۲ درصد جامعه معتادان بانوان هستند/قاچاقچیان از پاراگلایدر استفاده می کنند

سردار علی مؤیدی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مردی که تیزبینی و اقتدارش در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر سالهاست شهره است. او چند ماهی است لباس پلیس را کنار گذاشته و در ستاد مبارزه با مواد مخدر مشغول به فعالیت شده است.

سردار علی مویدی که اصالتا اهل استان لرستان است به صراحت لهجه در بین فرماندهان نظامی و انتظامی مشهور است. در سوابق 34 ساله حضورش در لباس نظامی سابقه فرماندهی در پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، فرماندهی انتظامی استان‌های گلستان، هرمزگان و فارس دارد و بارها به عنوان مدیر برتر کشور انتخاب و از دستان روسای جمهور لوح تقدیر دریافت کرده است.

وی که 2 نوه از 3 دخترش دارد از نگرانی‌های حضور در محیط‌ های پرخطر به دلیل وجود معضلات اخلاقی، مواد مخدر و تهدیدات امنیتی می‌گوید.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت که با واگذاری خودروی قاچاقچیان مواد مخدر به مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر مخالف و آن را حق خود و آنها نمی‌داند ضمن اینکه خودروی شخصی‌‌اش پارس است.

سردار مویدی از احتمال تاسیس NGO پس از بازنشستگی‌اش می‌گوید.

او در طول مدت حضور در خط مقدم مبارزه به ویژه مبارزه با مواد مخدر بارها از سوی مافیا نیز تهدید شده است.

سردار مؤیدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی جامعه ایران می‌دانند تصریح می‌کند: ستاد مبارزه با مواد مخدر از رسانه‌ها انتظار دارد که تنفر عمومی از مواد مخدر ایجاد کنند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است: علم امروز نقش بستگان و خانواده درجه یک و درجه دو را در صیانت معتاد پس از ترک اعتیاد مهم می‌داند و معتقد است آنها باید همراه معتاد ترک کرده به سلاح علم امروز مجهز باشند و هر کس باید وظایف، کردار و گفتار مناسبی با معتاد داشته باشد تا آن فرد به سمت سلامت هدایت و در این مسیر استمرار داشته باشد.

وی درباره وجود اعتیاد بین برخی ورزشکاران نیز می‌گوید: متأسفانه یکی از مراکز و جوامعی که مورد تهدید است وزرشکاران هستند چرا که آنها باید با بررسی و کنکاش فراوان از مواد بدنسازی، تقویت جسم و مکمل‌ها استفاده کنند.

مشروح گفت‌وگوی سردار علی مؤیدی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر را در زیر می‌خوانید:

 

* شاید برای انتقال تجارب مبارزه با مواد مخدر NGO تاسیس کردم

-  دلیل اصلی گرایش شما به مبارزه با مواد مخدر در طول سالیان طولانی فعالیت در لباس نظامی چیست؟

مؤیدی: من واقعاً‌ به مبارزه با مواد مخدر علاقه‌مند هستم ضمن اینکه تجارب فراوانی در امر مبارزه با مواد مخدر در زمان طولانی حضورم در لباس نظامی کسب کرده و تربیت شده این امر هستم.

اگر در جایگاه و مسئولیت اداری نباشم به عنوان یک شهروند عادی در مسیر مبارزه با مواد مخدر همچنان قدم بر خواهم داشت و در این راه خود را مسؤول می‌دانم ضمن اینکه شاید پس از بازنشستگی NGO تأسیس کرده و تجارب خود را از این طریق در اختیار دیگران قرار دهم.

