اختلاف دولت‌ها با شهرداری تهران سنتی است

مهدی چمران در نشست خبری امروز خود به ادامه برگزاری نمایشگاه‌ها در محل نمایشگاه واقع در سئول اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشگاه ساختمان که یکی از نمایشگاه‌های پرازدحام است در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در سئول برپا شده است که این امر موجب افزایش ترافیک و ایجاد خلل در آسایش شهروندان می‌شود.

وی افزود: متأسفانه سازمان نمایشگاه‌ها کار خود را انجام می‌دهد این درحالی است که مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب آماده برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است. میلیاردها تومان برای احداث و بهره‌برداری از این مجموعه نمایشگاهی آن هم از بودجه مردم هزینه‌شده ولی برای چنین اموری از آن استفاده نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: با تصویب این برنامه به جای حل مشکلات شهری شاهد افزایش مشکلات خواهیم بود و شهرداری‌ها فَشَل خواهند شد.

وی ادامه داد: در گذشته شهرداری‌ها عوارض متعددی به صورت مستقیم و سریع دریافت می‌کردند و می‌توانستند روی آن حساب کنند اما با تصویب قانون  تجمیع عوارض قرار شد وزارت دارایی عوارض را جمع آوری و توزیع کند. بعد از آن این موضوع به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل و بعد از طی یک دوره آموزشی به قانون دائمی تبدیل شد.

چمران ادامه داد: در اعتراض به این موضوع اعلام کردیم عوارض شهرداری نباید تبدیل به مالیات بر ارزش افزوده شود اما در نهایت شهرداری و دولت به صورت مساوی تقسیم شد و در بازنگری بعدی سهم شهرداری‌ها به سه درصد از کل مالیات بر ارزش افزوده تنزل یافت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چطور می‌توان عوارض مردم یک شهر در شهرهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این مسئله یکی از مغایرت‌های قانونی است چرا که طبق قانون عوارضی که در یک شهر دریافت می‌شود نباید در شهر دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا نیز آیین نامه‌ای برای مدیریت شهری درحال تدوین است که هیچ یک از مسئولان مدیریت شهری در مراحل تدوین آن حضور ندارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه دولتی کردن نهادهای عمومی صلاح نیست، گفت: رئیس جمهوری و اصل 44 قانون اساسی نیز براین مسئله تأکید دارد ضمن اینکه تجربه جهانی نیز می‌گوید دنبال کردن چنین روشی صحیح نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه روند انعکاس اخبار شورای شهر در رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: رسانه‌ها باید سعی کنند اصالت خبر و امانتداری را رعایت کنند ضمن اینکه هم اکنون در سال آخر فعالیت شورای شهر تهران هستیم.

چمران با اشاره به اینکه بحث‌های رسانه‌ای موجب انحلال شورای دوره اول شهر تهران شد، گفت: اختلافات آنقدر شدید شد که به ترور انجامید و چند عضو شورا نیز متهم شدند. قبول داریم که هیجان رسانه‌ای لازم است اما تا جایی که به اصالت و صداقت خبر لطمه‌ای وارد نکند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اعضای شورای شهر معتقدند شما جلسات شورای شهر را به صورت جهت‌دار هدایت می‌کنید، گفت: انتقاد کردن راحت است اما بنده، خود قانون اداره جلسات را نوشتم و در شورای عالی استان‌ها به تصویب رسید. در پاسخ به این انتقادها نیز اعلام کرده‌ام مصادیق آن را بیان کنید و در عین حال شیوه اداره جلسات را با جلسات دیگر مقایسه کنید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره الکترونیکی کردن اخذ آرا در جلسات شورای شهر، اظهار داشت: ابتدای دوره چهارم قرار بود چنین امری محقق شود و حتی نسبت به خریداری دستگاه‌های آن نیز اقدام شد اما موضوع به سرانجام نرسید.

