برگزاری دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی تغذیه ایران که در پژوهشگاه صنعت نفت و با حضور محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو و علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و بسیاری از متخصصان داخلی و خارجی حواشی بسیاری داشت. 

 

بخشی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته تغذیه در مقاطع مختلف تحصیلی با تجمع در محل برگزاری کنگره نسبت به اجرایی شدن آیین نامه دوره MD.PHD در گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد معترض بودند که مطابق این آیین نامه دانشجویان پزشکی ترم آخر می توانند مستقیماً به دوره های دکترای تخصصی علوم پایه از جمله رشته تغذیه وارد می شوند. 

 

در این میان با صحبت با معترضان پیرامون این کنگره از خواسته آنها مطلع شدیم. 

 

سیما یکی از معترضان در جمع حاضر در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت یکی از علت های اعتراض ما برنامه ریزی اعضای بورد تغذیه مطابق میل خود است که ورود پزشکان عمومی بدون کنکور به دوره تخصصی تغذیه آزاد است اما فارغ التحصیلان این رشته باید از سدکنکور PHD عبور کنند. 

 

وی با اشاره به مشکلات صنفی و بیمارستانی فارغ التحصیلان رشته تغذیه گفت: اکثر دانشجویان این رشته رتبه برتر کنکور بوده اند که اکنون از کمترین مزایای شغلی و حقوقی بهره مند هستند و علاوه بر این موضوع از 26 رشته کارشناسی غیرمرتبط توانایی ورود به دوره ارشد این رشته را دارند که اجحاف در حق کارشناسان تغذیه است. 

 

این معترض و فارغ التحصیل تغذیه افزود: کد ارزش گذاری خدمات مشاوره تغذیه مطابق با کتاب ارزش نسبی خدمات پرداخت نمی شود و حتی در مراکز تغذیه طبق تعرفه نمی توانیم حق مشاوره و ویزیت را دریافت کنیم که شرح وظایف فارغ التحصیلان این رشته تعیین نشده و فعالیت اصلی این افراد باید درمانی باشد.

 

هادی نیز که یکی از فارغ التحصیلان رشته تغذیه در این باره به گفت: تصمیمات جدید به ضرر دانشجویان و کارشناسان تغذیه است، از جمله اینکه بدون کنکور پزشکان در مقطع PHD پذیرفته می شوند، همچنین نیاز به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن متخصصان تغذیه از دیگر خواسته های دانشجویان و فارغ التحصیلان است. 

 

وی با اشاره به راه اندازی انجمن جدید با عنوان انجمن علمی تغذیه ایران، افزود: از طریق انجمن تغذیه ایران نامه به وزارت بهداشت دادیم که پیگیر مطالبات خود هستیم. 

 

مریم با بیان اینکه با آیین نامه جدید از فعالیت بالینی فارغ التحصیلان رشته تغذیه جلوگیری می شود، تصریح کرد: طبق این آیین نامه از فعالیت بالینی فارغ التحصیلان تغذیه در بیمارستان ممانعت به عمل می آید و با وجود اینکه تاکنون توانایی گرفتن شماره نظام را داشتیم اما با این آیین نامه ممکن است با مشکلاتی در این زمینه مواجه شویم. 

 

وی یاداور شد: مسئولان بورد تغذیه به دلیل اینکه پزشکی خواندند توجهی به مشکلات فارغ التحصیلان ندارند و در صورتی که فعالیت بالینی رشته تغذیه لغو شود، داشتن مطب این افراد نیز با مشکل مواجه می شود.

 

باتوجه به حاشیه های صورت گرفته، خبرنگار باشگاه خبرنگارن پیگیر این موضوع است و مخاطبان را در جریان آخرین اطلاعیه ها قرار می دهد.