*نگران معضلات اخلاقی، مواد مخدر و تهدیدات امنیتی علیه خانواده‌ام هستم

-  نگران نفوذ اعتیاد بین فرزندان و خانواده‌تان نیستید؟‌

مؤیدی: من3 فرزند دختر و 2 نوه دارم که علاقه وافری به همه آنها دارم. ضمن اینکه با توجه به نوع تربیت فرزندانم و خانواده آنها مطمئن هستم که مواد مخدر هیچ جایگاهی در بین آنها ندارد. البته نگران حضور آنها در محیط‌های پرخطر هستم زیرا تهدید همواره وجود دارد و ممکن است در یک مرکز آموزشی و محیط‌های پیرامون آن معضلات اخلاقی، مواد مخدر و تهدیدات امنیتی وجود داشته باشد که باید مراقبت لازم از آلودگی به آنها صورت بگیرد ضمن اینکه فرزندان برخی افراد که جایگاه‌های اجتماعی و اداری بالایی نیز داشته‌اند، به بعضی معضلات مبتلا شده‌اند که چه بسا این تهدیدات برای فرزندان من وجود داشته باشد.

* هجمه مافیا در طول 34 سال فعالیتم

 - در طول فعالیت‌ طولانی مدت خود در امر مبارزه به مواد مخدر آیا از سوی مافیا تهدید شده‌اید؟

مؤیدی: همواره در طول 34 فعالیتم در سپاه و نیروی انتظامی در خط مقدم بوده و در زمره اولین افرادی بودم که مورد هجمه مافیا واقع شدم.

 - در کدام منطقه تهران ساکن هستید؟ چقدر با معتادان در مسیر محل کار تا خانه روبرو می‌شوید؟

مؤیدی: هم اکنون در محله ونک تهران ساکن هستم و برخی معتادان را در محله‌مان‌ به عینه مشاهده کرده‌ام اما از اینکه معتادی در خیابان رها شود رنج می‌بینم ولی همواره از خود سوال می‌کنم که یک انسان به عنوان خلیفةالله نباید به مرحله‌ای برسد که اعتیاد باعث رهاشدنش در خیابان شود.

همچنین با دیدن معتادین رها شده از خود سؤال می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی چگونه باید در مورد عدم رها شدن معتادین در خیابان اقدام کنند و چگونه می‌توان با کارهای حمایتی آنها را به آغوش خانواده‌ه ایشان بازگرداند ضمن اینکه خود را مؤاخذه می‌کنم که ای کاش بهتر از این اقدام می‌کنم که این چهره شهر با حضور معتادین رها شده در خیابان موجب ناراحتی شهروندان نشود.

* حصول به واقعیت‌ها نتیجه مشورت با معتادان برای مبارزه مواد مخدر

-  آیا اعتیاد تهدیدی بین‌المللی علیه ایران است؟

مؤیدی: مواد مخدر در ایران یک توطئه از سوی دشمنان اسلام و در پشت آن اهداف سیاسی استکبار جهانی نهفته است ضمن اینکه مقام معظم رهبری بارها به مسئولان این گوشزد را کرده‌اند که باید به مواد مخدر به چشم یک توطئه بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران نگاه و اقدم کرد.

بارها پای درد و دل معتادین نشسته‌ام همچنین به هیچ وجه در تصمیماتم آرمانی فکر نکرده بلکه واقعیت‌های موجود را در نظر گرفته و سعی می‌کنم در حد توانم و مسئولیتم اقدام و سخن بگویم. البته بارها راهکارهای خوبی را در گفت‌وگو با معتادین آموخته و آن را در مسیر مبارزه با مواد مخدر به کار بسته‌ام.

عمده مشکلات معتادین عدم اشتغال و دغدغه‌های خانواده‌های آنهاست که می‌توان از اظهار نظر معلولین اعتیاد به عنوان پدیده‌ای زشت به واقعیت‌های خوب رسید.

* ذات مثبت باعث شده وسوسه نشوم

- آیا تا کنون وسوسه شده‌اید که از مواد مخدر استفاده کنید؟

مؤیدی: ذات مثبتم باعث شده که حتی یک بار هم از مواد مخدر استفاده نکنم و وسوسه آن را نیز ندارم و معتقدم که استفاده حتی یکبار از مواد مخدر به مانند سمی است که تمام وجود را در بر خواهد گرفت.

