درپی اعلام اخباری مبنی بر بروز برخی تخلفات و مشکلات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان، گمانه زنی‌های مختلفی درباره دلایل و زمان بروز این تخلفات در رسانه های مطرح شد.

در این میان برخی چهره های سیاسی تلاش کردند که بروز به این تخلفات را محدود به دوره خاصی از مدیریت صندوق کنند و با این روش، راه فرار از پاسخگویی را برای دیگر افراد مسئول در این پرونده باز کنند.

در همین رابطه بهروز امید علی مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان به مصاحبه محمود صادقی نماینده مردم تهران با یکی از خبرگزاری ها درباره بروز اختلاس 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان و رخ دادن آن در دولت قبل، واکنش نشان داد.

متن جوابیه مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان خطاب به نماینده مردم تهران به شرح زیر است:

بسمه تعالی

از آنجا که گفت و گوی مورخ 13 شهریورماه 1395 جناب آقای دکتر محمود صادقی نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری ایلنا که در پایگاه­های مختلف خبری و اطلاع رسانی منتشر گردیده مشتمل بر مطالب خلاف واقع و نادرست می­باشد موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی اعلام می گردد:

تخلف 8.000 میلیارد تومانی که خبرگزاری مذکور تحت عنوان "اختلاس 8.000 میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دولت گذشته" به آن پرداخته، به استناد گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی برای سال مالی منتهی

به 31 شهریورماه 1392 خلاف واقع و بی اساس می باشد. شایان توجه است صورت­های مالی و عملکرد سال مالی مزبور در جلسه مورخ 28 دی­ماه 1392 هیات امنا به ریاست آقای دکتر علی اصغر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش رسیده است و نزد اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است.

مبلغ 4.000 میلیارد تومان از دارایی­های صندوق ذخیره فرهنگیان معدوم­الوصول اعلام گردیده است، با عنایت به اینکه در صورت های مالی حسابرسی شده صندوق چنین دارایی وجود ندارد، به نظر می رسد منظور ایشان بانک سرمایه باشد.

لازم به ذکر است مجموعه شرکت­‌های تابعه صندوق کمتر از 45 درصد سهام بانک سرمایه را دارا می­باشند و سهام بانک تنها 6درصد از پرتفوی سرمایه گذاری صندوق را در بر می گیرد.

با یک بررسی اجمالی و به استناد گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک سرمایه برای دوره میانی منتهی

به 31 شهریورماه 1392 که در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار(کدال) بارگذاری گردیده کل مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول بانک بالغ بر 1.450 میلیارد تومان بوده است.

باعنایت اینکه بانک شخصیت حقوقی مستقلی دارد، ضروری است مدیران وقت بانک در این خصوص و سایر موارد پاسخگو باشند.

رکورد سودآوری صندوق ذخیره فرهنگیان به استناد صورت­های مالی حسابرسی شده از ابتدای تاسیس تاکنون مربوط به سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 1392 (از 01/07/1391 تا 31/06/1392) به مبلغ 1.150 میلیارد تومان می­باشد، بالاترین نرخ بازدهی صندوق ذخیره فرهنگیان از ابتدای تاسیس تاکنون نیز در همین سال مالی محقق گردیده است.

شایان ذکر است در مهرماه سال 1392 و در هنگام تغییر مدیریت، صندوق و شرکت­های تابعه در بهترین وضعیت سودآوری بوده­ و پرتفوی بورسی شرکت­های تابعه 1.500 میلیارد تومان ارزش افزوده داشته است.

ضمن ارج نهادن به حساسیت نمایندگان محترم مجلس در خصوص پاسداشت حقوق اعضای محترم صندوق ذخیره فرهنگیان بجاست اطلاعات و گزارشات مستند مبنای اظهار نظر قرار گیرد. شایسته است در ارزیابی و تحلیل عملکرد بنگاه­های اقتصادی از هرگونه رویکرد سیاسی و جناحی پرهیز نموده و ارزیابی­ها براساس صورت­های مالی حسابرسی شده و سایر اطلاعات مستند براساس معیارهای علمی و استانداردهای حرفه­ای صورت پذیرد.

در پایان از هرگونه رسیدگی توسط مراجع ذیصلاح که منجر به شفاف سازی و استیفای حقوق فرهنگیان معزز عضو صندوق گردد، استقبال می نماید.

بهروز امیدعلی

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سابق

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان