80 درصد درآمد شهرسازی قانونی است/ تا شهرها خودکفا نشوند «شهرفروشی» طبیعی است

گروه اجتماعی- احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با بیان این که نباید درآمد حاصل از پروانه های ساختمانی به عنوان شهرفروشی تعبیر شود، عنوان کرد: شهر باید ساخته شود و قطعا مجوزهای ارایه شده خارج از منطق طرح تفصیلی نیست.

 

وی با بیان این که موضوع تراکم زمانی که خارج از طرح تفصیلی باشد نگران کننده است، گفت: بیش از 80 درصد درآمد حاصل از حوزه شهرسازی قانونی بوده و بر اساس تعرفه های مصوب دریافت می شود.

دنیامالی با بیان این که در ایران بر خلاف سایر کشورها، ساخت و ساز یک سرمایه گذاری است، اظهار کرد: در سایر کشورها ساخت و ساز، نگهداری و حتی خرید و فروش آن و نیز حمایت دولت و شهرداری ها در مورد ساختمان و ساخت و ساز باعث می شود که در این کشورها موضوع ساخت و ساز اقتصادی نباشد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران با بیان این که اختلاف نظرها در مورد تراکم و شهرفروشی تا زمانی که به اقتصاد شهر و تامین درآمدهای پایدار نگاهی نداشته باشیم ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری می توانند عوارض خدماتی را که ارایه می دهند را وضع کند و از این طریق درآمد خود را افزایش دهد اما مواردی همانند مالیات یا سایر اشکال دستیابی به درآمد پایدار در اختیار دولت بوده و تنها با ارایه لایحه و تصویب دولت امکان پذیر است.

وی با بیان این که شهرداری ها تا زمانی که به دولت وابسته باشند، بار سنگینی را به دولت تحمیل می کنند، اظهار کرد: از سوی دیگر این وابستگی باعث می شود شهرداری ها نتوانند اهداف خود را در شهر هایشان پیاده کنند.

این عضو شورای شهر تهران  با بیان این که تنها چند شهر در کشور وجود دارد که می توانند خود را به سختی اداره کنند، خاطرنشان کرد: لذا به نفع دولت است که لایحه درآمدهای پایدار را به مجلس ارایه کند و اداره شهر ها به صورت خودکفا را قانونی کند.

دنیامالی ادامه داد: در غیر این صورت حرکت شهرداری ها به سمت آنچه که شهر فروشی تعبیر می شود طبیعی است.

وی با اشاره به این که در ابتدا ارزش افزوده بین دولت و شهرداری ها نصف – نصف بود ، گفت: در سال های گذشته بر اساس قانون برنامه  این عدد برای مدیریت شهری حدود 2 و نیم درصد است و معادله نصف – نصف به زیر 30 درصد از کل ارزش افزوده رسیده است.

دنیامالی ادامه داد: ما نگران هستیم بر اساس آنچه در برنامه ششم ذکر شده و هنوز به تصویب نرسیده است همین مقدار 30 درصد یعنی حدود 3 هزار میلیارد تومان نیز در اختیار استانداری ها قرار بگیرد و آنچه که درآمد تهران است بین تمام شهرهای استان تقسیم شود. این یکی از درآمدهای پایدار شهرداری است که باید در آبادانی شهر تهران توزیع شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به این که این موضوع در کمیسیون فرعی مطرح است، خاطرنشان کرد: در حال پیگیری این موضوع هستیم که همین 30 درصد از سهم مالیات مردم شهر تهران با قرار گرفتن در دست استانداری ها به سهم ناچیزی تقلیل نیابد.


لیلی موسوی نسب