سیدمؤید علویان در جمع خبرنگاران در ساری اظهار کرد: وجود مرکز تحقیقات در شمال ایران و وجود اساتید معتبر در سطح علمی بین‌المللی در مازندران و وجود رسانه‌های تخصصی سبب شده هپاتیت در مازندران کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت B شایع‌ترین نوع هپاتیت و یک بیماری مزمن کبدی است، افزود: ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور هپاتیت B دارند. کاهش شیوع هپاتیت B فقط مختص ایران نیست بلکه در دنیا رو به افزایش است و طرح واکسیناسیون در افراد بزرگسال بین سنین ۶۷ تا ۷۰ سال کمک به پوشش بیشتر آن کرد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: راه انتقال هپاتیت B از طریق اعتیاد تزریقی و روابط جنسی ناسالم است چرا که جمعیت جوان در معرض خطر هستند و هر چه اطلاع‌رسانی بیشتر شود، رفتارهای پرخطر کاهش می‌یابد.

علویان از پوشش بیمه‌ای کامل داروها و روش‌های درمانی هپاتیت B خبر داد و افزود: داروهای درمان هپاتیت زیر پوشش بیمه‌ای قرار گرفته و قیمت آن یک بیستم داروهای خارجی است. در شبکه علمی کشور در حال حاضر ۵۰۰۰ نفر در بحث هپاتیت C با پوشش بیمه‌ای رایگان در حال درمان هستند که در آینده این تعداد به ۲۰ هزار نفر می رسد. مازندران به عنوان استان گردشگری سلامت مطرح است و کشورهای همسایه دریای خزر می‌توانند با حضور در مازندران هم به گردشگری بپردازند و هم داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی افزود: بیشتر مبتلایان به هپاتیت B از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و این آگاهی از طریق رسانه‌ها می‌تواند در کاهش انتقال آن باشد.

علویان در مورد هپاتیت C گفت: ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و این آمار در ایران به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران تصریح کرد: سازمان انتقال خون با غربالگری خون و در اختیار قرار دادن خون سالم در توقف انتشار این بیماری نقش داشته است.

وی یکی از راه‌های انتقال هپاتیت C را اعتیاد تزریقی دانست و گفت: حداقل ۵۰ درصد معتادان تزریقی مبتلا به این بیماری هستند که بیشتر آنها جوان و مرد هستند. به همین دلیل برنامه کاهش آسیب، دادن سرنگ و متادون به این افراد می‌تواند کمک کند تا بیمای کنترل شود.

علویان همچنین خاطرنشان کرد: واکسیناسیون برای این مهم صورت گرفته است و افراد پرخطر مانند پرسنل بیمارستان ها و زندانیان در مرحله امنیت قرار گرفتند که آمار مبتلایان در کشور به جز استان‌های سیستان بلوچستان و گلستان به دو درصد رسیده است.

وی افزود: اجرای برنامه کاهش آسیب جزو برنامه‌های مصوب نظام سلامت است، اما اعتیاد تزریقی معضل اجتماعی محسوب می‌شود و بیشتر اوقات این معتادان با مشکلات مالی و روحی درگیر هستند که با در اختیار قرار دادن سرنگ و قرص‌های متادون از شیوع بیماری جلوگیری می‌شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران سطح آگاهی مردم در زمینه بیماری‌های کبد و هپاتیت ویروسی را پایین عنوان کرد و افزود: باید رسانه‌ها و مراکز علمی در این زمینه ورود کنند.

علویان همچنین اظهار کرد: توزیع و چاپ کتاب و بروشور در این زمینه موثر است اما امروزه استفاده از نرم‌افزارهای موبایل و امکانات شبکه‌های اجتماعی در افزایش آگاهی مردم می‌تواند موثر باشد و در تمام کشور شبکه آزمایشگاهی طراحی شود تا مردم بتوانند به مراکز آزمایشگاهی دسترسی داشته باشند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به آمار پایین ابتلای زنان به هپاتیت B و C گفت: باید شرایطی فراهم شود تا زنان برای اهدای خون اقدام کنند و شاید از دلایل مراجعه پایین زنان برای اهدای خون، کم‌خونی باشد چرا که در کشور آمار فراوانی در این زمینه وجود دارد.

وی حجامت غیربهداشتی را غیراصولی دانست و بر خون دهی افراد تاکید کرد و گفت: کسانی که پیش از ۷۵ سالگی اقدام به دریافت خون کنند، مانند جانبازان باید به چکاپ خود اقدام کنند.

علویان افزود: ۱۸ هزار و ۲۴۰ نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند که درمان می شوند، هپاتیت C در بدن بیماران از بین می رود و در بخشی به صورت کاذب در بدن باقی می ماند و در سه درصد از افراد، این نوع بیماری در بدن به آسانی از بین می رود اما در مورد هپاتیت B به صفر رساندن آن دشوار بوده اما قابل کنترل است تا در افراد کمتر از ۴۵ سال وجود نداشته باشد.

محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یک میلیون مرگ در اثر بیماری هپاتیت در سال ۲۰۱۳ در دنیا اتفاق افتاده است، اظهار کرد: هپاتیت B نسبت به C از آمار بیشتری برخوردار است.

وی راه کاهش بار هپاتیت مزمن را واکسیناسیون و غربالگری محصولات خونی پس از مواجهه و کاهش آسیب در معتادان تزریقی دانست و خاطرنشان کرد: تدوین راهبرد جهانی تا سال ۲۰۳۰ کاهش ۹۰ درصدی موارد جدید از این بیماری و کاهش ۶۵ درصدی مرگ و میر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: بر اساس آمار و گزارش های دانشگاه علوم پزشکی که از طریق پورتال معاونت بهداشتی ارائه شد، در سال ۹۳ تمامی موارد کشف شده ۱۱ هزار و ۶۲ نفر بود که از این تعداد ۸ هزار و ۸۶۸ مورد هپاتیت از نوع بی و ۲ هزار و ۱۲۱ موردهپاتیت C بوده است.