«مفنامیک اسید» بیماری آلزایمر را درمان می‌کند!

محققان دانشگاه منچستر مدعی شده‌اند که داروی مسکن و ضددرد «مفنامیک اسید»(mefenamic acid) می‌تواند در درمان آلزایمر مفید باشد.

بر اساس گزارش nature، «مفنامیک اسید» داروی است از گروه غیراستروئیدی‌ها که برای تسکین «درد دندان» مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در حال حاضر به گفته محققان از آن می‌توان در درمان آلزایمر استفاده کرد.

به گفته «دیوید برو»(Dr. David Brough)،"نتایج مطالعات و آزمایش‌های این دارو روی موش‌ها در آزمایشگاه نشان‌دهنده این موضوع است که این دارو روند آلزایمر و کاهش حافظه را متوقف و به حالت عکس درآورد".

نتایج آزمایشات اخیر نشان داده که «مفنامیک اسید» می‌تواند که التهاب مهمی به نام NLRP3 را که به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند برطرف کند.

موش‌هایی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته بودند دچار مشکلات حافظه بودند و مدت یک ماه در زیر پوست آنها پمپ‌های کوچکی تعبیه شده بود که روزانه مقدار مشخصی از مفنامیک‌ اسید را به بدن حیوان وارد می‌کردند.

نتایج این آزمایش در پایان ماه نشان داد که موش‌هایی که تحت تاثیر دارو بودند حافظه خود را بازیافته‌اند اما موش‌های دیگر که برای آنها از دارونما استفاده شده بود تغییری نکرده بودند.

تکرار این آزمایش روی نمونه انسانی و موفقیت آن می‌تواند قدمی بلند در راستای درمان بیماری آلزایمر محسوب شود.

در حدود 5.2 میلیون آمریکایی 65 سال  و بالاتر با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند و تا سال 2050، انتظار می‌رود که حدود 13.8 میلیون نفر در ایالات متحده با این بیماریروبرو باشند مگر اینکه روش درمانی موثر برای این بیماری شناسایی شود.