ضرغامی: تصور نمی‌کردم حقوق بالای ۲۰ میلیون وجود داشته باشد

عزت‌الله ضرغامی در همایش 17 مرداد روز خبرنگار و تجلیل از مجاهدان عرصه خبر با تجلیل و پاسداشت مقام خبرنگاران گفت: خبرنگاری یک نوع روایتگری است، روایت از واقعیات، حوادث، پدیده‌ها؛ طرز نگاه خبرنگار در بیان درست مخاطب و تاثیرگذاری بر مخاطب موثر است.

ضرغامی ادامه داد: باید توجه داشت که مردم و مخاطبان بر حسب ادراک و پیش‌زمینه‌های قبلی که دارند برداشتهای خاص خود را از خبر می‌کنند. 

وی گفت: ارتباط موفق آن است که پیام از فرستنده به گیرنده برسد و بعد موجب تغییر رفتار گیرنده شود؛ روایتگری ما باید به گونه‌ای باشد که از خوانش‌های غلط و نادرست جلوگیری کند اما در روایتگری مسئله مهمی که وجود دارد قصه‌پردازی است؛ روایتگری باید به صورت قصه‌پردازی باشد نه اینکه در خبررسانی قصه‌پردازی کنیم بلکه با ایجاد یک نوع سیر دراماتیک تاثیرگذاری خبر را بر مخاطبان افزایش دهیم. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نوآوری و خلاقیت در واژه‌پردازی می‌تواند به عنوان یک مسئله اصلی در خبرنویسی مطرح باشد؛ یک کلمه خوب و هوشمندانه می‌تواند به عنوان ده‌ها سخنرانی استفاده شود و تاثیر بیشتری بر مخاطبان بگذارد و این نوع واژه‌پردازی نیازمند سواد، هنرمندی و خلاقیت است تا خوانش‌های مخاطبان را آنطور که مدنظرمان است هدایت کنیم. 

وی افزود: خبرنگار متعهد حرفه‌‌ای، خبرنگاری است مسئله‌یاب و اینکه با اولویت‌بندی و پردازش مسئله به گونه‌ای عمل می‌کند که به تصمیم‌سازی درست و در نهایت تصمیم‌گیری درست منجر شود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: به عنوان مثال واژه فیشهای نجومی واژه‌ای شد که همه از آن استفاده می‌کنند؛ مسئله فیش‌های نجومی در ادامه از سوی این رسانه‌ها مسئله‌یابی شد و حتی آقای روحانی که خیلی عادت به پذیرش حرف مخالف خود ندارد، اعتراف کرد که این کار لازم بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با انتقاد از فیش‌های نجومی برخی مدیران دولتی تأکید کرد: در جلسه مهمی که با حضور برخی مسئولان نظام برگزار شد،‌گفتم که با چندین سال مدیریت در بخشهای مختلفی هیچ گاه تصور نمی‌کردم در نظام ما حقوق بالای 20 میلیون تومان وجود داشته باشد و زمانی که حقوق‌های 50 ؛60 و 80 میلیونی مطرح شد ابتدا باور نمی‌کردم.

ضرغامی گفت: رسانه‌های متعهد باید با هم هم‌افزایی کنند و با همکاری با یکدیگر در عرصه خبررسانی پیشتاز عمل کنند برهمین اساس رهبری بارها جبهه‌بندی انقلاب و ضدانقلاب را مدنظر قرار دادند و با این نگاه دیگر اصولگرا و اصلاح‌طلب موضوعیت ندارد.