سال‌ها بدترین نوع روغن را با یارانه به خورد مردم دادیم

رسول دیناروند در دومین همایش بین‌المللی و چهاردهمین همایش تغذیه ایران، اظهار داشت:‌ نقش تغذیه هم در تأمین سلامت مردم و هم در مخاطره انداختن آن تأثیر دارد لذا یک شمشیر دو لبه به شمار رفته و دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی از یک طرف تأمین غذایی را و از طرف دیگر مراقبت از غذا و شیوه زندگی را از اولویت‌های مهم خود می‌دانند.

وی افزود: در گذشته یکی از نگرانی‌های بزرگ بشریت امنیت غذایی بوده که امروز نیز وجود دارد و در آینده نیز خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه جمعیت در حال افزایش بوده و هیچگاه نگران امنیت غذایی فروکش نمی‌کند، گفت: این مسئله به خصوص در کشورهایی که به دلیل تغییرات اقلیمی دچار مشکلات زیست محیطی شده‌اند، بیشتر است، این مسئله در کشور ما نیز وجود دارد.

دیناروند ادامه داد: در حالی که صدها میلیون نفر در فقر غذایی در جهان به سر می‌برند،‌میلیاردها نفر مازاد مصرف غذا دارند و این بی‌عدالتی سبب به مخاطره افتادن محیط زیست و به خطر افتادن شیوه‌های صحیح غذایی شده است.

وی افزود: در ایران بر اساس برخی از مطالعات تا 11 درصد مشکل تأمین غذا در برخی مناطق داریم و کالری کافی توسط مردم دریافت نمی‌شود.

دیناروند اضافه کرد: ولی با این وجود میانگین کالری دریافتی کل ایران 20 درصد از میزان مطلوب آن بیشتر است و میانگین 50 درصد اضافه وزن کشوری وجود دارد. به عبارتی 65 درصد مردم در برخی از استان‌ها چاق هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به دلیل وجود چاقی و اضافه وزن نگرانی‌هایی در رابطه با سیمای سلامت کشور احساس می‌شود،‌گفت: بسیاری از بیماری‌ها در ارتباط مستقیم با شیوه زندگی و تغذیه هستند و گاهی سیاست‌های ملی نیز سبب می‌شود کالاهای آسیب‌رسان در دسترس مردم قرار گیرد.

دیناروند اضافه کرد: برخی کالاهای آسیب‌رسان سالانه یارانه دریافت می‌کنند به طوریکه سال‌ها به بدترین نوع روغن یارانه دادیم و از طریق یارانه این نوع روغن را به خورد مردم دادیم، همچنین به شکر نیز یارانه تعلق گرفت و سبب آسیب مردم شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه سیاست‌های تأمین غذا اگر با سیاست‌های سلامت‌محور یکسان نباشد، مشکل ایجاد می‌کند،‌گفت: این مسئله سبب آسیب به مردم می‌شود این موضوع همچنین در ارتباط با سوخت نیز صادق است و سوخت را به ارزان‌ترین قیمت به مردم ارائه دادیم در حالی که آسیب‌رسان بوده و باید جهت کاهش مصرف کالاهای آسیب‌رسان مالیات برای آنها لحاظ شود این مسئله در مورد روغن و نمک نیز به همین صورت است.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت جهت ارتقاء آزمایشگاه‌های غذا و دارو و مبارزه با قاچاق کالاهای آسیب‌رسان،‌گفت: سامانه رهیابی و رهگیری جهت پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق راه‌اندازی شده و وزارت بهداشت تمام تلاش‌های لازم را جهت تأمین امنیت غذایی سالم برای مردم انجام می‌دهد.

وی گفت:‌طی 10 سال آینده هیچ فرآورده غذایی نمی‌تواند وارد بازار شود مگر اینکه اسید چرب ترانس آن صفر باشدت.

دیناروند به برچسب چراغ راهنمایی تغذیه اشاره کرد و گفت: تا پایان شهریور ماه با 75 درصد فرآورده‌های غذایی دارای این برچسب می‌شوند و مردم می‌توانند از راهنماهای این برچسب بهره‌مند شوند همچنین ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان و محدودیت آن مد نظر قرار گرفته و ان‌شاءالله امیدواریم مالیت گرفتن از این کالاها اجباری شود.

رئیس سازمان غذا و دارو به موضوع روغن‌های پالم و لبنیات‌های پرچرب اشاره کرد و گفت: پیش از این ماست‌هایی توزیع می‌شد که تا 14 درصد چربی داشت و این درصد از چربی غیرقابل پذیرش است چرا که چربی طبیعی شیر نبود و روغن‌هایی همچون پالم به آن اضافه می‌شد.

وی اضافه کرد:‌خوشبختانه در حال حاضر گرایش به لبنیات کم چرب نسبت به پر چرب پیشی گرفته که این مسئله به دو دلیل پیشگیری و کمپین رسانه‌ای و همچنین موضوع تقلب‌های عنوان شده در این زمینه است.