دختر یکی از شهدای منا: «فاجعه منا» را از یاد برده‌اند

منصوره اخوان دختر شهید محمد صادق اخوان درباره لزوم پیگیری ابعاد و دلایل «فاجعه منا» توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار کرد: از زمان وقوع فاجعه منا، صرفاً رهبر معظم انقلاب و بخشی از مسئولان به مسئله شهادت حاجیان در فاجعه منا اهمیت داده‌اند در حالی که این فاجعه فقط مرتبط به شهادت چند حاجی در یک فاجعه نیست و حادثه‌ای   ملی محسوب می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه در این فاجعه خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان در زمان فاجعه منا در نیویورک بودند و بعد از بازگشت نیز قصد پیگیریهایی را داشتند که این پیگیریهای حقوقی نیز به دلیل آنچه که قطع رابطه گفته می‌شود بعد از چندی کنار گذاشته شد.

 

دختر شهید محمدصادق اخوان تصریح کرد: کنسولگری ما در مکه نیز در حین فاجعه منا عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و باید پاسخگو باشد و این مشکلات کنسولی بعد از فاجعه و تاکنون ادامه دارد.

اخوان یادآور شد: وزارت امور خارجه باید شکایت ملت ایران و خانواده‌های شهدای منا را به مجامع بین‌المللی تقدیم می‌کرد اما متاسفانه این کار مهم انجام نگرفت در حالی که مسئولان وزارت امور خارجه می‌توانستند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

وی با مطرح کردن این پرسش که چرا مسئولان نمی‌توانند حقوق 500 نفر را از سعودیها بگیرند، متذکر شد: این انتظار هست که وزارت امور خارجه در احقاق حق شهدای فاجعه منا فعال‌تر شود؛ احساس می‌کنیم فقط برجام برای وزارت امور خارجه مهم است و بقیه مسائل همچون فاجعه منا را از یاد برده در صورتی که باید به این مسئله مهم نیز توجه کند.

دختر شهید محمدصادق اخوان تصریح کرد: کمترین خواسته خانواده شهدای فاجعه منا، پیگیری حقوقی و بین‌المللی است تا مشخص شود علت این فاجعه چه بوده و مقصران اصلی بعد از شناسایی به سزای اعمال خود برسند؛ فاجعه منا و برخورد جدی با خاطیان نباید به فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: در رابطه با حادثه جرثقیل و جان‌ باختن تعداد دیگری از هموطنان‌مان نیز وزارت امور خارجه پیگیریهای لازم را نداشته است و امیدواریم اهتمام ویژه برای احقاق حق شهدای منا و حادثه جرثقیل انجام گیرد.

دختر شهید محمد صادق اخوان درباره دیه پرداختی از سوی کشورمان به خانواده‌های شهدای منا گفت: رقم پرداختی بیمه به خانواده شهدای فاجعه منا در حدود 55 میلیون تومان بود که این مبلغ دیه کامل نبوده و انتظار می‌رفت مسئولان سازمان حج و زیارت در زمان اعزام زائران برای سفر حج، مبلغ کامل برای پوشش بیمه‌ای تکمیلی را دریافت می‌کردند.

به گزارش تسنیم، مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا در تاریخ هفتم مهر سال گذشته در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ تأکید کردند: این حادثه به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به‌صورت قاطع دنبال کنند؛ این مسئله نباید به سکوت و فراموشی بگذرد و باید تا سال‌ها در مجامع جهانی مطرح شود و نقطه آماج این حرکت نیز باید دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر باشند.