وی افزود: بنده موافق الکترونیکی شدن اخذ آرا هستم، ولی به شرطی که مانند دستگاه‌های مجلس شورای اسلامی باشد.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه برای انتخابات دوره آتی شورای شهر تهران چه اقداماتی را آغاز کرده اید، گفت: هنوز در این زمینه کاری شروع نکرده‌ام چرا که معتقدم نباید یک سال آخر شورا انتخاباتی شود. بنده در این راستا از هیچ فردی دعوت به‌عمل نیاورده‌ام و هر فردی که از من دعوتی کرده تصمیم‌گیری درباره آن را به بعد موکول کرده‌ام. در واقع هم اکنون تصمیم خاصی ندارم هرچند از نظر آسایش فکری مایلم به کارهای فرهنگی بپردازم. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اختلافات دولت‌ها با شهرداری تهران، در زمان مدیریت قالیباف، اظهار داشت: اختلافاتی که در دولت‌های قبلی و فعلی با شهردار وجود داشته شخصی نیست اگر احمدی نژاد هم شهردار بود باز هم شاهد این اختلافات می‌شدیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این اختلافات سنتی است، به عنوان مثال در زمینه مشکل آنتن‌ها و دکل‌های شهر تهران از گذشته پیشنهاد تأسیس یک شرکت مشترک مطرح شد اما متأسفانه در هیئت دولت موارد دیگری به تصویب رسید و ابلاغ شد.در حالیکه این مصوبات خلاف قانون شهری است.

وی ادامه داد: هرکسی شهردار باشد با دولت دچار مشکلاتی خواهد شد این درحالی است که این مشکلات خاص تهران نیست و دیگر شهرها مانند اصفهان و مشهد نیز با آن مواجه هستند. باید بپذیریم هرچه دولت چالاک‌تر باشد موفقتر خواهد شد تا اینکه وضعیت حجیم و گسترده‌ای داشته باشد که نمی‌خواهد امپراتوری‌اش را از دست بدهد.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح کاهش یا لغو اختیارات شهردار تهران، اظهار داشت: با تصویب این طرح اختیارات اعضای شورا افزایش نخواهد یافت. شورا اختیارات خاص خود را دارد و شهرداری نیز یک نهاد غیردولتی است که می‌توان آن را به یک شرکت تشبیه کرد. مدیر یک شرکت باید اختیاراتی داشته باشد زیرا نمی‌توان برای هر چیز از هیئت مدیره رأی و نظر خواست.

وی خاطرنشان کرد: اعضای شورا به یک فرد یا سیستم اعتماد می‌کنند و با اعمال نظارت نسبت به تخلفات صورت گرفته برخورد لازم را انجام می‌دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره انحرافاتی که طرح صیانت از باغات شهر دارد، گفت: اگر بخواهیم باغات تهران را حفظ کنیم باید به پایان سال 59 استناد کنم که در شورای انقلاب به تصویب رسید بی شک این قانون در روند اجرا با مشکلاتی روبرو است به طوری که فرد دهه 70 و در سال 83 به شدت از میزان باغات شهر تهران کاسته شد و به جای آنها ساختمان احداث شد.

وی ادامه داد: از این رو اعلام کردیم نباید با مردم در این زمینه برخورد قهری کنیم. بلکه باید سیاست‌های تشویقی را درنظر بگیریم. چرا که در این صورت یک درخت نیز کاشته نخواهد شد.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور برخی از وابستگان شهرداری در معاملات و ارتباطات مالی در شهرداری، گفت: در حوزه ارتباطات مالی قانون وجود دارد و نباید چنین روابطی در معاملات مالی وجود داشت باشد. یکی از اعضا در این خصوص تذکری را نوشته بود اما مصادیق و مستندات آن را ارائه نکرد. بنده به وی گفتم مصادیق خود را به تذکری که ارائه کرده پیوست کند چرا که قطعا آن را دنبال خواهیم کرد. اما تاکنون چنین موردی مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وجود برخی هزینه‌های فاقد سند در شهرداری تهران، گفت: کلمه «فاقد» اشتباه مصطلحی است که به کار برده می‌شود اما اگر هزینه‌ای فاقد سند و فاکتور باشد چطور رقم آن را می‌توان مشخص کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: هزینه‌های فاقد سند از جنس تغییر برنامه‌هاست. 30 درصد تغییرات برنامه‌های دولت نیز از همین جنس است که اصطلاحا به آنها فاقد می‌گویند. وقتی بودجه را تصویب می‌کردیم این فاقدها حداقل ممکن بود.