اوایل تیر ماه بود که خبری تحت عنوان «نوزاد 5 ماهه را دریابید» منتشر شد.

این گزارش از امیرعباس 6 ماه‌ای بود که بعد از تولد دچار فلج مغزی شده و بی‌حرکت تنها زندگی نباتی دارد. امیرعباس حتی نمی‌خندد، گریه نمی‌کند و چشمانش هم همیشه بسته است. نوزادی که به گفته مادرش شاید به خاطر قصور پزشکی و شاید هم عوارض به این روز در آمده است.

مادرش همه خانه و زندگی را فروخته و برای بهبودی امیرعباس هزینه کرده، اما تا به امروز فایده‌ای نداشته است، و مادر بازهم امیدوار است که اگر خدا بخواهد و مسئولان کمک کنند بتواند از پیشرفت مشکلات امیرعباس جلوگیری کند و راهی برای بهبودی پسرش پیدا کند.

دستور معاون وزیر برای پیگیری و رسیدگی به پرونده

پس از انتشار این خبر، محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت به خبرنگار فارس گفت: دستورات لازم برای بررسی مجدد پرونده امیرعباس، علیرغم ارزیابی‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان نظام پزشکی داده شده است و برای این کار نیز تیمی از کارشناسان و مدیران اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت به مشهد اعزام شده اند.

همچنین وی برای حمایت مالی و پیگیری روند درمان امیرعباس نیز قول مساعد داد و اعلام کرد که در این‌باره به دانشگاه علوم پزشکی مشهد دستورات لازم ابلاغ شده است.

هر دو پزشک موقتا از فعالیت منع شده‌اند

پس از آن نیز میردهقان مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت درباره بررسی مجدد پرونده امیر عباس به خبرنگار فارس گفته بود: تیم کارشناسی ویژه دفتر نظارت و اعتبار بخشی جهت بررسی دقیق پرونده به مشهد اعزام شدند و طی جلسه کارشناسی و مذاکره با مسئولان دانشگاه، بیمارستان و اعضاء سازمان نظام پزشکی مشهد و والدین امیرعباس، مقرر شد.

وی ادامه داد: طی هماهنگی‌های به‌عمل آمده، وی برای ادامه درمان به‌مرکز طبی کودکان تهران معرفی و حمایت‌های مالی در خصوص هزینه‌های درمان صورت پذیرد.

میردهقان افزود: همچنین پرونده وی به معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور جهت بررسی مجدد ارسال شد که در حال حاضر به‌صورت جامع و دقیق در حال پیگیری و بررسی است.

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت گفت: هر دو پزشک دخیل در این پرونده در حال حاضر در بیمارستان سینا از کار منع شده‌اند و پرونده برای بررسی دقیق‌تر به مراجع ذیصلاح قانونی ارجاع شده است.

 

منتظر رای نظام پزشکی کشور هستیم

اما با وجود صحبت‌های مسئولان معاونت درمان مبنی بر ممنوعیت فعالیت این دو پزشک، شواهد حاکی از آن است که پزشکان فوق در همان بیمارستان در حال فعالیت هستند و هیچگونه منع کاری صورت نگرفته است.

همچنین چند روز قبل نامه‌ای از سوی نظام پزشکی مشهد برای خانواده امیر عباس ارسال شده است که خبر از منع تعقیب و رفع اتهام از این دو پزشک می‌دهد. 

این در حالی که هنوز پرونده پزشکی امیر عباس که توسط وزارت بهداشت در حال جمع‌آوری و تکمیل است به نظام پزشکی ارسال نشده است و ظاهرا این حکم با وجود مدارک ناقص پرونده صادر شده است.

از طرفی به گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار به دلیل حساسیت موضوع و دستوراتی که برای پیگیری این پرونده صادر شده است، مورد علاوه بر مشهد در نظام پزشکی کل نیز بررسی شود که هنوز مراجع ذی‌صلاح در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند.

محمد حسین میردهقان مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت درباره پرونده امیر عباس گفت: پیرو بررسی‌های مجدد پرونده امیر عباس توسط تیم کارشناسی اعزامی از سوی وزارت بهداشت به مشهد و بازدید از بیمارستان سینا و بررسی کارشناسانه پرونده و نشست مشترک با مسئولین دانشگاه، بیمارستان و اعضاء سازمان نظام پزشکی مشهد و والدین امیرعباس پرونده وی علاوه بر برگشت به نظام پزشکی استان خراسان رضوی برای بررسی بیشتر، به معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور نیز ارسال شد.

وی ادامه داد: این پرونده در حال حاضر به صورت جامع و دقیق در حال بررسی است و توسط دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

میردهقان با اشاره به حکم صادره از سوی نظام پزشکی مشهد اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه وظیفه وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه بررسی و ارسال پرونده به نظام پزشکی و مراجع قضایی است، نظام پزشکی باید در خصوص حکم و رای صادره پاسخگو باشد.