قطعه کوچکی که گندآب تصفیه می کند!

به گزارش خبرنگار افکارنیوز به نقل از ساینس‌آلرت، دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت ابزار ظریفی در اندازه یک تمبر پستی شده‌اند که قادر است در عرض ٢٠ دقیقه، ٩٩.٩٩ درصد باکتری‌های موجود در آب را از بین ببرد.

 

البته با قراردادن آب در مقابل آفتاب ﴿به دلیل وجود اشعه ماوراءبنفش در نور خورشید﴾ می‌توان به‌طور طبیعی آن را ضدعفونی نمود، ولی معمولاً این روند ٤٨ ساعت به طول می‌انجامد تا به نتیجه برسد. اما ابزار جدید با مهار طیف وسیع‌تری از اشعه‌های خورشیدی، فرآیند مذکور را تسریع می‌نماید.

 

این ابزار که شبیه تکه شیشه‌ای سیاه به نظر می‌رسد را کافی است درون آب قرار داده و آن را مقابل آفتاب قرار دهید. بقیه کارها را خود خورشید به انجام می‌رساند.

حدود ٥٠ درصد انرژی خورشید در طیف مرئی نور آن قرار دارد، درحالی‌که اشعه ماورا بنفش صرفاً ٤ درصد نور خورشید را در بر می‌گیرد. طیف مرئی نور خورشید توسط پوشش دی سولفید مولیبیدن ﴿که در صنعت از آن با عنوان روان کننده استفاده می‌شود﴾ این ابزار جذب شده و با تحریک الکترون‌ها، واکنش‌هایی شیمیایی را در آب ایجاد می‌نماید که در نتیجه آن، پروکسید هیدروژن و دیگر مواد ضدعفونی کننده آزاد می‌گردد و میکروب‌های موجود در آب را از بین می‌برد.

یکی از نکات مهمی که می‌تواند همه‌گیری این فناوری را در بازار تضمین نماید، ارزان بودن دی سولفید مولیبیدن است. از طرف دیگر با استفاده از این قطعه هزینه سوخت نیز صرفه‌جویی خواهد شد، چرا که برخلاف سایر روش‌های تصفیه هیچ نیازی ندارید قبلاً آب را بجوشانید.

گروه تحقیقاتی دانشگاه استنفورد برای عرضه این قطعه به بازار هنوز کارهای بیشتری را باید به انجام برساند. تاکنون تنها سه باکتری مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و همچنین پوشش مؤثر این قطعه در مقابل مواد آلاینده‌های شیمیایی حساس است و از بین می‌رود.