جزئیات وقوع حادثه کارگاه مترو کیانشهر

سید مازیار حسینی صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه جزییات حادثه روز گذشته در مترو در دست ساخت کیانشهر را تشریح کرد و گفت: 20 هزار نفر مجاهد فی سبیل‌الله زیر شهر تلاش می‌کنند تا یکصد کیلومتر مترو با 70 ایستگاه تا سال96  به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به سابقه ساخت مترو از پیش از انقلاب اسلامی تا به امروز تصریح کرد: معادل 56  درصد تاریخ مترو در سال جاری و سال آینده مترو در حال ساخت است، لذا انقلابی در زیر زمین با مجاهدینی خاموش و مظلوم در حال انجام است که باید آن را قدر دانست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در ادبیات فنی، تونل‌سازی سخت‌ترین و مخاطره‌آمیزترین کار شناخته شده است، گفت: معتقدم حادثه در کار همواره محتمل است. گرچه وقوع یک حادثه هم برای شهرداری تهران قابل پذیرش نیست، از فرد نخست که شهردار تهران باشد تا مجریان خط همگی تاکید دارند حرف اول در کار ایمنی است.

وی با بیان اینکه سه اصل سرعت، صحت و دقت همیشه مورد تأکید ما بوده است، تاکید کرد: معتقدم کار باید با سرعت و در عین حال صحت و دقت انجام شود. ایمنی در تمام پروژه‌ها خط قرمز ماست.

حسینی تاکید کرد: این اتهام که به موضوع ایمنی به لحاظ سرعت‌بخشی به پروژه مترو بی‌توجهی شده است ، صحت ندارد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: البته وقتی تیم حرفه‌ای باشد می تواند رکوردها را جابه جا کند.

وی با بیان اینکه تونل مترو کیانشهر سه سال پیش ساخته شده بود، گفت: همین نشان می‌دهد که سرعت و عجله در کار ما وجود ندارد؛ چرا که ما سه سال قبل این تونل را حفر کرده بودیم.

حسینی با اشاره به پروژه‌های عظیم شهرداری تهران گفت: پل صدر، تونل نیایش، دریاچه چیتگر، شهر آفتاب و سازه برج میلاد از جمله پروژه‌های برتر تهران هستند که جوایز بین‌المللی زیادی دریافت کردند و این نشان می‌دهد که در سیستم مدیریت ما کنترل کیفیت نقش بسزایی دارد.

وی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی در مترو در دست احداث کیانشهر بیان کرد: در حادثه چهارشنبه عصر مامور «اچ.اس.ای» هم جزو افرادی بوده که در صحنه بوده و محبوس بود. پس اینطور نبوده که مسئول ایمنی در صحنه کار نباشد.

به گفته وی جوایز ارزنده پروژه‌ای متعدد نشان می‌دهد حتماً نقاط برجسته ای در ساخت و دقت و ایمنی پروژه ها وجود داشته است.

حسینی حادثه روز گذشته در مترو کیانشهر را از سه منظر فنی ، مدیریت بحران و مسایل سیاسی حاکم بر فضای رسانه‌ای قابل تحلیل دانست و گفت: شاهدیم که اعداد و ارقام غلط و متناقض از افرادی که مسئولیتی در بیان موضوع ندارند، همانندسازی حادثه با حوادث گذشته، جا انداختن برخی سرواژه‌ها مانند ریزش، بزرگنمایی واقعه و شرطی کردن مردم بر روی کلید واژه‌ها اتفاقاتی است که توسط برخی سایت‌های غیر رسمی صورت می گیرد. جا دارد اصحاب رسانه به عنوان منبع خبر برای مردم کار کنند.

وی تاکید کرد: آنچه امروز در فضای مجازی رخ می‌دهد اطلاع رسانی نیست. امروز از تکنیک «دروغ هرچه بزرگتر باورپذیرتر» استفاده می‌شود. بر همین اساس روز گذشته در برخی از اخبار آمده بود که پنجاه تا 70 نفر در تونل محبوس شده یا خانه‌های اطراف نیز دچار ریزش شدند. اما باید بگویم که این اتفاق با این حواشی هیچ وقت رخ نداده است.

حسینی که در گذشته هفت سال به عنوان رئیس مدیریت بحران شهر تهران فعالیت می‌کرد، در ادامه نشست خبری گفت: ما صادقانه و شفاف این نشست را برگزار کردیم تا اخبار این حادثه به درستی بیان شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون شهردار تهران از منظر فنی حادثه روز گذشته را با ارایه عکس و فیلم تشریح و اظهار کرد: در حادثه شهران اعلام شد چون تونل به صورت دستی ساخته شده این اتفاق افتاده است و بی‌دلیل مترو را متهم کردند. حال سوال این است در محل کیانشهر که تونل با دستگاه «تی‌بی‌ام» ساخته شده است این افراد چه فضاسازی کذبی را می خواهند انجام دهند.

حسینی ادامه داد: معتقدم فضاسازی‌های اخیر نه از سوی اصلاح‌طلبان واقعی و نه از سوی اصولگرایان واقعی نمی‌تواند باشد بلکه عده‌ای گروه‌های تندرو اخبار کذب را با هدف خاص در فضای مجازی منتشر می کنند که البته هدف‌شان مطمئنا اطلاع رسانی صحیح نیست.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه دستگاه TBM پس از ساخت تونل باید «سگمنت»هایش جمع‌آوری شود، گفت: در این مدل ساخت تونل سازه ایستگاه که عموما بر سه نوع است ساخته می شود و پس از آن سگمنت‌ها جمع‌آوری می‌شوند. در ایستگاه کیانشهر نیز سازه ایستگاه در یک طولی که بین 140 تا 160 متر است بسته به نوع ایستگاه ساخته شده بود. تونل با سطح زمین فاصله 16 تا 20 متری داشت.

معاون شهردار تهران افزود: سازه در دو طبقه بتونی به عنوان سازه ایستگاه ساخته شده است. بنابراین باید سگمنت‌ها در فضای ایمنی سازه‌های ایستگاه جمع‌آوری شوند . اتفاق روز گذشته ریزش نبود یک حادثه کارگاهی بوده است که بیل مکانیکی رینگ‌های سگمنت را رینگ به رینگ باید برمی داشت و با رعایت استانداردهای لازم این کار در حال انجام بود. اما معتقدم حادثه دیروز به گونه‌ای نادر بوده چرا که در همان ابتدای برداشتن رینگ اول و دوم دیگر رینگ‌ها به سرعت تخریب شده‌اند.

حسینی تصریح کرد: باز هم تاکید می کنم عملیات سگمنت‌برداری در زیر سازه ایمن ایستگاه صورت گرفته که حدود 10 تا 15 نفر در فضای حادثه بودند. 10 نفر محبوس شدند که 6 نفر نجات یافتند و تنها مختصری جراحات داشته اند و 4 نفر از جمله راننده بیل مکانیکی و کمک راننده فوت کردند.

وی تصریح کرد: با دستور شهردار تهران کمیته کارشناسی تشکیل شده که نتیجه را تا هفته آینده به اطلاع شهروندان می رساند.