وجود 5 هزار دکل بی شناسنامه در پایتخت/ نگاه بورس بازی برخی اپراتورها به دکل و آنتن

گروه اجتماعی- رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که شورای شهر تهران در مورد دکل ها و آنتن های مخابراتی تا کنون دو مصوبه داشته است، اظهار کرد: هر دو هفته  یا هر هفته  کارگروه مربوط به این موضوع را تشکیل می دهیم و به درخواست های منطقی و معقول اپراتورها پاسخ می دهیم.به طور میانگین در هر هفته بین 10 تا 20 مجوز به اپراتورها ارایه می شود.

تقی پور با انتقاد نسبت به این که برخی از اپراتورها به موضوع دکل ها و آنتن ها به چشم بورس بازی نگاه می کنند، گفت: شورای شهر تهران با چنین دیدگاه هایی مقابله می کند. مدتی این موضوع روال شده بود که اپراتورها درخواست هایی را برای اجاره دادن دکل یا آنتن مخابراتی تحت اختیارشان به دیگری مطرح می کردند.

وی با بیان این که مدیریت شهری از درخواست های اشتراکی چند اپراتور به صورت همزمان استقبال می کند، اظهار کرد: این موضوع در مجموع تعداد دکل ها و سازه های سطح شهر را کاهش می دهد.

وی با اشاره به وضعیت دکل هایی که در گذشته نصب شده و فاقد شناسنامه هستند، اظهار کرد: هر چند که شورای شهر به صورت کلی به این موضوع  معترض نشده و نسبت به جمع آوری آنها از طریق سیستم مربوطه اقدام نکرده است اما قطعا تمامی این دکل ها باید شناسنامه دار  شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که تهران اکنون 8 هزار دکل کوچک و بزرگ دارد، عنوان کرد: یک مشکل تفکیک نشدن دکل های بزرگ و کوچک در آمارها است اما از این تعداد کلی تنها حدود 3 هزار دکل شناسنامه دارند و مابقی این دکل ها باید برای شناسنامه دار شدن درخواست خود را ارایه دهند.

مالکیت دکل ها با شهرداری است؛ با این بی منطقی مقابله می کنیم

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که وضعیت مالکیت دکل های مخابراتی شهر تهران تا زمان تصویب لایحه جدید در مجلس شورای اسلامی همچنان در اختیار شهرداری تهران است، اظهار کرد: اخیرا متوجه شده ایم در لابلای یکی از مصوبه های دولت که به محیط زیست و مقابله با آلودگی های صورتی اشاره دارد، دولت به خودش اجازه داده است تا نسبت به جانمایی دکل ها و آنتن در شهرها پیشنهاد ارایه دهد.

وی ادامه داد: این امر همانند این است که دولت به خودش اجازه دهد که بدون دخالت و حضور شهرداری ها در یک نقطه نامناسب مجوز ساخت و ساز دهد.

تقی پور با تاکید بر این که در حال حاضر بر اساس قانون ایجاد هر سازه در سطح شهرها در حوزه اختیارات شهرداری است، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی می تواند ضوابط کلی را به صورت قانون در مجلس به تصویب برساند و به شهرداری ها ابلاغ کند اما قطعا دولت به هیچ وجه اجازه ندارد در امور شهرداری ها دخالت کند.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: مجلس این بند از لایحه را به دلیل مغایرت با قوانین موجود باید رد کند زیرا با این تعداد ابزار و اختیاراتی که در اختیار شهرداری ها است با این بی منطقی مقابله می کنند.

لیلا موسوی نصب