* انتقال خودروهای مصادره‌ای قاچاقچیان به مدیران ستاد مربوط به قبل از سال 81

-  ابهامی در مورد واگذاری خودروهای مصادره شده متعلق به قاچاقچیان بین مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. آیا همچنان این اقدام انجام می‌شود؟‌

مؤیدی: قبل از سال 81، این اتفاق رخ می‌داد ولی بعد از آن به هیچ وجه چنین امتیاز و اتفاقی رخ نداده است. ضمن اینکه به شخصه هیچ خودروی دولتی در جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده و هدیه‌ای نیز نگرفتم. البته چنین امتیازی را نه برای خود و نه سایر مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر مستحق نمی‌دانم.

اموال کوچک و بزرگی که از قاچاقچیان مواد مخدر جمع‌آوری می‌شود باید در مزایده به فروش برسد. البته افراد خریدار نباید عوامل غیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و دست‌اندرکاران مبارزه با این پدیده شوم باشند و سایر هموطنان برای شرکت در این مزایده آزاد هستند.

-  از این خودروهای مصادره‌ای به شما نرسیده است؟

مؤیدی: نه، در حال حاضر یک خودروی پارس با پلاک شهرستان دارم و آرزویم داشتن مال حلال است.

 

*آرزویم اجرای حداکثری قانون مبارزه با مواد مخدر

-  آیا تاکنون تصمیمات اشتباه گرفته‌اید که بعدا پشیمان شوید؟

مؤیدی: برای کسانی که در بحران‌ها و عملیات‌ها در همان لحظه باید درباره حیات و ممات خود و نیروها تصمیم‌گیری کنند، فرماندهی کرده این موضوعات وجود دارد،  ضمن اینکه با یک فردی در گذشته برخورد جدی کرده‌ام اما بعد از بررسی‌های دقیق‌تر متوجه شدم که آن فرد لایق تنبیه نبوده و تصمیم خود را اصلاح و از وی عذرخواهی کردم.

- آیا آرزوی اجرای تصمیمی داشته‌اید؟

مؤیدی: قوانین خوبی در کشور داشتیم و ای کاش تمام مسئولان ما برای اجرای آن همت به خرج داده و آن را اجرایی کنند. ضمن اینکه یکی از آرزوهایم اجرای حداکثری قانون مبارزه با مواد مخدر است.

*تاکید مقام معظم رهبری بر اعتیاد به عنوان مهم‌ترین ‌آسیب اجتماعی

-  آیا مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مواد مخدر به مسئولان توصیه‌ای فرموده‌اند؟

مؤیدی: رهبری گرانقدر انقلاب در دیدارهای خود با رؤسای قوا و مسئولان متولی مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی بر تمرکز دستگاه‌های درگیر مبارزه با مواد مخدر بر کاهش تقاضا و افزایش تلاش‌ها در این مسیر تأکید کرده‌اند ضمن اینکه ایشان اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی جامعه ایران بیان فرموده‌اند.

ما از رسانه‌ها انتظار داریم که تنفر عمومی از مواد مخدر ایجاد کنند به همین دلیل در حال بررسی نحوه ورود به فضای سایبر برای مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم که جزو برنامه‌های مبارزه با ستاد مواد مخدر است.

-  چرا بین آمار پلیس مبارزه با مواد مخدر و آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص تعداد معتادان اختلاف نظر وجود دارد؟

مؤیدی: همه آمارها درباره اعتیاد باید به تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر برسد لذا آمار دیگران را تأیید نمی‌کنیم.

*واقف نبودن اطرافیان به وظایفشان در برابر معتاد ترک کرده

-  برخی خانواده‌ها از اینکه عزیزشان را به مراکز ترک اعتیاد بسپارند نگران هستند. درباره رفع این نگرانی کاری کرده‌اید؟

مؤیدی: وجود یک معتاد در خانواده دغدغه جدی بین اقوام، بستگان و خانواده‌ها محسوب می‌شود لذا طبیعی است که وقتی یک معتاد به مرکز ترک اعتیاد تحویل داده می‌شود آن فرد سالم به جامعه باز گردد.

