محمدرضا باقری در نشست هم‌اندیشی حج و جهان اسلام درباره فاجعه سال گذشته منا اظهار کرد: واقعیت این است که اگر نهیب تاریخی حضرت آقا نبود، سعودی‌ها اجازه نمی‌دادند پیکرهای شهدای فاجعه منا را هم ببینیم. 

وی ادامه داد: بنده در جریان کامل مذاکرات آن روزها قرار داشتم و بعد از فاجعه منا کمیته‌ای تشکیل و کارها تقسیم‌بندی شده و گروهی وظیفه داشتند به مراکزی که بدنهای نیمه‌جان و اجساد مخلوط شده نگهداری می‌شدند بروند و آنها را شناسایی کنند اما مسئولان ذیربط سعودی در این زمینه همکاری نمی‌کردند. 

معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: حتی با وزیر بهداشت و درمان کشورمان به عربستان مراجعت کرده بود همکاری نمی‌کردند تا اینکه نهیب تاریخی رهبر معظم انقلاب نسبت به فاجعه منا انجام گرفت و پس از آن بود که درها باز شد و گزارشهایی که به هیچ عنوان به کمیته ایرانی ارائه نمی‌شد لحظه به لحظه تحویل داده شد و مورد توجه قرار گرفت.

باقری تصریح کرد: بعد از صحبت‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب درب سردخانه‌ها، کامیونها و تریلرهای حامل پیکرهای جانباختگان باز شد و شاهد بودیم که فقط پیکرهای شهدای ایرانی تحویل داده شد. 

وی با بیان اینکه پیکر جانباختگان کشورهایی همچون ترکیه را هم عربستان سعودی تحویل نداد، گفت: به غیر از جمهوری اسلامی ایران کشورهایی همچون نیجریه و یا سایر کشورها نتوانستند جنازه‌های زائران قربانی خویش را تحویل بگیرندو عربستان نیز آماری مستند درباره قربانیان ارائه نکرد و حتی 7 هزار جانباخته فاجعه منا را در سایت‌های رسمی خود 700 نفر اعلام کرد.

معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: متاسفانه هیچگونه آماری در باره جانباختگان از سوی سعودی‌ها مشخص نشد و حتی برخی کشورها نمی‌دانستند چه تعدادی زائر داشته و یا چه تعدادی قربانی شده‌اند و فقط جمهوری اسلامی ایران آمار مستندی از تعداد زائران و جانباختگان خویش داشت و توانست آنها را تحویل بگیرد. 

باقری با انتقاد از نحوه دفن برخی جنازه‌های کشورهای مختلف نیز گفت: متاسفانه عربستان سعودی هیچگونه حرمتی برای پیکرهای قربانیان فاجعه منا قائل نشد و به گونه ناشایستی آنها را دفن کرد اما ما افتخار می‌کنیم که توانستیم در مذاکرات جنازه‌های شهدای فاجعه منا را پس بگیریم و حتی توانستیم بر سر قبور شهدایی که به خواست خانواده‌هایشان در مکه دفن شده‌اند برویم و با آنها وداع کنیم. 

وی درباره اینکه آیا عمدی از سوی سعودی‌ها در فاجعه منا صورت گرفته است یا خیر، گفت: ما به این نرسیدیم که عمدی در کار بوده است البته باید مطالبه خود را انجام دهیم و باید این موضوع مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد. 

* اعمال حج به انسانها سطح زندگی می‌آموزد

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در ادامه این نشست هم‌اندیشی موضوع حج را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اعمال حج بسیار والا است و به انسان سبک زندگی می‌آموزد و مسلمانان را از منیت‌ خارج می‌کند.

باقری افزود: حج به ما حقوق بشر، حقوق حیوانات، حقوق نباتات و حفظ حقوق محیط زیست را آموزش می‌دهد و از ارکان مهم اسلام محسوب می‌شود که هیچ عبادتی جایگزین آن نخواهد شد. 

وی با بیان اینکه امروزه در جامعه ما برخی روشنفکران می‌گویند که حج برای چه باید انجام بگیرد و به جای آن باید وجوه خرج فقرا و یا جهیزیه بشود، اظهار کرد: هیچ چیزی جای حج را نخواهد گرفت و این هم جزء فرمایشات پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است؛ در طول دوران زندگی مبارک پیامبر اکرم(ص) نیز برخی افراد همانند برخی از روشنفکران ما که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند این موضوعات را پیش کشیدند و رسول اکرم نیز تاکید کردند که هیچ کار خیری جای حج را نخواهد گرفت و پاداش حج بهشت است. 

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: از بعد اجتماعی نیز حج ثمرات عمومی فراوانی دارد و کنگره عظیم امت اسلامی محسوب می‌شود.