سرریز آسیب های اجتماعی استان ها به پایتخت

ولی الله نصر مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور اظهار داشت: رسیدگی به آسیب دیدگان و ارتقای فعالیت ها در حوزه کودکان خیابانی و کودک آزاری و اورژانس اجتماعی از مهم ترین فعالیت هایی است که در دفتر امور آسیب دیدگان در حال انجام است و ما سعی کردیم اعتبارات خود را به این سمت سوق دهیم و توانستیم امسال میزان اعتبارات را برای حمایت از کودکان خیابانی به بیش از 2 برابر افزایش دهیم.

 

وی افزود: متاسفانه سر ریز آسیب های اجتماعی دیگر استانهای کشور به تهران است.

 

مدیر کل امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور بیان داشت: در زمینه حمایت از کودکان خیابانی کار های خوبی انجام شده است و ما اعتقاد داریم هزینه در این حوزه سرمایه گذاری برای آینده است.

 

نصر با اشاره به اینکه 85 درصد کودکان خیابانی دارای خانواده هستند، بیان داشت: در گذشته طرح های موفقی از جمله طرح حمایت شبانه روزی از کودکان آغاز شده است که این طرح از سال 92 به صورت پایلوت در 5 استان در حال اجرا است و نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

 

وی ادامه داد: ما انتظار داریم دیگر دستگاه های ذی ربط در امور کودکان هم پای کار بیایند، اما متاسفانه شاهد هستیم دستگاه های دیگر مانند شهرداری وظایفی مانند بهزیستی برای خود تعریف می کند و موازی کاری های زیادی انجام می شود.

 

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور بیان داشت: نگهداری از کودکان وظیفه بهزیستی،  تامین محل نگهداری آنها در حیطه مسئولیت شهرداری و آموزش کودکان وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.

 

نصر گفت: در هیچ دوره زمانی جمع آوری کودکان جواب نداده است و می توان گفت که جمع آوری تنها پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن است، زیرا شاهد هستیم با اجرای طرح جمع آوری، کودکان به کارگاه های زیر زمینی روی می آورند که آمارها نشان می دهد آسیب به کودکانی که در کارگاه های زیر زمینی مشغول به کار هستند به مراتبط بیشتر است.

 

وی تاکید کرد: شاهد هستیم که تعداد زیادی از کودکان خیابانی بی هویت هستند و وزارت آموزش و پرورش نباید به بهانه بی هویتی آنها را از تحصیل باز دارد و لازم است با مشارکت با سازمان ثبت احوال اوراق هویتی این کودکان را فراهم کنیم.