علم امروز نقش بستگان و خانواده درجه یک و درجه دو را در صیانت معتاد پس از ترک اعتیاد مهم می‌داند و معتقد است آنها باید همراه معتاد ترک کرده خود را به سلاح علم امروز مجهز کنند و هر کس وظایف، کردار و گفتار مناسبی با معتاد داشته باشد تا آن فرد به سمت سلامت هدایت و در این مسیر استمرار داشته باشد.

همگان برای معتاد تکلیف تعریف می‌کنند در حالی که برای خود و خانواده‌ها وظیفه‌ای تعریف نشده است در حالی که انتظارات خانواده‌ها از مراکز اعتیاد منطقی است ولی بخشی از آن غیر منطقی، زیرا مدیریت معتاد پس از ترک اعتیاد، باید کنترل و باید در این راه استمرار داشته باشد.

متأسفانه خانواده‌ها و اطرافیان به وظایف شخصی خود درباره کنترل معتاد پس از ترک اعتیاد واقف نیستند و وظایف خود را به گردن مراکز ترک اعتیاد می‌اندازند.

بستگان و خانواده چند برابر مسئولیت معتاد و مراکز ترک اعتیاد وظیفه دارند که بر استمرار این ترک مدیریت و نظارت داشته باشند.

* ورزشکاران در معرض تهدید مواد مخدر

-  آیا تفاوتی را از زمانی که در پلیس مبارزه با مواد مخدر بودید با حضورتان در ستاد مبارزه با مواد مخدر حس می‌کنید؟‌

مؤیدی: در فضای پلیسی کار اطلاعاتی، جمع‌آوری اخبار آشکار و پنهان، بازداشت و بازجویی در سطح دستگاه است در حالی که کار اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر هدف‌گذاری،‌تصمیم‌گیری و سیاست‌‌گذاری در سطح کلان است و دیدگاه‌های آن متفاوت و فرا دستگاهی است.

-  چرا اخیرا اعتیاد بین ورزشکاران باب شده است؟‌

مؤیدی: متأسفانه یکی از مراکز و جوامعی که مورد تهدید است وزرشکاران هستند. چرا که باید آنها با بررسی و کنکاش فراوان از مواد بدنسازی، تقویت جسم و مکمل‌ها استفاده کنند.

*اجرای اثربخش اعدام در مبارزه با مواد مخدر

-  رسانه‌های معاند درباره اعدام قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر موضع‌گیری منفی زیاد انجام داده‌اند. آیا این اعدام‌ها تاثیری در امر مبارزه به مواد مخدر دارید؟

مؤیدی: برخی معاندین جمهوری اسلامی ایران تلاش دارند تا دستاوردهای این انقلاب در راه مبارزه با مواد مخدر زیر سوال برده و این سرمایه اجتماعی خوب را از بین ببرند. وجود اعتیاد باعث عدم امید و نشاط در خانواده‌ها خواهد شد لذا از مجموعه‌های رسانه‌ای ارزشی انتظار داریم که از دستاوردهای مبارزه با مواد مخدر در ایران دفاع کنند.

معاندین جمهوری اسلامی ایران پس از اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تلاش می‌کنند تا این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را زیر سوال برده و این حکم الهی را خدشه دار کنند.

اجرای حکم اعدام در امر مبارزه با مواد مخدر اثربخش بوده و باعث به وجود آمدن بازدارندگی شده است.

* اشتغال پس از ترک مانع از بازگشت معتاد به شرایط گذشته

- آیا درباره آینده معتاد ترک داده شده فکری کرده‌اید؟

مؤیدی: معتاد به هیچ وجه به زندان نمی‌رود بلکه به مراکزی تحت عنوان ماده 16 یا کمپ‌های ترک اعتیاد اعزام می‌شوند که در آنجا این افراد توسط مربیان مستقر در مراکز تحت درمان و ترک قرار می‌گیرند و عده‌ای پس از ترک به آغوش جامعه بازگشته و عده‌ای مجدداً به سمت اعتیاد سوق پیدا می‌کنند.

