار نگرفت جلسات متعددی در کمیته عمران برای این مسئله تشکیل شد که در نهایت به این نتیجه رسیدیم باید بر روی پاک بودن وسایل نقلیه تاکید داشته باشیم البته برای موتورسیکلت های برقی الزاما شهرداری نباید وارد کننده باشد بلکه شهرداری هم می تواند تسهیل کننده این موضوع باشد.

سرخو در ادامه سخنان خود راه اندازی خطوط LRT را دومین روش حمل و نقل در تهران عنوان کرد و گفت: یکی از روشهایی که در حمل و نقل تهران پیش بینی شده است راه اندازی خطوط LRT است که دربرنامه پنج ساله شهرداری در حد محدودتری پیش بینی شده و در طرح جامع حمل و نقل چیزی به این اسم نداشتیم که قرار شد در طرح اصلاحی این موضوع پیش بینی شود.

وی ادامه داد: اخیرا صحبت هایی مبنی بر راه اندازی LRT در برخی نقاط شهر تهران صورت گرفته تا طبق آن بتوانیم LRT را جایگزین خطوط BRT کنیم و اتوبوس های تندرو را به مناطق دیگر مانند غرب تهران انتقال دهیم البته این موضوع در حد کارشناسی است و در اولین جلسه کمیته حمل و نقل شورا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: در ابتدا دو مسیر برای جایگزینی خطوط LRT و BRT پیش بینی شده که قطعی نیست و باید در شورا تصویب شود . پیش بینی شده از میدان آزادی تا میدان امام حسین و میدان راه آهن و تجریش در خیابان ولیعصر این خطوط به شیوه BOT راه اندازی شود.

به گفته سرخو ظرفیت حمل و نقل با راه اندازی LRT دو و نیم برابر خطوط BRT است و استفاده از این سیستم نه تنها آلودگی ندارد بلکه ایمن هم است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص تامین منابع مالی LRT نیز گفت: راه اندازی این سیستم حمل و نقل با منابع مالی شهرداری امکان پذیر نیست و قطعا باید در قالب پروژه های قابل بازگشت ۱۵ تا ۲۰ ساله پیش بینی شود. برداشتمان این است که اگر در مناطق مرکزی راه اندازی شود علاوه بر اینکه آلایندگی را کاهش می دهد مردم رغبت کمتری در استفاده از خودروی شخصی خواهند داشت.

وی در پایان تصریح کرد: خودروهای شخصی و تاکسی ها سهم جابجایی ۱۱ میلیون از ۲۲ میلیون مسافر را دارند که تا آخر برنامه پنجساله سهم حمل و نقل عمومی باید از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد در سال ۹۷ برسد.