مهدی پیرهادی در این همایش، گفت: طرح "محله مسجد محور" در دو بعد مطالعاتی و عملیاتی از دو سال پیش اجرایی شده تا مساجد به عنوان محور محلات شهر تقویت شده و مسائل و مشکلات مردم از طریق مسجد حل شود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه سه تهران، ادامه داد: بعد از دو سال از اجرای این طرح با افزایش دو و نیم برابری مخاطبان مواجه شده ایم به طوری که در سال اول ۶۵۰ نفر و در سال دوم ۱۶۵۰ نفر جذب مسجد شده اند.

پیرهادی در خصوص اقدامات انجام شده اظهار داشت : در گام اول این طرح ابتدا امکانات سخت افزاری همچون کتابخانه کمد جوایز و نرم افزار را در مساجد ایجاد کرده و در گام بعدی طرح"یخ در بهشت" را در قالب اجرای برنامه های آموزشی ، اردوهای تفریحی ،  ورزشی در مساجد اجرا کردیم .

وی با اشاره به اینکه طی این طرح جلسات متعددی با ائمه ی جماعات برگزار شد تصریح کرد: در این طرح سعی شده است علاوه بر پرکردن اوقات فراغت برای  موضوعات بصیرتی ،عقیدتی ،اخلاقی و  ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی برنامه ریزی شود و رابطه بین سه محور تربیتی خانواده ، مدرسه و مسجد تقویت شود.

وی خاطر نشان کرد: قرارگاه فرهنگی شهید میثمی و  معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه ۳  با همکاری سایر سازمان ها همچون بسیج ، سپاه محمدرسول الله(ص) تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسئولیت اجرای این برنامه را بر عهده داشت.

مسجد باید محور برنامه های فرهنگی و اجتماعی در محله باشد

مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این همایش گفت : در مدیریت شهری بر این باور هستیم که مساجد باید به عنوان محور برنامه های اجتماعی و فرهنگی در محله باشد و با توجه به اینکه موضوع آسیب های اجتماعی در حال حاضر یکی از دغدغه‌ها ی اصلی است انتظار داریم  امورات مردم   از طریق آن  پیگیری شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر امکانات خوبی در مساجد وجود دارد افزود : در قدم اول تلاش کردیم در سطح اقدامات زیر ساختی و افزایش سرانه های مذهبی اقداماتی را انجام دهیم و در مرحله ی بعد نیز در حوزه ی تدوین برنامه ها و هماهنگی های بین بخشی عمل کنیم تا به نحوی کارکرد مساجد را احیا کنیم.

وی اثبات مدیریت جهادی و نقش بچه‌ها  ی مسجد در رفع مشکلات مردم را از اولویت های مدیریت شهری برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر ترویج الگوی اسلامی ایرانی و حجاب و عفاف از جمله برنامه هایی که با نقش پر رنگ مساجد تحقق می یابد

عبدالهی در ادامه با اشاره به نقش مساجد به عنوان مهمترین پایگاه تداوم انقلاب اسلامی ایران گفت آشنا یی خود با دین و انقلاب را مدیون حضور در مساجد می دانم

تقدیر امام جمعه تهران از اقدام ابتکاری در جذب جوانان به مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه ی تهران نیز در این همایش ضمن تقدیر از این اقدام نو و ابتکاری با عنوان محله ی مسجد محور گفت:پیامبر اسلام اولین گامی که در زمینه ی ایجاد حکومت اسلامی برداشت ساخت مسجد بود تا علاوه بر اینکه پیوند مردم با خدا را تقویت کند اخلاق را در جامعه تزریق کند.

وی در ادامه با اشاره به بیانات امام ( ره) در اهمیت بنا کردن  و محور قرار گرفتن مساجد در تبیین دین اسلام که دین اخلاق و عشق به خداست اظهار داشت : کسی که به مسجد رفت و   آمد کند به  بسیاری از خصلت های زشت مانند دزدی رباخواری تکبر  و... مبتلا نمی شود.

امام جمعه ی تهران در ادامه با بیان اینکه حضور در مساجد همچنین نشاط امنیت روحی و روانی را برای ما به همرا می آورد همچنین از ائمه ی جماعات خواست تا از رکود و یکنواختی پرهیز کنند و تلاش کنند علم و دانسته های جدید را به مخاطبین خود عرضه کنند.

در خاتمه ی این برنامه همچنین از کتاب محله ی مسجد محور رونمایی شد و با حضور شهردار  و اعضای شورای اسلامی شهر تهران  ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی  ،امام جمعه ی تهران ، علمای حوزه ی علمیه قم و ...  از خانواده ی شهید عبدالله میثمی و چند تن از ائمه جماعات و رابطین فعال مساجد تقدیر شد.

این برنامه با قرائت پیام آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و حضرت آیت الله علوی گرگانی، در حسنیه ارشاد تهران آغاز شد.

آیت اله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته): به یقین اگر بخواهیم در برابر دشمنان بایستیم و جوانانمان را از انحراف و غرق شدن در مفاسد اخلاقی نجات دهیم باید مسجد به صورت محور برای همه ی فعالیت های مذهبی و اجتماعی در آید و این نیاز به برنامه ریزی کامل و جامعی دارد که امیدوارم تشکیل دهندگان این همایش و کسانی که از نظر فکری با آنها هماهنگ هستند دست به دست هم بدهند و برنامه ای در خور این کار تهیه کنند و سپس به اجرا درآید.

آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته): مسجد خانه خداست و جای مومنان و پاکان است و محلی است برای اجتماع مسلمین و رسیدگی به امور مسلمانان و نقشی اساسی و محوری در فعالیتهای دینی، اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی دارد.

مسجد همانطور که امام بزرگوار و عظیم الشان بارها در کلام نورانی شان اشاره فرمودند "که مساجد سنگر است و این سنگرها را باید پرکرد " نقشی حیاتی در حفظ و بقای انقلاب اسلامی دارد.

باید بدانیم این جوانان عزیزی که مدال زیبای "مدافع حرم" را برگردن انداخته اند، همگی از مساجد برخاسته اند و از تربیت شدگان مسجد هستند، پس این پایگاههای قدرت و معنویت را حفظ کنیم و کار مربوط به مسجد را بزرگ و با اهمیت بشماریم.

اینجانب برخود لازم می دانم از تلاشی که دست اندرکاران قرارگاه فرهنگی شهید میثمی با همکاری شهرداری تهران در برگزاری همایش "محله مسجد محور" مبذول داشته اند ، تشکر و قدردانی نمایم.

پیام آیت ا... العظمی علوی گرگانی(دامت برکاته): مردم در هر محله ای باید مساجد را تحت محور روحانیت و امام جماعت زنده نگه داشته و چراغ آنرا روشن کنند و جوانان را به حضور چشمگیر در مساجد و ایفای نقش موثر تشویق نمایند.

مردم هر محله ای باید مسجد را خانه خود بلکه مهم تر از خانه خود دانسته و نسبت به رفع نیازهای آن در حد توان اهتمام نمایند و مسئولین نیز آنها را کمک کنند.