حلقه مفقوده‌ای که امروز درباره وضعیت معتادین پس از ترک وجود دارد، آینده آنها و نحوه چگونگی‌ بازگشت به آغوش جامعه است ضمن اینکه معتادین پس از حضور در سالن‌های ترک  اعتیاد باید در سالن‌های کار مشغول به کار شوند تا اشتغال برای او فرصت پرسه زدن در اجتماع را به وی ندهد.

اگر معتاد پس از ترک در کمپ‌ها به حال خود رها شود، پس از حضور در اجتماع مجددا به استعمال مواد مخدر روی می‌آورد به همین دلیل تلاش داریم تا سالن‌های کار را پس از ترک اعتیاد در قالب‌های تربیت، اشتغال و مداومت در ترک تعریف و آن را به نتیجه برسانیم.

* اتاق امن ترزیق در حد پیشنهاد است

-  اخیرا پیشنهادی درباره ایجاد اتاق امن تزریق مطرح شده است. طرح هم اکنون در چه مرحله‌ای است؟

مؤیدی: پیشنهاد اتاق‌های امن تزریق هم تنها در حد یک پروژه مطالعاتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است که متأسفانه یکی از افراد قبل از نهایی شدن این پیشنهاد آن را رسانه‌ای کرد.

در دنیا اتاق‌هایی برای معتادین جهت تزریق وجود دارد که البته شرایط خاصی دارد.

مسیر مواد مخدر تهیه شده، چگونگی و شکل وجود مواد در این اتاق‌ها و همچنین چگونگی تحویل آن به معتاد بخش‌های ویژه این پیشنهاد است که البته در حال حاضر تنها در حد طرح، اقدام و پژوهشی، مطالعه و بررسی معایب و مزایای آن هستیم و قرار نیست که ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را اجرایی کند ضمن اینکه باید دید این پیشنهاد با قوانین و مقررات هم راستا است، یا خیر؟

*عدم اثبات سرب زیاد در تریاک

- اخیرا پزشکی قانونی از مرگ 8 معتاد به دلیل وجود سرب در تریاک خبر داد. این موضوع را تایید می‌کنید؟

مؤیدی: خشخاش به صورت طبیعی حین رشدش دارای سرب است، اما بعد از استحصال تریاک چیزهای مختلفی به آن از سوی سودجویان و قاچاقچیان اضافه می‌شود تا وزن آن افزایش پیدا کند.

تنها آزمایشگاه مرجع و رسمی مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا است و طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان مجرب در این آزمایشگاه وجود سرب زیاد در مواد مخدر که منجر به مرگ معتادین شود اثبات نشده است لذا اظهار نظر دیگر آزمایشگاه‌ها خارج از آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر مورد تأیید و استناد ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست.

* بازگشت مراکز ترک اعتیاد ماده 16 به بهزیستی در راه است

-  در حالی‌که مصوب شد مراکز ترک اعتیاد (ماده 16) به بهزیستی واگذار شوند اما هنوز بهزیستی اعلام می‌کند که هیچ واگذاری انجام نشده است، این مصوبه چرا اجرایی نمی‌شود؟

مؤیدی: مراکز ترک اعتیاد بر اساس ماده 15 در اختیار بهزیستی است ولی مراکز ترک اعتیاد طبق ماده 16 چند سالی بنا به برخی مصالح در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته و مدیریت آن را این ستاد بر عهده داشته است که در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر که رئیس جمهور هم در آن حضور داشت مقرر شد که مراکز ترک اعتیاد ماده 16 نیز در اختیار بهزیستی قرار گیرد.

بر اساس نص صریح قانون نباید ستاد مبارزه با مواد مخدر وارد اقدامات اجرایی شود اما بنا به برخی مصالح در چند سال اخیر مدیریت مراکز ماده 16 ترک اعتیاد در اختیار ستاد بوده که مجدداً به بهزیستی بازگردانده شد.

*2 درصد جامعه معتادین بانوان هستند

- چرا آمار اعتیاد بانوان افزایش پیدا کرده است؟

مؤیدی: طبق شیوع‌شناسی انجام شده رشد گرایش بانوان به اعتیاد در دهه اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده است.

