وزیر بهداشت: نگاه وزرای صنعت و اقتصاد به سلامت مردم اقتصادی است

حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: دولت در حوزه سلامت به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست اما عمده شرکتهای فعال در بخش خصوصی شرکتهای شبه دولتی هستند.

وی افزود: فرصت‌های مناسبی برای صادرات محصولات دارویی و سلامت‌محور به روسیه و عراق وجود داشت که نتیجه آن کمتر از 50 میلیون دلار شد و ما نتوانستیم به درستی از این موقعیت استفاده کنیم.

وزیر بهداشت دولت یازدهم با بیان اینکه ما به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیستیم اما بخش خصوصی‌خیلی خوب عمل نکرده است تاکید کرد: درست است که فضا برای بخش خصوصی به شکل مناسبی فراهم نیست اما در مکانهایی که نیز شرایط برای بخش خصوصی فراهم آمد آنها نتوانستند خوب عمل کنند و بخش خصوصی در بخش سلامت سرمایه‌گذاری مناسبی ندارد. 

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت وقتی می‌بیند که به خاطر واردات داروهایی که مورد نیاز مردم و سلامت جامعه است اختلالی ایجاد می‌شود مانند وزارت جهاد کشاورزی که وقتی ببیند یک ماده پروتئینی گران شده خود مجبور به واردات است ما نیز در مواردی ورود می‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: 80 درصد بیماران در بیمارستانهای دولتی بستر ی می‌شوند وقتی ما آنها را بستری می‌کنیم باید از لحاظ کیفیت و قیمت داروی مورد استفاده شده نیز توجه کنیم و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه رقابت کند. 

وزیر بهداشت گفت: قرار نیست که ما برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی خود دو برابر هزینه کنیم تا بخش خصوصی بتواند آنها را تامین کند. 

وی گفت: در بودجه سال 94 و 95 بدهی بیمه‌ها دیده نشده بود اما دولت اصلاحیه‌ای دارد که مجلس نیز به آن توجه کرده است. تا این لحظه در کمسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده تا 5 هزار میلیارد تومان به 8 هزار میلیارد تومان ارتقا یابد و امیدواریم که این موضوع بزودی در صحن علنی مجلس نیز تصویب و مشکلات مزمن اصلاح شود. 

وی یادآور شد: 3500 میلیارد تومان در این ارتباط توزیع کردیم که در آخرین مرحله آن هزار میلیارد تومان توسط بیمه سلامت توزیع شده است. 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: امیدواریم که در دو ماه آینده بتوانیم مطالبات خود را پرداخت کنیم به همین منظور تیمی نیز تهیه کردیم تا در مرحله اول بدهی‌های دارویی را پرداخت کنند هرچند شاهد هستیم که در برخی موارد پزشکان تا 10 ماه حقوق نگرفته‌اند. 

وزیر بهداشت و درمان در خصوص قیمت‌گذاری محصولات دارویی گفت: اگر منع قانونی وجود نداشته می‌توانیم از مشاوره بخش خصوصی در این مور د استفاده کنیم اما باید توجه داشت که بحث دارو و تجهیزات فوق‌العاده برای ما مهم و حساس است و ملاحظات دولتی و نیمه دولتی در این ارتباط وجود دارد در صورت تصمیم اشتباه حاشیه‌های زیادی درست می‌شود. 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: تصمیم‌گیری ما در خصوص  محصولات دارویی کاملا حساس است اما اتفاقاتی که در طول سه دهه گذشته افتاده است اگر در اقتصاد روان می‌آمد امروز کارنامه بهتری داشتیم. 

* شرکتهای نیمه خصوصی دارویی برخلاف انتظار توسعه پیدا کرده‌اند

وی یادآور شد: در دولت در خصوص عدم توسعه شرکتهای نیمه خصوصی در بخش دارو صحبت کرده‌ اما به نتیجه نرسیده‌ایم. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: 80 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه می‌شود که ما با آن کارهای مهمتری می‌توانستیم انجام دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در خصوص کالاهای آسیب رسان گفت: در این ارتباط کالاهایی مانند شکر و نمک مدنظر وزارت بهداشت است که به آن توجه بیشتر شود اما ما براساس مصوبات موجود مجبور به  عمل هستیم و باید اذعان کنیم که مصرف نمک بیشتر از 3 گرم مضر است. 

