امیر لطفی حقیقت استاد دانشگاه و روان شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: تعصب به معنای حساسیت بیش از اندازه به یک فرد یا گروه است که جانبداری را به همراه می آورد.

وی افزود: تعصب در خانواده بیشترین آسیب را به تعامل زوجین و در مرحله بعد روش تربیتی فرزندان می زند.

لطفی حقیقت افزود: تعصب زوجین حاصل آرمان سازی آن ها در میزان علاقه و محبت خود نسبت به یکدیگر است.

وی در ادامه گفت: همان طور که اشاره شد در خانواده های متعصب افراد به جای تعامل به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود هستند. فرد متعصب در خانواده با پررنگ کردن تضاد ها، اختلافات هیجانی را بالا می برند و با تخریب همسر و یا فرزندان خود سعی در به اثبات رساندن هویتش است.

این استاد دانشگاه افزود: عملکرد این افراد نسبت به اشتباهات کوچک اطرافیان حتی همسر خود رنگ دشمنی به خود می گیرد اما در مقابل با کوچک شمردن اشتباهات خود، رفتار خود را موجه جلوه می دهند.

وی در مورد نحوه برخورد با افرادی که دارای تعصب هستند، گفت: تعصب سد و موانعی بین افراد به وجود می آورد  و برای رفع این سد باید سعی کرد با آگاهی بخشیدن به این افراد عملکرد آن ها را بررسی کنیم، اما اگر نپذیرفت هرگز با او جدل نکنیم.

 

لطفی حقیقت در پایان با اشاره به  مشکلات تعصب در زندگی مشترک و پیش بینی آن در شروع زندگی، تصریح کرد: برای پیش گیری از مشکلات ازدواج با افراد متعصب قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کرده و در صورت لزوم با تقویت سلامت معنوی فرد و رفع تعصب، زندگی خوب و خوشی را شروع کنیم.