طبق آخرین آمار ما که مربوط به شیوع‌شناسی سال 85 است، اعتیاد بانوان 2 درصد از جامعه معتادین کشور (یک میلیون و 350 هزار نفر)، می‌باشد.

شیوع‌شناسی جدید به تفکیک گروه‌ها و جمعیت‌های مختلف قرار است در برنامه ششم توسعه انجام شود.

متاسفانه برخی بانوان از لوازم آرایشی و بهداشتی آغشته به مواد مخدر به ویژه در امر لاغری استفاده می‌کنند ضمن اینکه مواد مخدر صنعتی لعاب و جاذبه‌ای را برای خود نزد بانوان درست کرده که متأسفانه برخی افراد به خانم‌ها استفاده آن را توصیه کرده‌اند که این مواد لاغری یا زیبایی می‌آورد در حالی که به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد.

بعضی از خانم‌ها متأسفانه فریب سودجویان را در مورد استفاده از مواد مخدر خورده و به سمت آن تمایل پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه متأسفانه آمار مبتلایان معتادینی که به استفاده از مواد صنعتی برای لاغری و زیبایی روی آورده‌اند نیز زیاد شده است.

من به بانوانی که از مواد صنعتی برای لاغری و زیبایی استفاده می‌کنند هشدار می‌دهم که این مواد نه خالق زیبایی هستند نه خالق لاغری.

* استفاده قاچاقچیان از پاراگلایدر برای انتقال مواد مخدر

- شنیده شده که قاچاقچیان از برخی تکنولوژی‌های روز برای حمل و نقل مواد مخدر استفاده می‌کنند. این موضوع صحت دارد؟

مؤیدی: مافیا از هر فرصتی برای حمل و نقل مواد مخدر استفاده می‌کنند که در همین راستا جاسازی مواد در شکم شتر، بلعیدن مواد مخدر توسط انسان و جاسازی آن در موتور خودرو، موتورسیکلت و بین میوه و صیفی‌جات به کرات مشاهده شده است ضمن اینکه اخیرا آنها از پاراگلایدر نیز برای انتقال مواد مخدر استفاده کرده‌اند.

سیستم جمع‌آوری اخبار و اطلاعات در خصوص مواد مخدر و کشف آن در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد نشده است. بلکه این امر در حوزه پلیس مبارزه با مواد مخدر است که آنها دسترسی‌های خوبی به مردم دارند. ضمن اینکه مردم هم از طریق تلفن، نامه و سایت اطلاعاتی را به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه می‌کنند که پس از تنظیم این اطلاعات، گزارش آن به پلیس ارسال می‌شود.

* ضربه مهلک مجلس نهم به قوانین مبارزه با مواد مخدر

-  چقدر مجلس نهم و دهم را با خود هم راستا می‌دانید؟

مؤیدی: ستاد مبارزه با مواد مخدر به هیچ وجه از مجلس نهم راضی نیست زیرا این مجلس ضربه مهلکی را به قوانین مبارزه به مواد مخدر وارد کرد به همین دلیل از آنها گله‌مند هستیم.

ستاد مبارزه با مواد مخدر از مجلس دهم انتظار دارد که در راستای خواسته‌های مردم در امر مبارزه با این بلای خانمانسوز توجه کرده و وظایف خود را در این خصوص اجرایی کنند.

نظرات مشورتی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اولین روز آغاز مجلس دهم در جلسات کمیسیون‌های مختلف به نمایندگان مجلس اعلام شد که در این روز وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز حضور داشتند.

احساسم این است که مجلس دهم در موضوع مبارزه با مواد مخدر فعال‌تر اقدام و به صورت هدفمند عمل کرده است.

-  از معتادین متجاهر انگشت نگاری و چهره‌نگاری صورت گرفته است. دلیل این امر چیست؟

مؤیدی: این امر حتماً باید صورت می‌گرفت. ضمن اینکه ما به هیچ وجه به دنبال پرونده‌سازی برای معتادین نیستیم ولی این اقدام ما برای اطلاع دفعات مراجعه و تعداد ترک اعتیاد و همچنین میزان اثرگذاری هزینه‌ها صورت گرفته که خروجی تمامی این اطلاعات تحلیل خواهد شد.