وی گفت:مصوبه‌ای که به تصویب رسیده است مشکلاتی دارد اما وزیر بهداشت در این مصوبه تنها یک حق رای دارد و وزیران صنعت، اقتصاد، و سازمان برنامه‌ و بودجه نیز در تصویب آنها رای دارند که آنها بیشتر با نگاه اقتصادی به موضوع نگاه می‌کنند و این موضوع باید تنها در حیطه اختیارات وزارت بهداشت و تصمیم وزیر آن باشد.

* تصویب مصوبه کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مردم مورد نظر ما نیست

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در برنامه ششم بحث کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مردم توجه بیشتر شود. 

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت توزیع شیر مدارس گفت: نظر وزارت بهداشت این است که مسئولیت توزیع شیر مدارس به خود انجمن صنایع لبنی سپرده شود اما باید اذعان داشت که این امر نیز به صورت سلیقه‌ای با آن برخورد می‌شود که امیدواریم سامان پیدا کند.

* از ابتدای شهریور نظارت بر واحدهای لبنیات سنتی به شکل گسترده انجام می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در خصوص وضعیت عرضه لبنیات در کشور گفت: تا جایی که امکانات داشت باشیم در امور لبنیات سنتی مداخله می‌کنیم و از ابتدای شهریورماه نظارتهای بهداشتی بر واحدهای تولیدی لبنیات سنتی به طور گسترده انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص وضعیت گردشگری سلامت گفت: در این خصوص از بابت ما مشکلی وجود ندارد زیرا فوق‌تخصص و متخصص در بخش پزشکی به تعداد زیادی وجود دارد اما با مشکلاتی در بخش کمبود هتل و مسائل کلی گردشگری داریم.

* وقتی برای مردم خودمان 100 هزار تخت بیمارستانی کم داریم چطور گردشگری سلامت را مطرح می‌کنیم

وزیر بهداشت یادآور شد:در حالی که برای مردم خودمان 100 هزار تخت بیمارستانی کم داریم چطور می‌توانیم گردشگری سلامت را مطرح کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: هر روز در رسانه‌ها شاهد آن هستیم که مطرح می‌شود که از فلان پزشک و بیمارستان شکایت شده است در چنین شرایطی بیماران خارجی چگونه می‌توانند به وضعیت درمان ایران اعتماد کنند.

وی در خصوص داروخانه‌های گیاهی گفت: در خصوص ایجاد داروخانه‌های گیاهی گروه‌های ذینفع تنها منافع خود را می‌بینند. یک عده درباره طب سنتی و گیاهی درس خوانده‌اند و آماده کار هستند اما در این شرایط می‌بینیم که بچه‌های ما برای ادامه تحصیل در طب سوزنی به چین می‌روند این در حالی است که ما خودمان میراث ملی داریم.

وزیر بهداشت افزود: عطاری‌ها به طور عام به سلامت جامعه کمک می‌کنند اما باید از مسیر علمی سامان داده شوند.

* 6800 مطب با حق ویزیت 3 هزار تومانی در مناطق محروم ایجاد شد

قاضی‌زاده هاشمی گفت: دولت 6 هزار و 800 مطب در مناطق محروم دایر کرده است که در آنها پزشکان به جای دریافت حق ویزیت 38 هزار تومانی 3 هزار تومان از بیماران دریافت می‌کنند و تا امروز 80 میلیون نفر با هزینه 3 هزار تومانی ویزیت شده‌اند.

وی در خصوص طرحهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: وزارت بهداشت تا به امروز پروژه‌های خوبی را ارائه داده که به جای بخش خصوصی داخلی، خارجی‌ها از آن استقبال می‌کنند و کمتر شاهد آن هستیم که بخش خصوصی در این ارتباط سرمایه‌گذاری کند.