طرح انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری تنها برای تکمیل بانک اطلاعاتی معتادین صورت گرفته و با بانک اطلاعاتی مجرمین کاملا متفاوت است.

وقتی ما می‌‌گوییم بحث پیشگیری و مبارزه با اعتیاد باید اجتماعی شود معنایش آن است که پتانسیل‌های اجتماعی شدن برای تقویت این امر وجود دارد اما باید در این خصوص نظارت وجود داشته باشد یعنی ما با توسعه ظرفیت‌های اجتماعی برای ترک اعتیاد مخالف نیستیم اما بی‌انضباطی را هم نمی‌پذیریم.

هر نهاد اجتماعی که بخواهد در امر پیشگیری و ترک اعتیاد در مسیر قانون و مقررات مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد، از آن حمایت خواهیم کرد.

*رشد 15 درصدی کشفیات مواد مخدر در 5 ماهه سال جاری نسبت به سال94

-  میزان کشفیات مواد مخدر در سال جاری چه مقدار بوده است؟

مؤیدی: در سال گذشته 620 تن مواد مخدر کشف شد ضمن اینکه در 5 ماهه اخیر و در سال جاری نزدیک به 300 تن انواع مواد مخدر توسط دستگاه‌های مقابله‌کننده با این بلای خانمانسوز کشف شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

- چرا آماری از اعتیاد دانش‌آموزان اعلام نمی‌شود؟ 

مؤیدی: اعلام آمار بر مبنای بررسی‌های علمی و تحقیقاتی است اما اینکه چرا آمار اعتیاد دانش‌آموزان اعلام نمی‌شود دلیلش آن است که از چند ماه پیش تصمیم گرفته شده و ابلاغ کردیم که این آمار نباید در رسانه‌ها اعلام شود بلکه باید به صورت محرمانه و مکتوب به وزارت آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی شود تا آنها اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

ما دستگاه‌های مقابله‌کننده با مواد مخدر را موظف کردیم تا محیط‌های پیرامون مراکز آموزشی را پاکسازی کرده تا دسترسی دانش‌آموز و دانشجو به مواد مخدر کمتر شود لذا اگر مواردی خلاف آن است باید به ما اعلام شود تا در گزارش ارسالی به پلیس بخواهیم به این موضوع رسیدگی و نسبت به جمع‌آوری و پاکسازی آن اقدام کنیم.

ما با هر نوع فعالیتی که در محیط پیرامونی مراکز آموزشی روی دهد مقابله خواهیم کرد برای مثال اگر مغازه‌ای در کنار یک مدرسه و مرکز آموزشی سیگار می‌فروشد مردم یا مدرسه باید به اداره اماکن نیروی انتظامی گزارش داده تا آنها برخورد لازم را با آن فروشنده انجام دهند.

 

- ارتباط ستاد مبارزه با مواد مخدر و رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مؤیدی: ستاد مبارزه با مواد مخدر برای رسانه‌ها کاملا شناخته شده و به صورت آنلاین با آنها ارتباط داریم لذا می‌کوشیم به دنبال تعامل تعریف شده با رسانه‌ها و همچنین تعریف جایگاه ویژه با آنها با توجه به نوع فعالیتشان باشیم ضمن اینکه می‌کوشیم در راه مبارزه با مواد مخدر تعامل خوبی با رسانه‌ها داشته باشیم.

از رسانه‌ها در بحث پیشگیری وقوع اعتیاد در جامعه انتظار داریم که در ایجاد موج آفرینی و همچنین ایجاد فضای تنفر از مواد مخدر در راستای تنویر  افکار عمومی اولویت خاصی قائل شوند.

اقدامات و کارزار رسانه‌‌ای می‌تواند ما را در حصول اهداف مبارزه با مواد مخدر یاری برساند. ضمن اینکه رسانه‌های انقلابی و ارزشی باید تلاش کنند تا در این مسیر ما را همراهی و حمایت کنند.